کد خبر : 8142
تاریخ انتشار : دوشنبه 25 دی 1402 - 14:51

عقب‌نشینی بورس تهران؛

پتروشیمی کازرون و سرمایه‌گذاری صنعت نفت شاهد بیشترین افت در بورس بودند

پتروشیمی کازرون و سرمایه‌گذاری صنعت نفت شاهد بیشترین افت در بورس بودند
بورس تهران در بازار امروز به روند صعودی خود پایان داد و سرخ‌پوش شد. بخش عمده نمادهای پتروپالایشی نیز با کلیت بازار همسو شدند.

به گزارش اختصاصی انرژی پرس، با وجود اینکه صعود بازار سهام در روز گذشته، بسیاری از معامله‌گران بورسی را به بهبود روند کلی معاملات امیدوار کرده بود، شاخص‌های اصلی بازار طی معاملات امروز بار دیگر نزولی شدند و فضای کلی بازار تحت تاثیر این افت قرار گرفت. طوری که صنایع پتروپالایشی که روز گذشته صعود قابل توجهی را تجربه کرده بودند، در بازار امروز نزولی شدند.

شاخص کل بورس معاملات امروز را با افتی دو هزار و ۲۹۱ واحدی معادل ۰.۱ درصد به پایان رساند و روی پله دو میلیون و ۱۹۴ هزار واحدی ایستاد. همچنین شاخص کل هم‌وزن نیز ۰.۲ درصد از ارتفاع خود را از دست داد.

اهالی بازار سهام در معاملات روز جاری ۹.۶ میلیارد برگه سهم و حق تقدم خرید و فروش کردند و طی این معاملات، ارزش معاملات خرد بازار معادل چهار هزار و ۸۴۱ میلیارد تومان رقم خورد. به علاوه، خالص خروج پول حقیقی از بازار امروز نیز معادل ۲۲۲ میلیارد تومان ثبت شد.

خروج پول ۶.۱ میلیارد تومانی از پتروشیمی تندگویان

معاملات امروز در گروه پتروشیمی‌ها همسو با کلیت بازار افتی نسبی را تجربه کرد و امروز هم بخش عمده نمادهای این گروه با افت قیمت به کار خود پایان دادند. در معاملات امروز، ۱۰ نماد این گروه رشد قیمت داشتند، ۱۷ در طرف منفی بازار قرار گرفتند و چهار نماد نیز بدون تغییر قیمت به کار خود در بورس امروز پایان دادند.

نمادهای پتروشیمی اصفهان (شصفها) با ۱.۰۹ درصد، پتروشیمی امیرکبیر (شکبیر) با ۱.۰۶ درصد و پتروشیمی جم (جم) با ۰.۹۲ درصد رشد قیمت، سه نمادی بودند که بیشترین بازدهی صعودی در معاملات امروز گروه خود را رقم زدند.

در طرف مقابل اما نمادهای پتروشیمی کازرون (کازرو) با ۲.۲۲ درصد، گروه سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی خلیج فارس (شجم) با ۱.۸۴ درصد و پتروشیمی دهدشت (دهدشت) با ۱.۵۸ درصد افت، شدیدترین کاهش قیمت در صنعت پتروشیمی را شاهد بودند.

به علاوه، بیشترین خروج پول حقیقی از معاملات نمادهای پتروشیمی در بازار امروز، به سهام پتروشیمی تندگویان اختصاص یافت؛ طوری که حقیقی‌ها به طور خالص ۶.۱ میلیارد تومان از معاملات «شگویا» خارج کردند.

پیشتازی تجهیز نیروی زنگان در گروه پالایشی

معاملات گروه فرآورده‌های نفتی در بازار امروز در حالی پایان یافت که قیمت پایانی پنج نماد این گروه رشد کرد و ۶ نماد دیگر منفی خوردند. همچنین دو نماد پالایشی نیز روی صفر تابلو معامله شدند.

بیشتر بخوانید:  موضوع کپی لایسنس پلیمر کنگان را پیگیری حقوقی خواهیم کرد / اگر توانایی لایسنس گرفتن ندارند پتروشیمی جم کمک میکند

به این ترتیب، با وجود اینکه شاخص گروه پالایشی‌ها در بازار امروز با افتی ۰.۷ درصدی مواجه شد، حقیقی‌های بازار طی معاملاتی به ارزش ۲۹۸ میلیارد تومان، حدود ۳۵ میلیارد تومان وارد معاملات این گروه کردند.

بیشترین بازدهی در میان نمادهای پالایشی بازار امروز متعلق به نماد تجهیز نیروی زنگان (شزنگ) با ۱.۹۷ درصد، پالایش نفت تبریز (شبریز) با ۰.۶۶ درصد و نفت بهران (شبهرن) با ۰.۵۲ درصد رشد قیمت بود. از سوی دیگر نیز نمادهای سرمایه‌گذاری صنعت نفت (ونفت)، نفت پاسارگاد (پاسارگاد) و پالایش نفت بندرعباس (شبندر) با افت به ترتیب ۲.۱۸ درصد، ۲.۰۳ درصد و ۱.۵۱ درصدی، بیشترین کاهش قیمت را رقم زدند.

لازم به ذکر است که سهام شرکت پالایش نفت بندرعباس شاهد بیشترین خروج پول گروه پالایشی در بازار امروز بود. به نحوی که حقیقی‌های بازار بیش از ۲۶ میلیارد تومان از «شبندر» خارج کردند. از سوی دیگر، بیشترین ورود پول نیز با مبلغ ۲.۸ میلیارد تومان به نماد «شبریز» اختصاص یافت.

بیشترین ورود پول حقیقی در گروه شیمیایی به «شگستر» رسید

معاملات سهام در گروه محصولات شیمیایی نیز در بازار امروز تعریفی نداشت و شاخص این گروه در پایان زمان بازار افتی ۰.۰۸ درصدی را شاهد بود.

در معاملات روز جاری، ۲۷ نماد شیمیایی طعم رشد قیمت را چشیدند و ۳۱ نماد بازدهی منفی داشتند. بیشترین صعود در سهام شرکت‌های صنعت بهداشتی ساینا (ساینا)، توکا زگ فولاد سپاهان (شتوکا) و شیمیایی رنگین (شرنگی) رخ داد و قیمت این نمادها به ترتیب ۵.۳۱ درصد، ۳.۶۴ درصد و ۲.۹ درصد افزایش یافت.

در سوی دیگر بازار نیز سهامداران سه نماد صنایع شیمیایی سینا (شسینا) با ۳.۱۷ درصد و پلی اکریل ایران (شپلی) و صنعتی دوده فام (شصدف)، هر یک با ۲.۰۸ درصد بیشترین افت ارزش را در دارایی‌های خود مشاهده کردند.

گفتنی است، سهام دو شرکت گسترش سوخت سبز زاگرس و گسترش نفت و گاز پارسیان، بار دیگر در بازار امروز بیشترین ورود و خروج پول حقیقی را ثبت کردند. طوری که «شگستر» شاهد ۱۰.۷ میلیارد تومان ورود پول بود و «پارسان» خروج پول ۵.۶ میلیارد تومانی را تجربه کرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.