کد خبر : 5725
تاریخ انتشار : یکشنبه 28 آبان 1402 - 15:29

افت شاخص کل و صعود شاخص هم‌وزن در بورس امروز/ سقوط پالایشی‌ها ادامه دارد

افت شاخص کل و صعود شاخص هم‌وزن در بورس امروز/ سقوط پالایشی‌ها ادامه دارد
با وجود تداوم افت نماگر اصلی بازار در معاملات امروز، شاخص کل هم‌وزن توانست به لطف نمادهای کوچک بازار صعودی شود. ، معاملات در صنعت پتروشیمی و شیمیایی نیز با بهبود نسبی همراه شد.

به گزارش انرژی پرس، معاملات بورس تهران در آخرین هفته آبان ماه در حالی دنبال شد که شاخص کل بورس به افت خود ادامه داد اما با بهبود شرایط در نمادهای کوچک‌تر بازار، شاخص کل هم‌وزن صعودی شد. در این میان، معاملات در صنعت شیمیایی و پتروشیمی با بهبود نسبی همراه شد و اما پالایشی‌ها همچنان روی خوشی از معامله‌گران نمی‌بینند. 

با اتمام زمان بازار امروز، نماگر اصلی تالار شیشه‌ای افتی دو هزار و ۳۱۷ واحدی معادل ۰.۱۱ درصد را رقم زد و روی سطح دو میلیون و ۲۶ هزار واحدی ایستاد. از سوی دیگر اما شاخص کل هم‌وزن صعودی شد و ۰.۲۹ درصد به ارتفاع خود افزود.

با افزایش اندک حجم معاملات به ۷.۱ میلیارد برگه سهم، ارزش معاملات خرد شامل سهام و حق تقدم سهام نیز کمی افزایش یافت و در پایان بازار به سه هزار و ۹۲۰ میلیارد تومان رسید. با این وجود روند خروج پول از بازار تداوم پیدا کرد و حقیقی‌ها به طور خالص ۲۲.۵ میلیارد تومان از بازار خارج کردند.

سهام پتروشیمی فارابی بازگشایی شد

معاملات در بورس امروز، طوری دنبال شد که صنعت پتروشیمی را به تعادل نزدیک‌تر کرد. بر این اساس، در بازار امروز ۱۱ نماد پتروشیمی مثبت خوردند، ۱۸ نماد افت قیمت داشتند و دو نماد نیز تغییر قیمتی را تجربه نکردند.

سه نماد پتروشیمی اراک (شاراک) با ۳.۳۱ درصد، پتروشیمی گلستان (شستان) با ۲.۹۱ درصد و پتروشیمی اصفهان (شصفها) با ۱.۷۶ درصد، بیشترین رشد قیمت را تجربه کردند و در طرف دیگر نیز سهام سه شرکت پتروشیمی فارابی (شفارا)، صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فارس) و سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو) با افت به ترتیب ۲.۸ درصد، ۰.۸۶ درصد و ۰.۵۹ درصدی شاهد بیشترین کاهش قیمت بودند. همچنین بیشترین خروج پول حقیقی در بازار امروز پتروشیمی‌ها نیز مربوط به سهام تاپیکو با خروج پول ۴.۲ میلیارد تومانی بود.

گفتنی است که نماد پتروشیمی فارابی که هفته گذشته به دلیل انتشار اطلاعات با اهمیت گروه «الف» با دستور ناظر بازار بسته شده بود، امروز بازگشایی شد و به روند معاملات بازگشت.

پالایشی‌ها یک دست سرخ‌پوش شدند

وضعیت نامطلوب معاملات پالایشی‌ها در روزهای گذشته، در بازار امروز نیز ادامه یافت و با پایان معاملات، حتی یک نماد پالایشی نیز نتوانست در مدار صعود قرار بگیرد. طوری که ۹ نماد این گروه منفی خوردند و چهار نماد نیز روی صفر تابلو به معاملات خود پایان دادند. 

بیشتر بخوانید:  عقب‌نشینی بورس در آخرین روز معاملاتی هفته/ چوب حراج سهامدار عمده به سهام شپنا و شبندر

در نتیجه، شاخص گروه فرآورده‌های نفتی در پایان بازار ۰.۱۵ درصد افت کرد. همچنین طی معاملاتی به ارزش تنها ۶۸ میلیارد تومان، سهامداران حقیقی بیش از ۱۳.۵ میلیارد تومان از این گروه خارج کردند.

در میان نمادهای نزولی سهامداران شرکت‌های تجهیز نیروی زنگان (شزنگ) با ۱.۳۵ درصد،  سرمایه‌گذاری صنعت نفت (ونفت) با ۰.۶۹ درصد و نفت بهران (شبهرن) با ۰.۳۵ درصد افت، بیشترین افت ارزش دارایی‌های خود را تجربه کردند.

همچنین در بازار امروز سهام شرکت پالایش نفت بندرعباس بیشترین خروج پول حقیقی از این صنعت را به خود اختصاص داد. به نحوی که خالص خروج پول حقیقی از سهام شبندر معادل پنج میلیارد تومان رقم خورد.

تعادل نسبی در صنعت شیمیایی

شاخص صنعت محصولات شیمیایی امروز نیز به افت خود ادامه داد و معاملات را با کاهش ۰.۳۶ درصدی به پایان برد. ارزش معاملات امروز در این صنعت ۱۸۲ میلیارد تومان بود و خالص خروج پول حقیقی نیز از ۳۲ میلیارد تومان عبور کرد.

در بورس امروز ۲۱ نماد شیمیایی صعودی بودند و ۳۶ نماد با افت قیمت به استقبال روز معاملاتی آینده رفتند. بیشترین بازدهی قیمت در این صنعت نیز به نمادهای تولید مواد اولیه الیاف مصنوعی (شمواد) با ۲.۹۹ درصد، صنایع شیمیایی سینا (شسینا) با ۲.۰۶ درصد و شیمیایی رنگین (شرنگی) با ۱.۹ درصد رشد تعلق یافت.

از سوی دیگر، سه نماد بین‌المللی محصولات پارس (شپارس)، توکا رنگ فولاد اصفهان (شتوکا) و مدیریت صنعت شوینده بهشهر (شوینده) با افت به ترتیب ۳.۶۳ درصد، ۲.۲۹ درصد و ۲.۱۹ درصدی، شاهد بیشترین کاهش قیمت بودند.

همچنین نماد شمواد علاوه بر بیشترین رشد قیمت، با جذب ۲.۹ میلیارد تومان پول حقیقی در بازار امروز، از این حیث نیز پیشتاز گروه خود بود. در طرف دیگر اما سهامداران حقیقی شرکت سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران (شیران) خالص خروج پول ۲.۱ میلیارد تومانی را برای این نماد رقم زدند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.