کد خبر : 6826
تاریخ انتشار : سه شنبه 28 آذر 1402 - 18:38

شاخص‌های نفت خاورمیانه به پایین‌ترین سطح از ۲۰۲۰ رسید

شاخص‌های نفت خاورمیانه به پایین‌ترین سطح از ۲۰۲۰ رسید
بر اساس داده‌های رویترز و معامله‌گران، شاخص‌های نفت خام خاورمیانه، دبی و عمان به پایین‌ترین سطح خود از سال 2020 رسیده است؛ زیرا نقدینگی پایین قبل از تعطیلات، تقاضای کم خریداران بزرگ مانند چین و ژاپن و فروش سریع نفت عمان بر بازار تاثیر گذاشته است.

به گزارش انرژی پرس، معامله‌گران گفتند که کاهش قیمت‌های معیار ممکن است باعث شود عربستان سعودی، صادرکننده بزرگ جهان، علی‌رغم تمدید کاهش عرضه داوطلبانه خود به عنوان بخشی از استراتژی اوپک پلاس برای حمایت از قیمت‌ها قیمت‌های دوره فوریه را برای دومین ماه متوالی کاهش دهد.

داده‌های رویترز نشان می‌دهد که معاملات آتی Cash Dubai و DME عمان در پایان معاملات روز دوشنبه در برابر مبادلات دبی به تخفیف ۴۶ سنت و ۶۵ سنت در هر بشکه رسید، سطحی که از سال ۲۰۲۰ مشاهده نشده است.

در همین حال، قراردادهای آتی نفت موربان که هفته گذشته برای مدت کوتاهی به محدوده منفی سقوط کرد، به ارزش ۲۷ سنت نسبت به سوآپ دبی بهبود یافت.

این معیارها برای قیمت گذاری حدود ۱۸ میلیون بشکه در روز نفت صادراتی از خاورمیانه و روسیه استفاده می شود که تقریباً ۱۸ درصد از عرضه جهانی را تشکیل می دهد.

یک تحلیلگر در یک شرکت تجاری در سنگاپور گفت: «به طور کلی، نقدینگی ضعیف بوده است.»

وی افزود که مناقصه ای که هفته گذشته توسط وزارت انرژی عمان برای فروش بارگیری نفت خام در ماه جاری صادر شد، معامله گرانی را که به ترتیب در دوی و برنت-دبی موقعیت های فروش خود را کاهش دادند و باعث کاهش قیمت ها شد، وحشت زده کرد.

محموله های خاورمیانه معمولاً دو ماه جلوتر مبادله می شوند تا زمان لازم برای حمل نفت به آسیا را در نظر بگیرند.

بیشتر بخوانید:  کاهش تولید نفت بی‌پی در جمهوری آذربایجان

قطرانرژی همچنین چهار محموله نفت خام بارگیری در فوریه را با تخفیف فروخته است که پایین ترین سطح از سال ۲۰۲۰ است.

علاوه بر کاهش تقاضا از سوی چین و ژاپن، تاجران گفتند که پالایشگاه ها در سراسر آسیا از ماه مارس به سمت تعمیرات فصلی می روند که باعث کاهش تقاضا می شود.

این منابع که نخواستند نامشان فاش شود، افزودند که برخی از پالایشگاه‌های ژاپنی دچار قطعی‌هایی شده‌اند که باعث کاهش تمایل برای محموله‌های اسپات شده است.

یک تاجر مستقر در سنگاپور گفت: “تقاضای این ماه بسیار کند است.”

یک خریدار در یک پالایشگاه شمال آسیا گفت که برخی از خریداران به دلیل تعطیلات پایان سال، خریدهای نقدی خود را به اوایل این ماه منتقل کردند.

به گفته تاجران، یونیپک، بازوی تجاری بزرگترین پالایشگاه آسیایی سینوپک، در ماه‌های اخیر منابع آربیتراژ بیشتری را از برزیل و غرب آفریقا خریداری کرده است که باعث کاهش تقاضا برای نفت خاورمیانه شده است.

آنها افزودند که پالایشگاه بزرگ پتروشیمی Rongsheng چین نیز در بازار نقدی غایب بوده است، زیرا از ژانویه خریدهای مدت دار عربستان را افزایش خواهد داد.

یکی دیگر از منابع صنعتی گفت که عرضه بسیار زیادی از ایران، ایالات متحده، ونزوئلا، برزیل و گویان در بازار وجود دارد.

با این حال، اولین تحلیلگر انتظار دارد که بازار دو هفته آخر سال ۲۰۲۳ را پشت سر بگذارد و در ژانویه دوباره به حالت اول بازگردد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.