کد خبر : 2021
تاریخ انتشار : چهارشنبه 18 مرداد 1402 - 11:58

آخرین آمار از پروژه احداث خط لوله گاز ایران و پاکستان

تحریم آمریکا عامل لغو قرارداد گازی ایران و پاکستان

تحریم آمریکا عامل لغو قرارداد گازی ایران و پاکستان
وزیر نفت پاکستان در آخرین توضیحات خود در مورد احداث خط لوله گاز با ایران، ضمن اعلام لغو این قرارداد، راه اندازی دوباره آن را منوط به رفع تحریم ها علیه ایران دانست.

به گزارش انرژی پرس، مصدق مالک، وزیر نفت پاکستان با بیان اینکه این کشور به دنبال تعلیق قرارداد چند میلیارد دلاری ساخت خط لوله واردات گاز از ایران است، افزود: تحریم‌های آمریکا مانع اصلی ادامه این پروژه است و احداث خط لوله گاز با ایران تا زمانی که تحریم‌ها ادامه دارد، متوقف می‌ماند.

وزیر نفت پاکستان در پاسخ به سوال یک نماینده پارلمان این کشور درباره آخرین وضعیت خط لوله گاز، تصریح کرد: ما از طرف ایرانی خواسته‌ایم در زمان فعلی از پیگیری مطالبه‌های حقوقی‌اش و تحت فشار گذاشتن پاکستان دست بردارد

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، هفته گذشته از پاکستان خواسته بود بخشی از خط لوله گاز ایران‌ـ‌پاکستان را که مدت زیادی به تعویق افتاده است، تکمیل کند.

مذاکرات ساخت خط لوله دو هزار و ۷۷۵ کیلومتری برای انتقال گاز طبیعی از ایران به پاکستان در سال ۱۹۹۵ آغاز شد. بر اساس توافق‌نامه دو کشور در سال ۲۰۰۹، قرار بود این پروژه تا دسامبر ۲۰۱۴ تکمیل شود اما به دو دلیل کسری بودجه پاکستان و تحریم‌های آمریکا علیه ایران همچنان معلق است.

بیشتر بخوانید:  محصولات پتروشیمی نیمی از صادرات غیرنفتی کشور را تشکیل می‌دهند

طبق این توافق، تهران متعهد شده بود که با پایان یافتن پروژه، روزانه ۲۱.۵ میلیون مترمکعب معادل ۷۶۰ هزار میلیون فوت مکعب، گاز به پاکستان تحویل دهد. دو کشور توافق کرده بودند بخش‌هایی از خط لوله را که داخل خاکشان قرار دارد بسازند.

اینک، در حالی‌که تهران به تکمیل این پروژه اصرار دارد، اسلام‌آباد از تعلیق آن سخن می‌گوید. وزیر نفت پاکستان به پارلمان این کشور گفت که کار ساخت‌وساز خط لوله واردات گاز از ایران به دلیل تحریم‌های آمریکا به حالت تعلیق درآمده است و فعالیت‌ها زمانی آغاز می‌شوند که ممنوعیت‌ها برداشته شده باشند، تا خطری برای دولت پاکستان ایجاد نشود.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.