کد خبر : 5845
تاریخ انتشار : چهارشنبه 1 آذر 1402 - 15:33

بورس با رشد به تعطیلات رفت؛

آغاز معاملات آذرماه به کام سهامداران پتروپالایشی / منتظر تداوم صعود بورس باشیم؟

آغاز معاملات آذرماه به کام سهامداران پتروپالایشی / منتظر تداوم صعود بورس باشیم؟
با تداوم رشد شاخص کل در بورس امروز، بازار سهام با لباس سبز به استقبال آخر هفته رفت. نمادهای پالایشی و پتروشیمی نیز نقش پررنگی در صعود بورس امروز ایفا کردند.

به گزارش انرژی پرس، پس از رشد اندک بورس تهران در روز گذشته، معاملات بازار سهام در نخستین روز آذر ماه نیز صصودی آغاز شد و شاخص‌های مهم بازار بار دیگر رشدی لاکپشتی را تجربه کردند. گفتنی است که نمادهای پالایشی و پتروشیمی، نقش مهمی در صعود بورس امروز داشتند. طوری که از میان پنج نمادی که بیشترین اثر مثبت بر شاخص کل را به جا گذاشتند، نام چهار نماد پتروشیمی نوری، پالایش نفت اصفهان، صنایع پتروشیمی خلیج فارس و پتروشیمی پردیس به چشم می‌خورد.

به این ترتیب شاخص کل بورس معاملات هفته جاری را با رشد دو هزار و ۲۳۸ واحدی معادل ۰.۱۱ درصد به پایان رساند و در پله دو میلیون و ۲۲ هزار واحدی ایستاد. شاخص کل هم‌وزن نیز به رشد خود ادامه داد و ۰.۳۹ درصد به ارتفاع خود افزود.

با این وجود، ارزش معاملات خرد بورس همچنان در سطوح پایینی قرار دارد و به عقیده کارشناسان، تا زمانی که این رقم به سطوح بالاتری افزایش پیدا نکند، نمی‌توان به رشد باثبات بورس امیدوار بود. ارزش معاملات خرد در بورس امروز سه هزار و ۶۹۴ میلیارد تومان و طی این معاملات، سهامداران حقیقی حدود ۱۶۶ میلیارد تومان وارد بازار کردند.

تداوم خروج پول از پتروشیمی نوری

در پی تداوم رشد بازار در آخرین روز هفته، بخش عمده نمادهای صنعت پتروشیمی، امروز هم به روند صعودی خود ادامه دادند؛ طوری که در پایان معاملات، ۱۵ نماد پتروشیمی بازدهی مثبتی از خود بجا گذاشتند و ۱۳ نماد نیز منفی خوردند. 

سه شرکت پتروشیمی نوری (نوری) با ۲.۱ درصد، پتروشیمی اصفهان (شصفها) با ۱.۷۹ درصد و پتروشیمی ارومیه (شاروم) با ۱.۵۴ درصد، بیشترین صعود را در میان هم‌گروهی‌های خود ثبت کردند و از سوی دیگر، نمادهای پتروشیمی گلستان (شستان)، پتروشیمی فارابی (شفارا) و پتروشیمی تخت جمشید (شجم) با افت به ترتیب، ۲.۹۲ درصد، ۲.۷۷ درصد و ۱.۴۷ درصدی، نمادهایی با بیشترین افت قیمت در گروه خود بودند.

گفتنی است که در معاملات امروز پتروشیمی‌ها، سهام شرکت پتروشیمی نوری با وجود اینکه بیشترین رشد قیمت را در گروه خود ثبت کرد، با بیشترین میزان خروج پول حقیقی نیز مواجه شد. طوری‌که خالص خروج پول از نماد نوری به حدود ۴.۶ میلیارد تومان رسید.

