کد خبر : 761
تاریخ انتشار : یکشنبه 18 تیر 1402 - 11:35

اسپانیا، قطب تولید هیدروژن سبز اروپا می‌شود

اسپانیا، قطب تولید هیدروژن سبز اروپا می‌شود
با توجه به بحث‌ های فعلی در مورد توافق سبز اتحادیه اروپا و انتخابات آینده اسپانیا که به طور بالقوه می‌تواند محیط سیاست حمایتی را تغییر دهد ، نگرانی‌ هایی در مورد آمادگی بقیه اروپا برای هجوم هیدروژن سبز وجود دارد .

انرژی پرس_آوا مافی، اسپانیا قرار است فرزند پوستر انرژی سبز اروپا باشد .در گزارش اخیر مک کینزی اومده است : اسپانیا غنی از منابع طبیعی و با پتانسیل انرژی تجدیدپذیر بسیار رقابتی ، دارای موقعیت جغرافیایی ممتاز و اقتصاد فنی واجد شرایط برای تبدیل شدن به یک رهبر اروپایی در پایداری و قطب انرژی پاک است . برای رسیدن به سناریوی صفر خالص ، این گزارش نشان می‌ دهد که اسپانیا باید در سه حوزه کلیدی سرمایه‌ گذاری کند : برق‌رسانی، هیدروژن سبز و سوخت‌های زیستی .
شرایط طبیعی در اسپانیا به این کشور پتانسیل بالایی برای ظرفیت تولید انرژی بادی و خورشیدی در مقایسه با بقیه اروپا می دهد . این ، همراه با قابلیت‌ های تولیدی قوی ، محیط سیاست‌ های حمایتی و شبکه قوی از بالقوه برداشت‌ کنندگان هیدروژن این کشور را قادر می‌سازد تا هیدروژن سبز را با هزینه بسیار ارزان‌ تری نسبت به اکثر همسایگان و شرکای اقتصادی خود تولید کند . مک کینزی گفته ، اسپانیا می‌توند هیدروژن سبز ر با هزینه ۱.۴ یورو به ازای هر کیلوگرم ، در مقابل ۲.۱ یورو در هر کیلوگرم در آلمان تولید کند .
این یه فرصت اقتصادی باورنکردنی است ، نه به عنوان یک پلت فرم کلیدی برای رهبری آب و هوا .  در حال حاضر ، اسپانیا ۱۸ میلیارد یورو (۱۹.۵ میلیارد دلار) سرمایه گذاری برای تولید و توزیع هیدروژن سبز اختصاص داده ، که نشان میدهد جاه طلبانه ترین تلاش اروپا برای اجرای فناوری  های حیاتی برای تبدیل شدن به اولین آب و هوای جهان است . کارلوس باراسا ، معاون انرژی های پاک در پالایشگاه محلی Cepsa SA ، گفته : اسپانیا در موقعیت منحصر به فردی قرار دارد تا به نوعی عربستان سعودی از هیدروژن سبز تبدیل شود .
با این حال ، منتقدان هشدار دادند که ظرفیت انرژی‌ های تجدید پذیر کافی برای تولید مقادیر کافی هیدروژن سبز برای امکان‌ پذیر ساختن جایگزینی گاز طبیعی و زغال‌سنگ در پتروشیمی‌ها ، فولاد و تولید محصولات کشاورزی وجود ندارد . علاوه بر این ، سوالاتی وجود داره که آیا این همه انرژی سبز ممکن است در کاربردهای دیگر مفید تر باشد یا خیر . گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر (IRENA) نسبت به استفاده بی‌رویه از هیدروژن به سیاست‌ گذاران هشدار می‌دهد که اولویت‌ های خود را به دقت بررسی کنند و در نظر بگیرن که استفاده گسترده از هیدروژن ممکن است مطابق با الزامات یک  دنیای کربن زدایی شده . این گزارش استدلال می‌کند که هیدروژن سبز نیازمند انرژی تجدیدپذیر اختصاصی است که می‌توند برای سایر مصارف نهایی استفاده شود . به عبارت دیگر ، منحرف کردن بیشتر از حد انرژی سبز به سمت تولید هیدروژن می تواند در واقع حرکت کربن زدایی را به طور کلی کند کند .
یک مشکل کلیدی دیگه وجود دارد : بقیه اروپا ممکن است برای هجوم این همه هیدروژن سبز آماده نباشند . عرضه به لطف اسپانیا وجود خواهد داشت ، اما آیا تقاضا برای برابر بودن با آن وجود خواهد داشت ؟ اسپانیا در حال حاضر بسیاری از اتصالات گاز طبیعی موجود با اروپای شمالی دارد که می تواند صادرات سریع و ارزون عرضه افزون کننده هیدروژن سبز آنها را امکان پذیر کند ، اما آیا این بازار ها برای آن آماده خواهند بود ؟ اروپا هنوز درباره توافق سبز اتحادیه اروپا بحث می‌کند ، به این معنی که استاندارد ها و سهمیه‌ های انرژی همچنان ادانه داره . که مسائل را از نظر سیاسی پیچیده می کند ، اسپانیا با انتخابات ژوئیه روبرو است که می تواند محیط سیاستی را تغییر بده که در حال حاضر از گسترش هیدروژن سبز حمایت می کند .
بااین حال، به نظر می رسه که بخش های عمومی و خصوصی اروپا از تبدیل اسپانیا به هاب هیدروژن سبز برای این قاره حمایت می کنند .  بریتیش پترولیوم یک سرمایه‌گذار سنگین در هیدروژن سبز اسپانیایی است و هلند به تازگی با اسپانیا همکاری کرد تا یک کریدور دریایی سبز آمونیاکی را برای کمک به انتقال هیدروژن سبز به بقیه قاره باز کند .
با این وجود ، کارشناسان هشدار می‌دهند که اسپانیا باید مراقب باشد تا زنجیره‌های تامین انرژی کنونی را خم کند و از بین نرود . مارتین لامبرت ، رئیس تحقیقات هیدروژن در موسسه مطالعات انرژی آکسفورد ، به بلومبرگ گفت : توالی‌بندی از نظر منطقی بودن انجام دادن وجود دارد . اولین گام این است که تا حد امکان برای کربن زدایی سیستم برق به صورت محلی انجام شود ، سپس هیدروژن از نیروی تجدید پذیر مازاد برای استفاده محلی ساخته شود و سپس به سمت صادرات حرکت کنیم .

بیشتر بخوانید:  زنگ خطر انرژی در ایران به صدا درآمده/چگونه از بحران انرژی در آینده جلوگیری کنیم؟

خبر خوب این است که اسپانیا واقعاً از هیدروژن سبز به صورت محلی استفاده زیادی دارد ، به ویژه برای کربن زدایی عمیق در بخش‌های برق‌رسانی و کاهش‌دهنده سخت مانند فولادسازی . سناریوی صفر خالص مک کینزی نشان می ده که تنها در اسپانیا ، بدون احتساب هرگونه تصرف بالقوه بازار گسترده تر اروپا ، عرضه هیدروژن تا سال ۲۰۵۰ بیشتر از هفت برابر خواهد شد . نتیجه افزایش قابل توجهی در تولید نا خالص داخلی اسپانیا خواهد بود و پس از رسیدن این بخش به ثبات در سطح صادرات ، گامی بزرگ به جلو برای برق رسانی و کربن زدایی قاره اروپا خواهد بود .

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.