کد خبر : 5474
تاریخ انتشار : دوشنبه 22 آبان 1402 - 14:37

کاهش حجم معاملات در رینگ پلیمرها به دنبال اورهال پتروشیمی‌ها

کاهش حجم معاملات در رینگ پلیمرها به دنبال اورهال پتروشیمی‌ها
قیمت پایه محصولات پتروشیمی متاثر از عقبگرد نرخ در بازار جهانی همچنان کاهشی است، اما رقابت خریداران داخلی برای کسب سهم از عرضه‌‌‌ محصولات پرطرفدار باعث می‌شود تا قیمت نهایی این محصولات در بازار داخل افزایشی باشد.

به گزارش انرژی پرس، در این شرایط، اورهال برخی صنایع پتروشیمی باعث شده است تا از حجم عرضه برخی محصولات پرطرفدار کاسته شود و این موضوع به کاهش حجم معاملات در رینگ پلیمرها انجامیده است. این در حالی است که بخش قابل‌توجهی از محصولات بدون مشتری هستند که این موضوع به کاهش نسبت حجم معامله به عرضه در رینگ پلیمرها در عرضه هفته گذشته منجر شد.

به این ترتیب در شرایطی که متقاضیان برای کسب سهم از برخی عرضه‌‌‌ها به رقابت ۶۰ تا ۱۰۰درصدی روی می‌‌‌آورند، برخی محصولات بدون مشتری هستند.

افت نرخ پایه ادامه‌‌‌دار شد

قیمت پایه محصولات پلیمری و شیمیایی برای عرضه در بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران طی چهارمین هفته آبان‌ماه، یعنی از روز یکشنبه ۲۲آبان تا روز دوشنبه ۲۹این ماه، با ترکیبی از کاهش و افزایش اما عمدتا کاهشی اعلام شد.

عقبگرد بهای این محصولات در بازار جهانی عامل افت قیمت‌های پایه بود. فروکش تقاضا برای محصولات پلیمری از سوی چین باعث شده است تا نرخ اغلب محصولات پتروشیمی فوب خلیج‌‌‌فارس کاهشی شود و این موضوع به افت قیمت پایه این محصولات در رینگ داخل انجامیده است.

در این شرایط افت بهای نفت و فرآورده‌‌‌ها در بازارهای جهانی ظرف هفته‌‌‌های اخیر نیز مزید بر علت شد و از عقبگرد قیمتی در رینگ پلیمرها حمایت کرد.

بهای نفتا در بازار جهانی ظرف هفته منتهی به ‌روز جمعه دهم نوامبر کاهش ۲.۶درصدی و در بازه ماهانه افت ۴.۳درصدی داشت.

نفتا به‌‌‌عنوان خوراک بسیاری از واحدهای پتروشیمی مصرف می‌شود، بنابراین عقبگرد بهای این محصول از افت نرخ محصولات پتروشیمی در بازار جهانی حمایت می‌کند. کاهش گسترده قیمت نفت خام ناشی از احتمال کاهش تقاضا و افزایش عرضه به سقوط نرخ نفتا انجامید و سیگنالی کاهشی برای رینگ پتروشیمی‌‌‌ها به ارمغان آورد.

قیمت پایه ۱۷محصول پلیمری بر مبنای نرخ ارز در بازار حواله تسعیر می‌شود. این نرخ ارز در هفته جاری رشد ۰.۲درصدی و این موضوع سیگنال افزایشی محدودی برای قیمت پایه تمامی محصولات به همراه داشت. با وجود این، عقبگرد قیمت جهانی محصولات پلیمری در عمده گروه‌‌‌های کالایی قوی‌‌‌تر بود، به نحوی که نرخ پایه ۱۲گروه کالایی پلیمری کاهشی و نرخ سه گروه شامل پلی‌‌‌اتیلن سنگین دورانی، تزریقی و فیلم با رشد محدود ۰.۱درصدی اعلام شد.

