کد خبر : 5470
تاریخ انتشار : دوشنبه 22 آبان 1402 - 13:24

عراق انتظار دارد تولید نفت کردستان ظرف سه روز آینده از سر گرفته شود

عراق انتظار دارد تولید نفت کردستان ظرف سه روز آینده از سر گرفته شود
حیان عبدالغنی وزیر نفت عراق انتظار دارد با دولت اقلیم کردستان و شرکت های نفتی خارجی برای ازسرگیری تولید نفت از میادین نفتی اقلیم کردستان ظرف سه روز به توافق برسد.

به گزارش انرژی پرس، عبدالغنی در سفر به اربیل، پایتخت اقلیم کردستان عراق، گفت که عراق با ترکیه در رابطه با ازسرگیری صادرات نفت شمال از طریق خط لوله عراق-ترکیه به تفاهم رسیده است.

ترکیه ۴۵۰۰۰۰ بشکه در روز از صادرات شمال از طریق خط لوله عراق-ترکیه را از ۲۵ مارس پس از حکم داوری اتاق بازرگانی بین المللی (ICC) متوقف کرد.

دیوان کیفری بین‌المللی به آنکارا دستور داد به دلیل صادرات غیرمجاز اقلیم کردستان بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ به بغداد حدود ۱.۵ میلیارد دلار خسارت بپردازد.

عبدالغنی و مقامات ارشد نفت فدرال روز یکشنبه دیدارهای خود را با وزارت منابع طبیعی اقلیم کردستان و مقامات ارشد انرژی کردستان برای گفتگو در این زمینه آغاز کردند.

عبدالغنی به خبرنگاران در اربیل گفت: «هدف از این نشست حل همه مسائل برای تسهیل از سرگیری تولید و صادرات نفت است.»

بیشتر بخوانید:  رشد اقتصادی 7.1 درصدی در تابستان با احتساب نفت

اولین گام این است که با منطقه و شرکت ها بر سر تنظیم قراردادهای موجود خود به منظور مطابقت با قانون اساسی عراق به توافق برسیم. ما می توانیم ظرف سه روز به توافق برسیم.

مقامات نفتی دولت عراق روز چهارشنبه برای اولین بار با نمایندگان انجمن صنعت نفت کردستان (APIKUR) دیدار کردند تا درباره ازسرگیری جریان نفت به ترکیه گفتگو کنند.

اعضای APIKUR شامل شرکت‌های بین‌المللی نفت و گاز می‌شوند که به طور مستقیم یا غیرمستقیم در قراردادهای بالادستی نفت یا گاز در اقلیم کردستان عراق علاقه دارند، که بسیاری از آنها به دلیل بسته شدن خط لوله مجبور به توقف تولید شده‌اند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.