کد خبر : 7199
تاریخ انتشار : پنجشنبه 7 دی 1402 - 14:25

آسیا پیش‌رو در تولید هیدروژن تجدیدپذیر

آسیا پیش‌رو در تولید هیدروژن تجدیدپذیر
هزینه‌های تولید هیدروژن تجدیدپذیر طی چند سال‌ اخیر کاهش یافته و پیش‌بینی می‌شود این روند کاهش ادامه یابد. در سال 2020، هزینه‌ تولید هیدروژن تجدیدپذیر حدود 6 دلار به ازای هر کیلوگرم بود.

به گزارش انرژی پرس، پیش‌بینی می‌شود که ارقام تا سال ۲۰۳۰ به ترتیب به ۲.۳ و ۱.۴ دلار آمریکا برای هر کیلوگرم هیدروژن کاهش یابد. در تولید هیدروژن به روش انرژی باد، عموماً نیروی دریایی، برای تولید هیدروژن استفاده می‌شود، در حالی که روش بهینه، ترکیبی از انرژی باد و خورشید را در نظر می‌گیرند.

هیدروژن سوخت پاکی است که آینده بر مبنای آن شکل خواهد گرفت. درحال حاضر بسیاری از شرکت‌های بزرگ خودروسازی دنیا روی تولید هیدروژن تجدیدپذیر سرمایه‌گذاری‌های بسیاری انجام داده‌اند و برخی دولت‌ها دولت نیز به این سوی حرکت کرده‌اند‌. 

چین در این سال‌ها برنامه‌ریزی کارشناسی و دقیقی برای بهره‌برداری از هیدروژن به عنوان سوخت داشته است. این برنامه‌ریزی موجب شده چین در صدر فهرست بیشترین تعداد ایستگاه‌های سوخت هیدروژن برای وسایل نقلیه جاده‌ای در سراسر جهان تا سال ۲۰۲۲، قرار گیرد. 

 این کشور تا سال ۲۰۲۲، ۲۵۰ ایستگاه سوخت‌گیری هیدروژن فعال داشته است. پس از آن ژاپن با ۱۶۱ ایستگاه قرار دارد. با توجه به اینکه خودروسازان ژاپنی تویوتا و هوندا در میان خودروسازان معدودی هستند که خودروهای هیدروژنی را به عموم مردم می فروشند، موقعیت ژاپن به عنوان تامین کننده پیشرو سوخت هیدروژنی خودرو جای تعجب ندارد.

کره جنوبی با ۱۴۱ ایستگاه رتبه سوم این فهرست را به خود اختصاص داده است، کشوری که به‌دنبال توسعه هیدروژن تجدیدپذیر است.

بیشتر بخوانید:  امضای قرارداد بزرگ برای توربین‌های بادی فراساحلی توسط گوگل

تقاضای جهانی هیدروژن به دنبال توافق پاریس و کاپ ۲۸ جهان افزایش یافته است. 

دنیا به دنبال فناوری‌های نوآورانه برای جایگزینی سوخت‌های فسیلی و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای است. ثابت شده است که هیدروژن یکی از این جایگزین‌ها، به ویژه برای بخش حمل و نقل است. تقاضای جهانی هیدروژن در سال ۲۰۱۹ به ۷۱ میلیون تن رسید که بخش پالایش مصرف کننده اصلی آن است. آژانس بین المللی انرژی پیش‌بینی کرد که تا سال ۲۰۷۰، کل تقاضا می‌تواند به بیش از ۵۰۰ میلیون تن برسد و انتظار می‌رود بخش حمل و نقل بزرگترین مصرف کننده هیدروژن باشد.

در جاهایی که زیرساخت‌های فعلی شکست می‌خورند نه تنها فناوری نیاز به پیشرفت دارد، بلکه برای اینکه کشورها به اهداف خالص صفر خود برسند، زیرساخت‌های لازم نیز باید توسعه یابد. فقط سه کشور در اروپا الزامات طبقه‌بندی پایدار اتحادیه اروپا را برای تولید هیدروژن با استفاده از برق شبکه ملی برآورده کردند. اکثر کشورها در صورت استفاده از برق شبکه، هیدروژن بسیار کربنی تولید خواهند کرد. علاوه بر شدت کربن محصول، طبق یک نظرسنجی در سال ۲۰۲۱، بزرگترین چالش جهانی فناوری هیدروژن، توزیع پیچیده آن و مشکلات تامین و ذخیره‌سازی متناقض آن بود.

عربستان نیز یکی از کشورهای نفت‌خیزی است که روی پروژه هیدروژن تجدیدپذیر سرمایه‌گذاری هنگفتی انجام داده و سعی کرده در این حوزه پیش‌رو باشد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.