کد خبر : 9556
تاریخ انتشار : شنبه 21 بهمن 1402 - 14:51

صعود لاکپشتی شاخص‌های بورسی در نخستین روز هفته:

پتروشیمی‌های ارومیه، دهدشت و اصفهان بیشترین افت قیمت گروه خود را رقم زدند

پتروشیمی‌های ارومیه، دهدشت و اصفهان بیشترین افت قیمت گروه خود را رقم زدند
در نخستین روز هفته، شاخص کل و هم‌وزن بورس صعودی شدند و نمادهای گروه‌های پرتوپالایشی نیز معاملات متعادلی را تجربه کردند.

به گزارش اختصاصی انرژی پرس، پس از آنکه بورس تهران در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته صعودی شد، امروز و در نخستین روز معاملاتی هفته نیز به صعود خود ادامه داد و این بار، شاخص کل هم‌وزن را نیز با خود همراه کرد. طی معاملات امروز بازار سهام، صنایع پتروپالایشی نیز وضعیتی متعادل داشتند و شاخص‌های این صنایع با رشد همراه شدند.

نماگر اصلی بازار سهام در معاملات امروز، دو هزار و ۷۹ واحد معادل ۰.۱ درصد رشد کرد و در سطح دو میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی به کار خود پایان داد. از سوی دیگر، شاخص کل هم‌وزن نیز که آخرین روز معاملاتی هفته گذشته را نزولی به پایان رسانده بود، در بازار امروز ۰.۱۶ درصد به ارتفاع خود افزود.

با وجود بهبود نسبی وضعیت شاخص‌های بورسی، ارزش معاملات خرد همچنان در سطوح بسیار پایینی قرار دارد. در بازار امروز ۵.۸ میلیارد برگه سهم و حق تقدم بین معامله‌گران دست به دست شد تا ارزش معاملات خرد معادل سه هزار و ۲۶۶ میلیارد تومان ثبت شود. علاوه بر آن، اشخاص حقیقی نیز به روند خروج پول خود ادامه دادند و خالص خروج پول حقیقی از بازار امروز از ۳۷ میلیارد تومان عبور کرد.

خروج پول ۵.۲ میلیارد تومانی از پتروشیمی نوری

وضعیت بورس امروز در صنعت پتروشیمی نیز همچون کلیت بازار متعادل بود. طی معاملات روز جاری ۱۱ نماد پتروشیمی در بازار امروز صعودی شدند، ۱۵ نماد در سمت منفی بازار قرار گرفتند و پنج نماد نیز بدون تغییر در قیمت پایانی به استقابل معاملات فردا رفتند.

بیشترین رشد قیمت در نمادهای صعودی گروه پتروشیمی مربوط به سه نماد پتروشیمی تخت جمشید (شجم) با ۱.۴۱ درصد، گروه سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی خلیج فارس (پترول) با ۱.۳۴ درصد و پتروشیمی امیرکبیر (شکبیر) با ۱.۱۱ درصد بود. در طرف مقابل اما سهام شرکت‌های پتروشیمی ارومیه (شاروم) با ۱.۷۴ درصد، پتروشیمی دهدشت (دهدشت) با ۱.۳۲ درصد و پتروشیمی اصفهان (شصفها) با ۱.۲۴ درصد کاهش قیمت، شدیدترین افت را به نام خود زدند.

به علاوه، نماد پتروشیمی نوری در بازار امروز پتروشیمی‌ها، بیشترین خروج پول حقیقی به مبلغ ۵.۲ میلیارد تومان را رقم زد. پس از آن نیز سهام صنایع پتروشیمی خلیج فارس با خروج پول ۳.۹ میلیاردی اشخاص حقیقی مواجه شد.

کدام نمادهای پالایشی صعودی شدند؟

تابلوی معاملات نمادهای پالایشی حاکی از آن است که بخش عمده نمادهای این گروه در بازار امروز نزولی بودند؛ به طوری که چهار نماد شاهد رشد قیمت بودند و پنج نماد منفی خوردند. با این حال، شاخص گروه فرآورده‌های نفتی پس از معاملاتی به ارزش ۶۵.۵ میلیارد تومان با رشدی ۰.۴۸ درصدی همراه شد. اشخاص حقیقی نیز حدود ۴۱۰ میلیون تومان وارد معاملات نمادهای پالایشی کردند.

بیشتر بخوانید:  کاهش ۷۰ درصدی درآمد در پتروشیمی‌ ارومیه/ تولید پتروشیمی آبادان ۷۰ درصد افت کرد

سهام شرکت‌های پالایش نفت اصفهان (شپنا) با ۱.۶۸ درصد، پالایش نفت شیراز (شراز) با ۰.۳۲ درصد و دو نماد سرمایه‌گذاری صنعت نفت (ونفت) و تجهیز نیروی زنگان (شزنگ) هر یک با ۰.۲۵ درصد رشد قیمت، نمادهای سبزپوش معاملات امروز پالایشی‌ها بودند.

در طرف دیگر بازار اما سهام نفت بهران (شبهرن) و پالایش نفت بندرعباس (شبندر) هر کدام با ۰.۱ درصد و پالایش نفت تبریز (شبریز) با ۰.۰۸ درصد، بیشترین افت قیمت را متحمل شدند.

به علاوه بررسی‌ها نشان می‌دهند که سهامداران حقیقی پالایش نفت اصفهان، امروز حدود ۲.۲ میلیارد تومان وارد معاملات شپنا کردند تا این نماد بیشترین ورود پول در بین هم‌گروهی‌های خود را تجربه کند. در مقابل اما سهام نفت بهران شاهد بیشترین خروج پول حقیقی‌ها به مبلغ ۱.۲ میلیارد تومان بود.

شاخص گروه شیمیایی صعودی شد

بخش عمده نمادهای شیمیایی نیز در سمت سرخ‌پوش بازار امروز قرار گرفتند اما شاخص این گروه توانست رشدی ۰.۰۷ درصدی را به ثبت برساند. به علاوه، ارزش معاملات صنعت محصولات شیمیایی از ۱۹۸ میلیارد تومان عبور کرد و حقیقی‌ها بیش از ۱۹ میلیارد تومان از نمادهای این صنعت خارج کردند.

بررسی وضعیت نمادهای شیمیایی حاکی از آن است که بیشترین رشد قیمت امروز در این صنعت مربوط به سهام کود شیمیایی اوره لردگان با نماد شلرد بود که ۲.۶۹ درصد رشد کرد. سهام صنایع کشاورزی و کود زنجان (زنجان) و پلیمر آریا ساسول (آریا) نیز با رشد قیمت به ترتیب ۲.۳۷ درصد و ۲.۳۴ درصدی، در رده‌های بعدی بیشترین رشد قیمت در گروه خود جای گرفتند.

در طرف دیگر بازار اما نماد شیمیایی رنگین (شرنگی) قرار دارد که با افت ۲.۶۳ درصدی قیمت پایانی، بیشترین افت قیمت را به نام خود زد. نمادهای صنایع شیمیایی فارس (شفارس) با ۲.۶ درصد و کف (شکف) با ۱.۸۱ درصد کاهش قیمت نیز در رده‌های بعد قرار گرفتند.

تابلوی معاملات شیمیایی‌ها نشان می‌دهد که بیشترین ورود پول حقیقی این صنعت در بازار امروز برای نماد پلیمر آریا ساسول به مبلغ دو میلیارد تومان بوده است. این در حالی است که سهامداران حقیقی سرمایه‌گذاری صنایع ‌شیمیایی ‌ایران ۲.۵ میلیارد تومان پول از این نماد خارج کردند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.