کد خبر : 3697
تاریخ انتشار : سه شنبه 4 مهر 1402 - 15:30

نمادهای بزرگ مانع صعود بورس شدند؛

موج خروج پول از پالایش نفت اصفهان ادامه دارد/ افت شاخص کل بورس ادامه یافت

موج خروج پول از پالایش نفت اصفهان ادامه دارد/ افت شاخص کل بورس ادامه یافت
خروج پول حقیقی از نمادهای بزرگتر پالایشی در بازار امروز نیز ادامه یافت و سهام شرکت پالایش نفت اصفهان (شپنا) با 12.6 میلیارد تومان، بیشترین خروج پول را به خود اختصاص داد.

به گزارش خبرنگار انرژی پرس، نماگر اصلی بازار سهام در حالی مثل روزها و هفته گذشته به روند نزولی خود ادامه داد که به نظر می‌رسد نمادهای بزرگتر بازار نقش پررنگی در تداوم افت شاخص کل داشتند. طوری که شاخص کل بورس معاملات را با کاهش سه هزار و ۳۲۳ واحد، معادل ۰.۱۶ درصد و در سطح دو میلیون و ۹۷ هزار واحدی به پایان رساند اما شاخص کل هم‌وزن، رشدی ۰.۱۱ درصدی را تجربه کرد. بررسی روند شاخص ۳۰ شرکت بزرگ بورس که امروز ۰.۲۶ درصد کاهش پیدا کرد نیز مهر تاییدی بر این ادعاست.

به علاوه، در بورس امروز ارزش معاملات خرد شامل سهام و حق تقدم سهام به حدود سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان رسید. حقیقی‌ها نیز ۱۳۲ میلیارد تومان از بازار سهام خارج کردند.

پیشتازی پتروشیمی فارابی در بورس امروز

وضعیت صنعت پتروشیمی در بورس امروز تفاوت چندانی با روزهای گذشته نداشت و بخش عمده نمادهای این گروه به روند نزولی خود ادامه دادند. در بازار امروز، هشت نماد پتروشیمی رشد قیمت داشتند، ۲۲ نماد منفی خوردند و دو نماد نیز بدون تغییر قیمت پایانی به کار خود پایان دادند.

در بین نمادهای صعودی، بیشترین رشد قیمت مربوط سهام شرکت‌های پتروشیمی فارابی (شفارا) با ۲.۸۹ درصد، پتروشیمی آبادان (شپترو) با ۲.۶۶ درصد و پتروشیمی اصفهان (شصفها) با دو درصد افزایش قیمت پایانی بود.

در طرف دیگر معاملات اما نمادهای پتروشیمی دهدشت (دهدشت) با ۱.۲۹ درصد، پتروشیمی زاگرس (زاگرس) با ۱.۱۳ درصد و پتروشیمی تندگویان (شگویا) با ۰.۸۹ درصد افت، متحمل شدیدترین کاهش قیمت شدند.

همچنین دو نماد پتروشیمی داراب (داراب) و صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فارس) نیز روی صفر تابلو معاملات را به پایان بردند.

نماد پتروشیمی فارابی علاوه بر اینکه بیشترین رشد قیمت در گروه خود را رقم زد، شاهد بیشترین ورود پول حقیقی به مبلغ پنج میلیارد تومان نیز بود. از سوی دیگر اما سهامداران حقیقی پتروشیمی پردیس، حدود ۱۱ میلیارد تومان از نماد شپدیس خارج کردند.

موج خروج پول از شپنا ادامه دارد

در حالی که در معاملات روز گذشته، هیچ یک از نمادهای پالایشی نتوانستند صعودی شوند، در بازار امروز چهار نماد نفت پاسارگاد (شپاس)، پالایش نفت لاوان (شاوان)، پالایش نفت تهران (شتران) و نفت بهران (شبهرن) با رشد به ترتیب، ۱.۱۹ درصد، ۰.۴۳ درصد، ۰.۱۱ درصد و ۰.۰۸ درصدی سبزپوش شدند.

بیشتر بخوانید:  سیاست‌های شرکتی پتروشیمی نوری تاییدیه جهانی گرفت

در طرف دیگر بازار هفت نماد پالایشی شاهد کاهش قیمت بودند که در این میان، شدیدترین افت مربوط به نمادهای سرمایه‌گذاری صنعت نفت (ونفت) با ۰.۳۶ درصد، پالایش نفت تبریز (شبریز) با ۰.۲۳ درصد و پالایش نفت بندرعباس (شبندر) با ۰.۱۷ درصد بود.

به این ترتیب بورس امروز در نمادهای پالایشی متعادل‌تر بود و شاخص گروه فرآورده‌های نفتی در پایان معاملات حدود ۰.۰۲ درصد افت کرد. خالص خروج پول حقیقی از این گروه نیز ۴۰ میلیارد تومان بود.

خروج پول حقیقی از نمادهای بزرگتر پالایشی در بازار امروز نیز ادامه یافت و سهام شرکت پالایش نفت اصفهان (شپنا) با ۱۲.۶ میلیارد تومان، بیشترین خروج پول را به خود اختصاص داد. حقیقی‌های پالایش نفت بندرعباس نیز با خارج کردن ۱۲.۴ میلیارد تومان پول، شبندر را در رده دوم این رتبه‌بندی قرار دادند.

افت ۰.۱۵ درصدی شاخص گروه شیمیایی

شاخص صنعت محصولات شیمیایی امروز نیز به افت خود ادامه داد و معاملات را با کاهش ۰.۱۵ واحد درصدی به پایان برد. ارزش معاملات امروز در این صنعت ۲۶۴ میلیارد تومان بود و خالص خروج پول حقیقی نیز به ۲۰ میلیارد تومان رسید.

در بورس امروز ۱۵ نماد شیمیایی صعودی بودند و ۳۶ نماد با افت قیمت به استقبال روز معاملاتی آینده رفتند. بیشترین بازدهی قیمت در این صنعت نیز به نمادهای صنایع بهداشتی ساینا (ساینا) با ۵.۱۴ درصد، لعابیران (شلعاب) با ۳.۱۴ درصد و پدیده شیمی قرن (قرن) با ۱.۹ درصد رشد تعلق یافت.

از سوی دیگر، سه نماد تولید مواد اولیه الیاف مصنوعی (شمواد)، سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران (شیران)  توکا رنگ فولاد اصفهان (شتوکا) با افت به ترتیب ۲.۷۲ درصد، ۱.۶۳ درصد و ۱.۳۶ درصدی، شاهد بیشترین کاهش قیمت بودند.

همچنین نماد شلعاب با جذب ۳.۲ میلیارد تومان پول حقیقی در بازار امروز، از این حیث پیشتاز گروه خود بود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.