کد خبر : 22070
تاریخ انتشار : یکشنبه 15 مهر 1403 - 13:10

میزان تولید نفت قزاقستان از سهمیه اوپک پیشی گرفت

میزان تولید نفت قزاقستان از سهمیه اوپک پیشی گرفت
تولید نفت قزاقستان در ماه سپتامبر از سهمیه تعیین‌شده این کشور در قالب برنامه کاهش عرضه ائتلاف اوپک‌پلاس فراتر رفت.
به گزارش انرژی پرس، به نقل از خبرگزاری رویترز، آمارهای دو منبع آگاه و محاسبه‌های رویترز نشان می‌دهد تولید نفت خام قزاقستان در ماه سپتامبر با ۱۰ درصد افزایش نسبت به ماه اوت به ۶ میلیون و ۵۵۰ هزار تن رسید و از سهمیه تعیین‌شده این کشور در قالب برنامه کاهش عرضه ائتلاف تولیدکنندگان عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و غیراوپک (اوپک‌پلاس) فراتر رفت.

قزاقستان یکی از کشورهایی است از توافق اوپک‌پلاس برای محدود کردن تولید نفت عقب افتاده و تولید نفت این کشور به‌طور پیوسته از سهمیه تولید این گروه فراتر رفته است. سهیمه تعیین‌شده برای این کشور آسیای مرکزی یک میلیون و ۴۶۸ هزار بشکه در روز است.

اوپک‌پلاس به داده‌های منتشرشده از سوی منابع ثانویه مانند مشاوران و اندیشکده‌هایی که از نرخ تبدیل ۷.۵-۷.۶ بشکه/ تن استفاده می‌کنند، اعتماد دارد. بر اساس این داده‌ها، تولید نفت قزاقستان ماه گذشته به یک میلیون و ۶۳۸ هزار بشکه در روز رسید که ۱۷۰ هزار و ۲۰۰ بشکه در روز بیشتر از سهمیه اوپک‌پلاس بود.

محاسبه‌های رویترز نشان می‌دهد با استفاده از نرخ تبدیل ۷.۳ بشکه/ تن که پیش‌تر از سوی قزاقستان اعمال شده بود، این کشور ماه گذشته یک میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه نفت در روز تولید کرده بود که ۱۲۶ هزار و ۵۰۰ بشکه در روز بیشتر از سهمیه تعیین‌شده بود.

وزارت انرژی قزاقستان اعلام کرد: تولید نفت این کشور بدون احتساب میعانات گازی در ماه سپتامبر در سطح برنامه‌ریزی‌شده بود و قزاقستان در حال جبران مازاد تولید خود بر اساس برنامه جبران خسارت است.

به گفته این نهاد دولتی، قزاقستان در ماه اکتبر به‌دلیل تعمیرات میدان بزرگ نفتی کاشاگان و در نتیجه توقف تولید نفت، مازاد تولید خود را تا حد زیادی جبران خواهد کرد.

این کشور متعهد شده است تولید نفت مازاد بر سهمیه اوپک‌پلاس خود را در نیمه نخست سال جاری تا سپتامبر ۲۰۲۵ جبران کند.

اوپک روز چهارشنبه (۱۱ مهر) در نشست کارگروه وزارتی نظارت بر توافق اوپک‌پلاس اعلام کرد عراق، قزاقستان و روسیه تأیید کردند که مطابق برنامه‌ریزی‌های ارائه‌شده برای ماه سپتامبر به انطباق کامل و جبران مازاد تولید نفت دست یافته‌اند.

بنا به گفته منابع و محاسبه‌های رویترز، به‌دنبال پایان یافتن عملیات تعمیر و نگهداری در میدان تنگیز و رشد ۳۰ درصدی تولید در این میدان، تولید نفت قزاقستان در ماه سپتامبر به ۶۸۷ هزار و ۱۶۰ بشکه در روز افزایش یافت.

بر اساس گزارش اوپک‌پلاس، به‌دلیل انجام عملیات تعمیر و نگهداری در میدان تنگیز، تولید روزانه نفت قزاقستان از یک میلیون و ۵۶۵ هزار بشکه به یک میلیون و ۴۵۰ هزار بشکه در ماه اوت کاهش یافت.

منبع: شانا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.