کد خبر : 9118
تاریخ انتشار : یکشنبه 15 بهمن 1402 - 12:00

مشکلات دریای سرخ، الگوی خرید جهانی نفت را تغییر داد

مشکلات دریای سرخ، الگوی خرید جهانی نفت را تغییر داد
تحولات دریای سرخ و افزایش هزینه‌های حمل، خرید از منابع نزدیک‌تر را برای خریداران نفت، جذاب‌تر کرده است.

به گزارش انرژی پرس، کاهش ترافیک نفتکش از طریق کانال سوئز، سرآغاز شکافی شده است که تحت آن، یک منطقه تجاری حول منطقه آتلانتیک متمرکز شده و شامل دریای شمال و مدیترانه است و دیگری، خلیج فارس، اقیانوس هند و شرق آسیا را دربرمی‌گیرد. بین این دو منطقه، همچنان نفت از مسیر طولانی‌تر و پرهزینه‌تر دور آفریقا، جابجا می‌شود اما الگوهای خرید اخیر، به وجود یک شکاف، اشاره دارد.

به گفته معامله‌گران، در اروپا، بعضی از پالایشگاه‌ها، از خرید نفت بصره عراق در ماه گذشته منصرف شدند و محموله‌های نفت دریای شمال و گویان را خریداری کردند. در آسیا، افزایش تقاضا برای نفت موربان ابوظبی، باعث افزایش قیمت معاملات نقدی برای اواسط ژانویه شد و جریان نفت از قزاقستان به آسیا، به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش یافت.

طبق آمار رصد کشتی شرکت کپلر، بارگیری نفت از آمریکا به مقصد آسیا در ژانویه، بیش از یک سوم در مقایسه با دسامبر کاهش یافت.

این چند تکه شدن تجارت نفت، دائمی نخواهد بود اما در حال حاضر، متنوع کردن منابع واردات نفت را برای کشورهای وابسته به واردات مانند هند و کره جنوبی، دشوارتر کرده است. برای پالایشگاه‌ها، انعطاف پذیری برای واکنش نشان دادن سریع به تغییر عوامل پویایی بازار، محدود شده و در نتیجه، حاشیه سود آنها کمتر می‌شود.

طبق آمار شرکت کپلر که ۳۰ ژانویه منتشر شد، ترانزیت نفتکش از طریق کانال سوئز، در ژانویه، ۲۳ درصد در مقایسه با نوامبر کاهش یافت. این کاهش برای گاز مایع شده (ال‌پی‌جی) و گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی) شدیدتر بود و ترانزیت آنها به ترتیب، ۶۵ درصد و ۷۳ درصد کاهش یافت.

بیشتر بخوانید:  صنعت نفت و گاز، موتور محرکه اقتصاد کشور شده است

در بازارهای محصولات نفتی، صادرات دیزل و سوخت جت از هند و خاورمیانه به اروپا و نفت کوره و نفتا از اروپا به آسیا، بیش از تجارت محصولات دیگر متاثر شده است. قیمت آسیایی نفتا که خوراک پتروشیمی است، هفته گذشته، به دلیل نگرانی از دشوار شدن تامین از اروپا، به بالاترین میزان در دو سال اخیر صعود کرد.

تاثیر اختلال ترانزیت از مسیر دریای سرخ، بواسطه هزینه‌های بالاتر حمل، در قیمت نفت منعکس شده و پالایشگاه‌ها را تشویق کرده است از نزدیکترین منطقه ممکن، خوراک خود را تامین کنند. نرخ نفتکش‌های سوئزمکس از خاورمیانه به شمال غرب اروپا، از اواسط دسامبر، حدود نیمی افزایش یافته است. بهای معاملات نفت برنت که قیمت پایه بازار بین‌المللی است، طی همین مدت، حدود هشت درصد افزایش یافت.

در این بین، معامله‌گران اظهار کردند: هزینه نفت تحویل داده شده از آمریکا به آسیا، در مدت سه هفته در ژانویه، بیش از دو دلار در هر بشکه افزایش یافت.

بر اساس گزارش بلومبرگ، انتظار نمی‌رود وضعیت در دریای سرخ در به تغییرات بلند مدت در جریان تجارت نفت منتهی شود اما تنش‌های ژئوپلیتیکی منطقه شاید به این زودی حل نشود.

منبع: ایسنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دانیال یکشنبه , ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۳:۴۴

جنگی ک غرب شروع کرد.وجنایکاران و دیوانگان مثل نتانیابو و بایدن دامن زدن تازه اینه.حالا خون شهیدان و کشته شدگان بماند..برا این میگیم جنگ رو شما شروع میکنید ولی پایانش معلوم نیست و دست ماست.و دامنگیر میشه..قبلا دوتا عاقل داشتن غربی ها.مثل آدم نمیتونن مراوده و تجارت داشته باشن.تو دوستی هم نیرنگ میکنن.