کد خبر : 10086
تاریخ انتشار : دوشنبه 30 بهمن 1402 - 13:30

سه کشور ۵۰ درصد ذخایر اورانیوم جهان را در اختیار دارند

سه کشور ۵۰ درصد ذخایر اورانیوم جهان را در اختیار دارند
می‌توان این باور را داشت که ذخایر اورانیوم به دلیل نقش حیاتی که در تولید انرژی هسته‌ای ایفا می‌کند، همراه با تمام هزینه‌ها و پیامدهای مربوط به این میدان، کمیاب هستند.
به گزارش انرژی پرس، اورانیوم در واقع نسبتاً فراوان است: به عنوان مثال، اورانیوم بیشتر از طلا و نقره است و تقریباً به اندازه قلع در پوسته زمین وجود دارد.
مارکوس لو از Visual Capitalist توزیع منابع اورانیوم جهان را بر اساس کشور از سال ۲۰۲۱ به تصویر می کشد.
استرالیا، قزاقستان و کانادا بیشترین سهم از منابع اورانیوم موجود را دارند که بیش از ۵۰ درصد از کل ذخایر جهانی را شامل می شود.
اما در بین این سه، استرالیا با بیش از ۱.۷ میلیون تن اورانیوم (۲۸ درصد از ذخایر جهان) در حال حاضر، برجسته است. معدن المپیک دام آن، واقع در حدود ۶۰۰ کیلومتری شمال آدلاید، بزرگترین ذخایر اورانیوم در جهان است و همچنین، جالب است که چهارمین ذخایر مس بزرگ است.
با وجود این، استرالیا تنها چهارمین تولیدکننده بزرگ اورانیوم در حال حاضر است و رتبه پنجم را برای تولید اورانیوم تمام دوران دارد.
خارج از سه کشور برتر، روسیه و نامیبیا هر دو تقریباً به یک اندازه ذخایر اورانیوم دارند: هر کدام حدود ۸ درصد که تقریباً به ۴۷۰۰۰۰ تن می رسد.
آفریقای جنوبی، برزیل و نیجر همگی ۵ درصد از کل ذخایر جهان را دارند.
چین با سهم ۳ درصدی از ذخایر اورانیوم یا حدود ۲۲۴۰۰۰ تن، ۱۰ کشور برتر را تکمیل می کند.
نکته ای که در این مورد وجود دارد این است که داده های فعلی بر اساس ذخایر شناخته شده اورانیوم است که قابلیت استخراج اقتصادی را دارد. مقدار کل اورانیوم جهان دقیقاً مشخص نیست – و ذخایر جدید را می توان همیشه پیدا کرد. در واقع ذخایر اورانیوم شناخته شده جهان تنها در دهه گذشته حدود ۲۵ درصد افزایش یافته است که این به لطف فناوری بهتری است که تلاش‌های اکتشافی را بهبود می‌بخشد.
در همین حال، همه ذخایر اورانیوم برابر نیستند. به عنوان مثال، در سد المپیک فوق، اورانیوم به عنوان یک محصول جانبی از معدن مس که در همان محل اتفاق می افتد، بازیافت می شود. در آفریقای جنوبی، به عنوان یک محصول جانبی در طی تصفیه سنگ معدن در فرآیند استخراج طلا ظاهر می شود. سنگ معدنی با غلظت بالای دو ماده می تواند حاشیه سود را افزایش دهد، زیرا هزینه ها را می توان برای دو محصول مختلف تقسیم کرد.
بیشتر بخوانید:  نبود متقاضی واقعی نرخ ارز را کاهش داد
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.