کد خبر : 22415
تاریخ انتشار : یکشنبه 22 مهر 1403 - 9:36

یخبندان در حوزه نفت و گاز؛ احتمال رکود جهانی انرژی

یخبندان در حوزه نفت و گاز؛ احتمال رکود جهانی انرژی
تنش‌های ژئوپولتیک و همچنین تقاضای پایین سبب شده که بسیاری نسبت به زمستانی سرد برای بازارهای انرژی هشدار دهند و نسبت به رکود در بازارها هشدار دهند.

به گزارش اختصاصی انرژی پرس، نگرانی از کاهش تقاضا در زمان افزایش عرضه، تحلیلگران را بر آن داشته است تا پیش‌بینی خود را از قیمت نفت در سال آینده به شدت کاهش دهند. این در حالی است که بسیاری از تحلیل‌گران برای سال ۲۰۲۵ تصویر تیره و تاری از بازارهای انرژی در چشم‌انداز می‌بینند.

بدبینی برای آینده

برآوردهای اخیر از آینده بازارهای انرژی در سال ۲۰۲۵ آنچنان که انتظار می‌رفت امیدوارانه نیست. در حقیقت، کارشناسان معتقدند که در سال آینده میلادی شاهد رکود در این حوزه خواهیم بود. میانگین پیش‌بینی‌های تحلیلگران نشان می دهد که معیار حوزه بازارهای انرژی در سه ماهه اول سال آینده به طور متوسط ​​۷۸.۲۷ دلار در هر میلیارد دلار خواهد بود که ۷.۲۰ دلار در هر میلیارد کمتر از پیش‌بینی‌های ماه جولای است. بنا به گزارش‌ها، میانگین قیمت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا در سه ماهه اول سال آینده میلادی ۷۳.۸۱ دلار خواهد بود که تقریباً ۶.۸۰ دلار کمتر از نظرسنجی‌های قبلی در این رابطه است.

این در حالی است که بنا به گزارش اویل پرایس، شرکت خدمات مالی و بانکداری مکواری روز جمعه پیش‌بینی خود برای قیمت نفت برنت و وست تگزاس را برای باقی سال ۲۰۲۴ کاهش داد. این شرکت طی بیانیه‌ای اعلام کرد: «تقاضای ضعیف‌تر از حد انتظار، بازار نفت را در ماه‌های آینده در مرحله مازاد تولید قرار می‌دهد.»

بنا به گزارش‌ها، آنچه تحلیل‌گران در حال حاضر نسبت به آن هشدار می‌دهند، افزایش و مازادی تولید است که با توجه به ورود به فصول سرد می‌تواند در قیمت‌گذاری بازارهای انرژی تعیین‌کننده باشد. بنا به تحلیل‌های موجود، پیش‌‌بینی‌ها برای قیمت نفت خام برنت ۲ دلار در هر بشکه کاهش یافته است و به بشکه‌ای ۸۰ دلار برای بقیه سال ۲۰۲۴ رسیده است.

کارشناسان موسسات تحلیلی هشدار داده‌اند که بازار قرار است در سال ۲۰۲۵ مازادی سنگین در حوزه انرژی را شاهد باشد چراکه عرضه غیراوپک پلاس در بحبوحه رشد کم‌تقاضا افزایش خواهد یافت. بر این اساس، مازاد مذکور می‌تواند نیاز گروه اوپک پلاس را برای کاهش کاهش تولید محدود کند.

این پیش‌بینی‌ها در حالی مطرح می‌شود که گلدمن ساکس اخیرا طی بیانیه‌ای تحلیلی اعلام کرد که تاخیرهای اضافی در بازارها محتمل است، اما انتظار می‌رود که اوپک پلاس به افزایش تدریجی تولید ادامه دهد، زیرا عرضه غیراوپک پلاس انضباط ایجاد کرده و از انسجام داخلی حمایت می‌کند.

بازارها به کدام سمت می‌روند؟

اداره اطلاعات انرژی آمریکا پیش‌بینی رشد تقاضای نفت در سال ۲۰۲۵ را به دلیل پیش‌بینی‌های اقتصادی ضعیف‌تر در کشورهای توسعه‌یافته کاهش داد. بنا به این گزارش، تقاضای جهانی نفت در سال آینده با نرخ کمتری نسبت به پیش‌بینی قبلی رشد خواهد کرد.

بیشتر بخوانید:  واکنش بازارهای انرژی به احتمال تشدید تنش‌ها در خاورمیانه

اداره اطلاعات انرژی آمریکا انتظار دارد که تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۲۵ به میزان ۱.۳ میلیون بشکه در روز رشد کند که دلیل آن کاهش پیش‌بینی مصرف در اقتصادهای توسعه‌یافته است. این در حالی است که این نهاد در ماه سپتامبر پیش‌بینی کرده بود که مصرف جهانی سوخت‌های مایع در سال ۲۰۲۵ به میزان ۱.۵ میلیون بشکه در روز افزایش یابد.

به گفته کارشناسان، این مسئله نشان از آن دارد که بازارهای انرژی در سال آتی میلادی با چالش‌هایی مواجه خواهند بود که می‌تواند آن را دستخوش تغییراتی کند. این قضیه به‌ویژه از آن جهت اهمیت پیدا می‌کند که اداره اطلاعات انرژی آمریکا برآورد خود را از مصرف سوخت مایع در ایالات متحده به ۲۰.۴۹ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۵ کاهش داد که در مقایسه با برآورد سپتامبر، ۲۰.۶۴ میلیون بشکه در روز کاهش یافت.

این در حالی است که بیشتر بانک‌های وال استریت نیز اخیراً تخمین قیمت نفت خود را کاهش داده‌اند. تقاضای ضعیف نفت چین، ذخایر بالا و افزایش تولید در آمریکا از جمله عواملی است که این پیش‌بینی‌ها بدبینانه را تقویت کرده است. «متیو وینس»، تحلیل‌گر در موسسه مالی گیلی، در این رابطه گفت: «چین در بازارهای انرژی نقشی تعیین‌کننده دارد و از بزرگ‌ترین واردکنندگان در این حوزه محسوب می‌شود. بنابراین چندان دور از انتظار نیست که کاهش تقاضا از سوی این کشور به رکود و کاهش قیمت نفت بینجامد.»

این نکته را نیز باید مد نظر قرار داد که بنا به تحلیل‌های موجود، چشم‌انداز اصلی برای تولید انرژی‌های تجدیدپذیر تا سال ۲۰۲۵ کاهش قابل توجه وابستگی به سوخت‌های فسیلی و انتقال به یک سیستم انرژی پایدارتر و کم‌کربن را نشان می‌دهد. تلاش چین برای تغییر رویه و انتقال رویکرد به سوی انرژی سبز می‌توان از جمله عوامل تاثیرگذار در بدبینانه‌شدن پیش‌بینی‌ها در بازار انرژی باشد، هرچند که تاثیر این مسئله آنچنان که انتظار می‌رود جدی نیست. دلیل این مسئله این بوده که بنا به آخرین آمار، به‌رغم اظهارات گاه و بی‌گاه، کشورهای توسعه‌یافته اصولا آنچنان که پیشتر وعده کرده بودند به سوی کربن‌زدایی صنایع خود پیش نرفته‌اند و اتکا به سوخت‌های فسیلی همچنان در دستور کار قرار دارد. با این همه، تنش‌های ژئوپولتیک و همچنین تقاضای پایین سبب شده که بسیاری نسبت به زمستانی سرد برای بازارهای انرژی هشدار دهند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.