اما بهای دو نوع PVC قابل عرضه در رینگ فیزیکی بورس‌کالا با رشد ۴.۵درصدی اعلام شد. صعود بهای این محصولات در بازار جهانی عامل صعود قیمت پایه این محصولات در بازار داخل بود.

همچنان قیمت پایه پلی‌‌‌استایرن‌‌‌ها و پلی‌‌‌اتیلن ترفتالات‌‌‌ها بر مبنای نرخ ارز ۲۸‌هزار و ۵۰۰تومانی تعیین می‌شود. از هشت‌گروه کالایی که نرخ آنها بر مبنای این نرخ تعیین شد، بهای یک‌محصول (پلی‌‌‌استایرن معمولی) افزایشی، قیمت پایه دو محصول (پلی‌‌‌اتیلن ترفتالات گریدهای ۶۴۵ و ۶۴۱) بدون تغییر و نرخ پایه مابقی پلی‌‌‌‌‌‌اتیلن ترفتالات بطری و همچنین پلی‌‌‌استایرن انبساطی و مقاوم کاهشی اعلام شد.

از ۲۰محصول شیمیایی قابل عرضه در بازار فیزیکی بورس‌کالا، قیمت پایه ۶محصول با رشد ۰.۲درصدی اعلام شد که این رشد متاثر از افزایش نرخ ارز بود. قیمت پایه پنج‌گروه کالایی هم با رشد بیش از ۰.۲‌درصدی اعلام شد.

فروکش تب خرید یا کاهش عرضه؟

ظرف سومین هفته آبان‌ماه (منتهی به ‌روز جمعه نوزدهم این ماه) از حجم فروش محصولات پلیمری و شیمیایی در بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران کاسته شد که این کاهش حجم به علت افت عرضه محصولات پرتقاضا نظیر پلی‌‌‌پروپیلن‌‌‌های شیمیایی و نساجی رقم خورد، اما افزایش عرضه در سایر گریدهای با تقاضای پایین باعث شد تا از سویی حجم کلی عرضه در رینگ پتروشیمی‌‌‌ها نسبت به هفته‌‌‌های قبل تغییر محسوسی نداشته باشد و از سوی دیگر نسبت حجم معامله به عرضه در رینگ پلیمرها افت محسوسی را به ثبت برساند.

ظرف هفته منتهی به ‌روز جمعه نوزدهم آبان‌ماه بالغ بر ۱۰۰‌هزار تن محصول پلیمری در بازار فیزیکی بورس‌کالا عرضه شد که برای آن تقاضایی برابر ۱۳۸‌هزار تن به ثبت رسید که در نهایت به فروش ۸۴‌هزار تن محصول پلیمری از این بازار انجامید. این رقم کمترین حجم فروش محصولات پلیمری از این بازار پس از نیمه ابتدایی تیرماه امسال بود. در عین حال ظرف این بازه زمانی ۸۳.۵‌درصد حجم عرضه در رینگ پلیمرها مورد معامله قرار گرفت.

فروش ۸۳درصدی عرضه‌‌‌ها، نرخی قابل‌توجه است، اما به شکل معمول ظرف هفته‌‌‌های قبل نسبت حجم معامله به حجم عرضه در رینگ پلیمرها به مراتب بیش از این میزان بود. به نظر می‌رسد افت عرضه محصولات پرطرفدار و کاهش مستمر قیمت‌های پایه متاثر از سیگنال جهانی باعث شده است تا رینگ پلیمرها از رونق بیفتد و نسبت حجم فروش به حجم عرضه کاهشی شود.

اگرچه حجم فروش هفتگی در رینگ پلیمرها افت داشت، همچنان حجم فروش هفتگی در این بازار بالاتر از میانگین حجم فروش هفتگی در بازه سالانه مربوط به سال ۱۴۰۱ است. افزایش انتظارات تورمی باعث شده است تا صنایع تکمیلی فعال در این بخش در هر شرایطی خریدار محصولات این بخش باشند؛ هر چند برخی سیگنال‌‌‌ها از تمایل آنها به ثبت‌سفارش می‌‌‌کاهد.

