کد خبر : 6703
تاریخ انتشار : شنبه 25 آذر 1402 - 13:30

عراق بودجه خود را برای از سرگیری جریان نفت کردستان اصلاح می‌کند

عراق بودجه خود را برای از سرگیری جریان نفت کردستان اصلاح می‌کند
دولت عراق در حال بررسی گزینه‌هایی برای اصلاح بودجه خود است تا بتواند به شرکت‌های خارجی فعال در میدان‌های نفتی کردستان در تلاش برای از سرگیری جریان نفت از منطقه نیمه خودمختار شمالی پول پرداخت کند.

به گزارش انرژی پرس، شیعه السودانی نخست وزیر به بلومبرگ گفت: «ما در حال بررسی طرح اصلاح ماده مربوطه به همراه کمیسیون مالی مجلس هستیم. او گفت که شرکت های فعال در کردستان «منتظر اصلاح این ماده هستند تا بتوانند هزینه تولید را بپردازند.»

عراق در حال حاضر تنها از طریق پایانه های صادرات نفت خود در جنوب صادر می کند و حدود ۴۵۰۰۰۰ بشکه در روز صادرات از میادین شمالی کردستان از ماه مارس به دلیل اختلاف بر سر اینکه چه کسی باید مجوز صادرات کردستان را صادر کند، بسته شده است.

این بن بست به دنبال حکم اتاق بازرگانی بین المللی در مورد اختلاف بین ترکیه و عراق در مورد نفت کردستان بود. دیوان کیفری بین‌المللی به نفع عراق رای داد و استدلال کرده بود که ترکیه نباید اجازه صادرات نفت کردها از طریق خط لوله عراق-ترکیه و بندر جیهان ترکیه را بدون تأیید دولت فدرال عراق بدهد.

بیشتر بخوانید:  نماینده مجلس: برای تامین نیاز کشور، ناچار به کاهش کیفیت بنزین هستیم

از آن زمان تاکنون، تلاش‌هایی برای از سرگیری صادرات با یافتن زمینه‌های مشترک برای سازماندهی فرآیند تصویب صورت گرفته است، اما هیچ یک نتیجه واقعی نداشته است. از نظر فنی، جریان نفت کردها به ترکیه باید از سر گرفته شود، زیرا ترکیه خط لوله را در اوایل اکتبر بازگشایی کرد. با وجود این، هیچ حرکت رو به جلوی وجود نداشته است و مبارزه واقعی اکنون بین دولت فدرال عراق و دولت اقلیم کردستان باقی مانده است.

ماه گذشته، زمانی که حیان عبدالغنی وزیر نفت عراق برای گفتگو با دولت اقلیم کردستان از اربیل بازدید کرد، امیدها در مورد توافق تجدید شد. عبدالغنی در آن زمان گفت: “اولین گام این است که با منطقه و شرکت ها بر سر تنظیم قراردادهای موجود خود به گونه ای که مطابق با قانون اساسی عراق باشد، توافق کنیم. ما می توانیم ظرف سه روز به توافق برسیم.”

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.