کد خبر : 8709
تاریخ انتشار : یکشنبه 8 بهمن 1402 - 14:03

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی پتروشیمی در گفت‌وگو با «انرژی پرس»:

عرضه ارزهای غیردلاری در بازار نیما/ بانک مرکزی ارز آتی پروژه‌های پتروشیمی را پیش خرید می‌کند

عرضه ارزهای غیردلاری در بازار نیما/ بانک مرکزی ارز آتی پروژه‌های پتروشیمی را پیش خرید می‌کند
لید: احمد مهدوی گفت: پیش خرید ارز آتی پروژه‌های پتروشیمی در قالب انعقاد قرارداد پیمان آتی، اطمینانی برای عرضه‌های مناسب ارز در بازار نیما برای سال‌های آینده خواهد بود.

به گزارش اختصاصی انرژی پرس، دبیر انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی در گفت‌وگو با انرژی پرس درباره‌ی توافقات در حوزه تنظیم بازار ارز و تأمین مالی پتروشیمی‌ها با بانک مرکزی گفت: در جلسه‌ای که با معاونت ارزی بانک مرکزی داشته‌ایم، راهکارهای متنوع‌سازی سبد ارزهای صادراتی شرکت‌های پتروشیمی برای تنظیم بهتر بازار انواع ارزها نظیر درهم مورد بحث قرار گرفت و تصمیمات خوبی گرفته شده که بزودی اجرایی خواهد شد و شاهد افزایش سهم عرضه ارزهای غیر دلاری در بازار نیما خواهیم بود.

احمد مهدوی ادامه داد: برای تأمین مالی و تسریع در راه اندازی پروژه‌های پتروشیمی راهکارهای مختلفی از جمله فاینانس ارزی، انتشار اوراق صکوک مرابحه ارزی و نیز پیش خرید ارزهای آتی ناشی از صادرات پروژه‌ها از سوی بانک مرکزی پیشنهاد شد که مورد استقبال انجمن و شرکت‌های پتروشیمی قرار گرفت.

مهدوی با اشاره به اینکه در صورت عملیاتی شدن این راهکارها و سرعت گرفتن اجرای پروژه‌ها، در سال‌های آتی شاهد رشد قابل توجهی درآمدهای ارزی شرکت‌های پتروشیمی در کشور خواهیم بود، عنوان کرد: موضوع پیش خرید ارز آتی پروژه‌های پتروشیمی در قالب انعقاد قرارداد پیمان آتی، ضمن تأمین مالی مؤثر ریالی این گونه طرح‌ها ، اطمینانی برای عرضه‌های مناسب ارز در بازار نیما برای سال‌های آینده خواهد بود.

بیشتر بخوانید:  تولید صنعت پتروشیمی ۸ درصد افزایش یافت

او افزود: این مهم حرکتی نوین در جهت تأمین مالی ریالی پروژه‌ها در کشور است. با توافقاتی که بانک مرکزی در این خصوص داشتیم، مقرر شد ما پیشنهادات لازم برای طراحی یک مکانیسم قیمت گذاری برد-برد را به بانک ارائه کنیم.

دبیر انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی گفت: در سال‌های گذشته و به‌ویژه از سال ۱۳۹۷ تعاملات و هماهنگی‌های بسیار خوبی با مجموعه بانک مرکزی در تنظیم بازار و بازگشت ارز به چرخه اقتصادی کشور و حل مشکلات شرکتها داشته‌ایم، اما در این دوره از مدیریت بانک مرکزی، علاوه بر تقویت هماهنگی‌های گذشته شاهد همکاری‌های عملی قابل توجهی برای تأمین مالی پروژه‌ها هستیم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.