کد خبر : 2937
تاریخ انتشار : سه شنبه 14 شهریور 1402 - 18:00

کاهش قابل توجه درآمد نفت و گاز روسیه

کاهش قابل توجه درآمد نفت و گاز روسیه
کاهش مالیات مبتنی بر سود و همچنین رشد یارانه ها، درآمد نفت و گاز روسیه را با کاهش قابل توجهی رو به رو کرد.

به گزارش انرژی پرس و به نقل از رویترز، طبق آمار وزارت دارایی روسیه در ماه اوت نسبت به مدت مشابه سال گذشته، درآمدهای نفت و گاز روسیه با کاهش ۴.۳ درصدی رو به رو شد و در واقع این درآمدها به دنبال رشد یارانه‌ها برای پالایشگاه‌های نفت و کاهش مالیات مبتنی بر سود که هر سه ماه پرداخت می‌شود، در ماه اوت ۲۱ درصد نسبت به ژوئیه کاهش یافت و به ۶۴۲.۷ میلیارد روبل (۶.۶ میلیارد دلار) رسید.

همچنین از نگاهی دیگر این درآمدها در فاصله ژانویه تا اوت نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۳۸.۱ درصد کاهش یافته و به ۴.۸۳۶ تریلیون روبل رسید.

درآمدهای نفت و گاز روسیه شامل مکانیزم سقف قیمت برای فروش نفت از طریق دریا و تعطیلی خط لوله گازی نورد استریم به اروپا تحت تاثیر قرار گرفته است و این در حالی است که علت انفجارهایی که در سپتامبر سال ۲۰۲۲ در خطوط لوله نورد استریم رخ داد، هنوز مشخص نشده است.

پرداخت یارانه به پالایشگاه‌ها تحت مکانیزم “دامپینگ” هم در ماه اوت به ۱۸۵.۹ میلیارد روبل در مقایسه با ۱۱۰.۴ میلیارد روبل در ماه ژوئیه، با افزایش رو به شد و در مقابل، درآمدهای حاصل از مالیات بر استخراج مواد معدنی در اوت، به ۸۷۴.۹ میلیارد روبل  رسید. این درآمدها در ماه گذشته (ژوئیه) ۶۷۳ میلیارد روبل محاسبه شده است.

وزارت دارایی روسیه، پیش بینی کرده است که درآمدهای نفت و گاز به میزان ۲۳ درصد در سال میلادی جاری با کاهش رو به رو خواهد شد و ممکن است این کشور به میزان حدود سه تریلیون روبل معادل دو درصد تولید ناخالص داخلی با کسری بودجه مواجه شود.

گفتنی است، کسری بودجه در روسیه در هفت ماه نخست سال میلادی جاری به ۲.۸۲ تریلیون روبل (۲۹.۳ میلیارد دلار) معادل ۱.۸ درصد تولید ناخالص داخلی رسید و آنتون سیلوانوف، وزیر دارایی روسیه چندین بار اعلام کرده است که روسیه همچنان هدف کسری بودجه معادل دو درصد تولید ناخالص داخلی را حفظ کرده است و از طرفی، این مقام در ماه ژوئیه اذعان کرده است که کسری معادل ۲.۵ درصد تولید ناخالص داخلی، ممکن است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.