کد خبر : 5360
تاریخ انتشار : شنبه 20 آبان 1402 - 11:00

معاون فناوری پژوهشگاه صنعت نفت در گفت‌وگو با «انرژی پرس»:

پژوهشگاه تلاش کرده جایگزین لایسنسور خارجی باشد+فیلم

پژوهشگاه تلاش کرده جایگزین لایسنسور خارجی باشد+فیلم
منصور بزمی گفت: تکنولوژی‌هایی که در دسترس پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها قرار داشت، تحت تحریم قرار گرفت، به همین دلیل پژوهشگاه صنعت نفت تلاش کرده که جایگزین خوبی برای لایسنسورهای خارجی باشد.

به گزارش انرژی پرس، مهم‌ترین دلایل عقب‌ماندگی صنعت نفت ایران، نبود تجهیزات و دانش بومی است. اما در چند سال اخیر پژوهشگاه صنعت نفت به‌دنبال دست‌یابی به تکنولوژی‌های جدید نفت بوده و به گفته‌ی معاون فناوری پژوهشگاه به موفقیت‌هایی نیز در این حوزه دست یافته‌ است. منصور بزمی، معاون فناوری پژوهشگاه صنعت نفت در گفت‌وگو با «انرژی پرس» گفت: تحریم‌های بسیار شدیدی در ۵ سال گذشته علیه صنعت نفت ایران اعمال شده است. تکنولوژی‌هایی که در دسترس پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها قرار داشت، تحت تحریم قرار گرفت، به همین دلیل پژوهشگاه صنعت نفت تلاش کرده که جایگزین خوبی برای لایسنسورهای خارجی باشد.

بزمی ادامه داد: در حوزه تصفیه میعانات گازی ورود کردیم، میعانات گازی ما ترش هستند و به همین دلیل فروش آنها با مشکلاتی مواجه است. تکنولوژی‌های در دنیا وجود دارد که آنها را شیرین‌سازی می‌کنند، قطر با تکنولوژی آمریکایی میعانات گازی را شیرین‌سازی می‌کند. در چند سال گذشته پژوهشگاه صنعت نفت به تکنولوژی آن دست یافت. در یکی از پالایشگاه‌های پارس جنوبی از این تکنولوژی ایرانی استفاده می‌شود. واحدی با ظرفیت روزانه ۸۰ هزار بشکه شیرین‌سازی میعانات گازی را انجام می‌دهد.  این نخستین واحد مرکاپتان‌زدایی از میعانات گازی در کشور با دانش فنی ایرانی و لیسانس پژوهشگاه است.
حتی می‌توانیم ادعا کنیم که شیرین‌ترین میعانات گازی در کل منطقه را داریم حتی از قطر نیز شیرین‌تر است.

بیشتر بخوانید:  افت واردات نفت چین به پایین‌ترین رکورد سال جاری

او یادآور شد: در حوزه ادورانت، سالانه ۷۰۰ تن از کشورهای اروپایی واردات انجام می‌دادیم. ادورانت، ماده‌ای است که به خط لوله گاز ترزیق می‌شود تا گاز بودار شود درصورت نشت آن، مشخص شود. از آنجاییکه ماده استراتژیک برای کشور محسوب می‌شد و به دلیل تحریم ممکن بود دیگر به ایران فروخته نشود، پژوهشگاه صنعت نفت وارد عمل شد. واحدی را در فاز یک پارس جنوبی طراحی و اجرا کردیم. امروز تنها تولیدکننده ادورانت در خاورمیانه هستیم و درحال حاضر روی افزایش ظرفیت برای صادرات کار می‌کنیم.

 

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.