استقبال حقیقی‌ها از پالایش نفت بندرعباس

نمادهای گروه فرآورده‌های نفتی، امروز هم روندی رو به بالا داشتند و شاخص این گروه در پایان معاملات با رشدی ۰.۳۵ درصدی همراه شد. همچنین ارزش معاملات نمادهای پالایشی در حدود ۷۹ میلیارد تومان رقم خورد و بیش از ۱۴.۵ میلیارد تومان پول حقیقی از این گروه خارج شد.

بیشتر بخوانید:  عقب‌نشینی شاخص کل بورس در نخستین روز هفته/ ورق در گروه پالایشی برگشت

در معاملات امروز پالایشی‌ها، ۹ نماد افزایش قیمت داشتند، سه نماد بازدهی منفی داشتند و یک نماد نیز بدون تغییر قیمت به کار خود پایان داد.

در بین نمادهای صعودی، بیشترین رشد قیمت برای سهام شرکت‌های پالایش نفت اصفهان (شپنا) با ۰.۷۳ درصد، نفت پاسارگاد (شپاس) با ۰.۵۲ درصد و پالایش نفت لاوان (شاوان) با ۰.۴۹ درصد بود. از سوی دیگر اما سه نماد تجهیز نیروی زنگان (شزنگ) با ۱.۵۹ درصد، نفت پارس (شنفت) با ۰.۱۲ درصد و نفت بهران (شبهرن) با ۰.۰۴ درصد افت، سه نماد سرخپوش پالایشی بودند.

بررسی تابلو معاملات پالایشی‌ها حاکی از آن است که نماد پالایش نفت بندرعباس در جذب پول حقیقی برتری داشت و حقیقی‌ها ۴.۱ میلیارد تومان وارد نماد شبندر کردند. از سوی دیگر اما بیشترین خروج پول حقیقی با مبلغ ۹.۶ میلیارد تومانی باز هم مربوط به سهام پالایش نفت اصفهان بود.

تداوم پیشتازی «شکربن» در گروه شیمیایی

در بورس امروز سهام‌ شرکت‌های شیمیایی نیز صعودی بودند و شاخص این گروه با رشد ۰.۳۱ درصدی معاملات هفته جاری را به پایان برد. به علاوه، ارزش معاملات شیمیایی‌ها در بازار امروز از ۲۰۵ میلیارد تومان گذر کرد. حقیقی‌های بورس نیز حدود ۲۴ میلیارد تومان از این صنعت خارج کردند.

در بازار امروز، ۳۸ نماد شیمیایی در سمت مثبت بازار ایستادند و ۲۱ نماد سرخ پوش شدند. بیشترین بازدهی مثبت باز هم به نماد کربن ایران با رشد ۵.۵۶ درصدی قیمت رسید و نمادهای صنایع شیمیایی فارس (شفارس) با ۴.۳۹ درصد و صنایع بهداشتی ساینا (ساینا) با ۳.۵۹ درصد نیز به دنبال آن قرار گرفتند.

بیشترین کاهش قیمت اما از آن سه نماد تولی پرس (شتولی) با ۱.۹۵ درصد، کف (شکف) با ۱.۹۶ درصد و صنایع شیمیایی کیمیاگران امروز (شکام) با ۱.۸۷ درصد افت بود.

همچنین علاوه بر بیشترین رشد قیمت، بیشترین ورود پول حقیقی در صنعت شیمیایی نیز به نماد شکربن اختصاص یافت که حقیقی‌ها ۴.۱ میلیارد تومان وارد این نماد کردند. البته فروش ۳۹۴ هزار برگه سهم شکربن توسط بازارگردان این نماد نیز در رقم زدن این ورود پول بی‌تاثیر نبود.

نکته دیگر بازار امروز شیمیایی‌ها آن بود که نماد معاملاتی شرکت تولید سموم علف‌کش (شسم) با توجه به اظهار نظر مردود حسابرس و بازرس قانونی نسبت به صورت‌های مالی ۶ ماهه، با دستور ناظر بازار متوقف شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.