کد خبر : 20840
تاریخ انتشار : یکشنبه 18 شهریور 1403 - 12:16

کارنامه پتروشیمی‌های بورسی

پتروشیمی تندگویان تنها بازنده گروه پلیمر و الفین در مرداد ماه ۱۴۰۳

پتروشیمی تندگویان تنها بازنده گروه پلیمر و الفین در مرداد ماه ۱۴۰۳
بررسی گزارش‌های مالی پتروشیمی‌های گروه «پلیمر و الفین» در مردادماه امسال نشان می‌دهد، تنها پتروشیمی تندگویان در این ماه کاهش درآمد داشته و سایر رقبا موفق به افزایش درآمد ماهانه خود شده‌اند. همچنین تندگویان ضعیف‌ترین عملکرد را در تحقق ظرفیت اسمی سالانه این گروه داشته است.

به گزارش اختصاصی انرژی پرس، گزارش ماهانه پتروشیمی‌های تولیدکننده پلیمر و الفین در مردادماه ۱۴۰۳ منتشر شد و مشخص کرد مجموع درآمد شرکت‌های این صنعت در مردادماه ۱۴۰۳ به ۳۳ هزار و ۹۸۵ میلیارد تومان رسیده است. لازم به ذکر است این عدد در مقایسه با ماه گذشته یعنی تیر هشت درصد افزایش داشته است. همچنین مقایسه این رقم با درآمد صنعت در مدت مشابه سال گذشته خبر از رشد بیش از ۵۲ درصدی این عدد می‌دهد.

همچنین ۱۱ پتروشیمی فعال در زمینه الفین و پلیمر در مردادماه امسال موفق به تولید یک میلیون و ۱۰۸ هزار تن از محصولات خود شدند که نسبت به تیر حدود سه درصد و در مقایسه با مردادماه سال گذشته ۰.۷ درصد کاهش داشته است.

انرژی‌پرس در این گزارش مقدار تولید و درآمد ماهانه پتروشیمی‌های فعال در زمینه پلیمر و الفین را با یکدیگر مقایسه کرده است.

بیشترین افزایش درآمد ماهانه نسبت به مرداد ۱۴۰۲  

پیش از هر نکته‌ای باید گفت درآمد ۱۰ پتروشیمی‌ گروه «پلیمر و الفین» بورسی در مردادماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است. حال باید دید کدام پتروشیمی در این ماه موفق شده تا درآمد خود را بیشتر از سایر رقبا نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش دهد؟

بررسی و مقایسه گزارش فعالیت ماهانه پتروشیمی‌های پلیمر و الفینی در مرداد ۱۴۰۳ نشان می‌دهد، پتروشیمی تخت جمشید در این ماه موفق شد درآمد خود را بیشتر از رقبای خود افزایش دهد و در صدر لیست قرار بگیرد. به نحوی که این شرکت با جهش بیش از ۱۱۴ درصدی که در درآمد ماهانه خود نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۲  به عمل آورد، توانست عنوان «بیشترین افزایش درآمد ماهانه» را از آن خود کند. اما در ماه گذشته پتروشیمی مارون این عنوان را به خود اختصاص داده بود.

همچنین پتروشیمی جم پیلن، دیگر شرکت فعال در گروه «پلیمر و الفین» بود که موفق به رشد چشم‌گیر رقم درآمد خود در مردادماه شده است. به نحوی که درآمد این شرکت در مردادماه نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۷۲.۵ درصد افزایش داشته است.

پتروشیمی جم نیز دیگر پتروشیمی گروه «پلیمر و الفین» در مردادماه امسال موفق شد جهش بیش از ۷۰ درصدی را در درآمد ماهانه خود رقم بزند و عنوان سومین پتروشیمی برتر را در زمینه درآمدزایی مردادماه این گروه را کسب کند.

بیشتر بخوانید:  نفت پاسارگاد و پالایشگاه‌های اصفهان و بندرعباس، بیشترین افت گروه خود را رقم زدند

تندگویان؛ تنها در قعر جدول

همان‌طور که در جدول مشخص است، پتروشیمی تندگویان تنها پتروشیمی بوده که در مردادماه کاهش درآمد را تجربه کرده است. همچنین درآمد این پتروشیمی نسبت به ماه گذشته بیشتر از ۲۴ درصد کاهش داشته است. به نحوی می‌توان گفت در گروهی که تمامی پتروشیمی‌ها موفق به افزایش درآمد خود شده‌اند این پتروشیمی در قعر جدول درآمدزایی تنهاست.

این روند می‌تواند سودسازی پتروشیمی تندگویان را تهدید کند. لازم به ذکر است این پتروشیمی در زمستان سال گذشته به زیان نشسته بود.

بیشترین افزایش مقدار تولید پلیمری‌ها در مرداد ۱۴۰۳

در سمت تولید گروه «پلیمر و الفین» نیز ارقام جالب توجهی به چشم می‌خورد؛ با این تفاوت که هفت پتروشیمی این گروه در مردادماه امسال با کاهش حجم تولید روبه‌رو شده‌اند. اما چهار پتروشیمی قائدبصیر، جم پیلن، تخت جمشید و جم در این ماه عملکرد خوبی در تولید داشته‌اند.

در این میان پتروشیمی قائدبصیر عملکرد درخشانی ثبت کرد و رقم تولید خود را به چهار هزار و ۱۷۴ تن در این ماه رساند. مقایسه این رقم با حجم تولید شرکت در مردادماه سال گذشته، رشد ۳۶.۱ درصدی مقدار تولید این شرکت را مخابره می‌کند.

همچنین پتروشیمی جم پیلن روند مثبت درآمدزایی را در تولیدات خود نیز ادامه داد و عنوان دومین شرکت برتر در زمینه افزایش حجم تولید گروه «پلیمر و الفین» را به خود اختصاص داد. به نحوی که این شرکت موفق شد حجم تولید مردادماه خود را با رشد ۲۶.۶ درصدی به ۲۲ هزار و ۹۳۲ تن برساند.

تخت جمشید نیز دیگر پتروشیمی موفق گروه «پلیمر و الفین» در مردادماه بود؛ چرا که این پتروشیمی موفق شد حجم تولید خود را حدود چهار درصد بالا ببرد و رقم هفت هزار و ۴۷۹ تن را گزارش کند.

بیشترین میزان تحقق ظرفیت اسمی پتروشیمی‌‌ها

در طرف دیگر ماجرا بررسی گزارش‌های مالی پتروشیمی‌های این گروه نشان می‌دهد سه پتروشیمی مارون، غدیر و شازند در پنج ماهه ابتدایی سال جاری بیشتر از سایر رقبا ظرفیت اسمی سالانه خود را محقق کرده‌اند. به طوری که پتروشیمی مارون در این مدت ۵۱ درصد از ظرفیت اسمی سالانه خود را تولید کرده است.

اما همان‌طور که مشخص است پتروشیمی تندگویان در پنج ماهه امسال تنها ۲۶ درصد از ظرفیت اسمی سالانه خود را تولید کرده و نسبت به سایر رقبا به شدت عقب مانده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.