ظرف هفته منتهی به ‌روز جمعه نوزدهم آبان‌ماه بالغ بر ۳۴‌هزار تن محصول شیمیایی در رینگ فیزیکی بورس‌کالا مورد معامله قرار گرفت؛ این در حالی بود که ظرف این بازه زمانی بالغ بر ۴۳‌هزار تن محصول شیمیایی در رینگ پتروشیمی بازار فیزیکی بورس‌کالا عرضه شده و برای آن تقاضایی بالغ بر ۴۱‌هزار و ۷۰۰تن به ثبت رسیده بود. به این ترتیب در سومین هفته از آبان‌ماه ۷۹‌درصد عرضه‌ها در رینگ شیمیایی بورس‌کالا مورد معامله قرار گرفت.

رقابت تا سقف ۱۰۰‌درصد برای محصولات پرطرفدار

نسبت حجم معامله به حجم عرضه در رینگ محصولات پلیمری کاهش داشت، اما همچنان محصولات پرطرفداری نظیر پلی‌‌‌پروپیلن‌‌‌های شیمیایی و نساجی و همچنین پلی‌‌‌اتیلن ترفتالات بطری با رقابت سنگین قیمتی در محدوده ۶۰ تا ۱۰۰درصدی معامله شد.

در حالی که تعیین قیمت پایه پلی‌‌‌اتیلن ترفتالات بطری براساس نرخ تسعیر ارز ۲۸‌هزار و ۵۰۰تومانی باعث شده تا متقاضیان این محصول حاضر به رقابت سنگین قیمتی برای کسب سهم از این محصول شوند، کاهش حجم عرضه پلی‌‌‌پروپیلن‌‌‌ها به دلیل اورهال برخی صنایع پتروشیمی کشور عامل رقابت قیمتی ۶۰ تا ۱۰۰درصدی این محصولات بود.

درحالی همچنان نرخ پایه برخی محصولات پلیمری بر مبنای نرخ تسعیر ارز ۲۸‌هزار و ۵۰۰تومانی تعیین می‌شود که نرخ حواله ارز در بازار مبادله حدود ۳۱‌درصد بیش از نرخ ارز مبادله‌ای است. در عین حال نرخ ارز در بازار آزاد حدود ۸۰‌درصد گران تر از نرخ تسعیر ارز ۲۸‌هزار و ۵۰۰تومانی است.

این فاصله قیمتی میان نرخ تسعیر ارز در تعیین قیمت پایه پلی‌‌‌اتیلن ترفتالات بطری و نرخ دلار در بازار حواله و بازار آزاد محرک رقابت قیمتی در رینگ پلیمرهاست.

البته قیمت پایه پلی‌‌‌پروپیلن‌‌‌ها بر مبنای نرخ ارز در بازار حواله تسعیر می‌شود؛ این نرخ با بهای دلار در بازار آزاد فاصله ۳۷درصدی دارد.

در حالی که نوسان نرخ ارز در بازار آزاد به رفتار معامله‌‌‌گران در بازار محصولات نهایی جهت‌‌‌ می‌دهد، بخشی از رقابت قیمتی برای پلی‌‌‌پروپیلن‌‌‌های شیمیایی و نساجی با توجه به فاصله میان نرخ ارز حواله و نرخ ارز در بازار آزاد قابل توجیه است. اما بخشی دیگری از این رقابت به کسری عرضه این محصولات نسبت به تقاضا بازمی‌گردد.

کسری عرضه نسبت به تقاضا امری دائمی بوده و نتیجه توسعه غیرمتوازن زنجیره پتروشیمی است. اما در شرایط کنونی که اورهال شرکت‌های پتروشیمی از میزان عرضه‌‌‌ها کاسته، رقابت برای این محصولات افزایشی دوچندان یافته است.

منبع: دنیای اقتصاد

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.