کد خبر : 3466
تاریخ انتشار : سه شنبه 28 شهریور 1402 - 18:20

بازار سهام در تله رکود؛

سقوط بورس زیرسایه آزادسازی دلارهای نفتی

سقوط بورس زیرسایه آزادسازی دلارهای نفتی
در روزی که ارزش معاملات خرد به کمترین میزان خود در شهریور ماه رسید، خبر آزادسازی دلارهای نفتی باعث تداوم روند نزولی بورس تهران شد.

به گزارش خبرنگار انرژی پرس، بورس تهران معاملات امروز را نیز در ادامه افت روز گذشته دنبال کرد و به روند نزولی خود ادامه داد. با وجود اینکه چشم‌انداز افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی همچنان مثبت است اما به نظر می‌رسد که زور سیگنال منفی آزادسازی منابع بلوکه شده ایران در کره‌ جنوبی به خبر رشد قیمت نفت خام چربیده و سبب افت بازار امروز، به‌ویژه در نمادهای دلاری بازار شده است.

امروز نماگر اصلی بازار سهام با افتی پنج هزار و ۳۱ واحدی معادل ۰.۲۴ درصد به کار خود پایان داد و در سطح دو میلیون و ۱۲۸ هزار واحد ایستاد. شاخص کل هم‌وزن که روز گذشته در مسیری خلاف جهت شاخص کل حرکت کرده و صعودی شده بود، امروز دنباله‌رو شاخص کل بود و در پایان بازار کاهشی ۰.۲۱ درصدی را رقم زد. 

بورس امروز علاوه بر اینکه کاهشی بود، معاملات بی‌جانی را هم تجربه کرد؛ طوری که ارزش معاملات خرد شامل سهام و حق تقدم با ثبت رقم سه هزار و ۲۴۰ میلیارد تومانی، به کمترین میزان خود از یکم شهریور ماه به این سو رسید. 

سهامداران حقیقی نیز به معاملات امروز بازار سهام روی خوشی نشان ندادند وحدود ۳۴۶ میلیارد تومان از پول خود را از بازار خارج کردند. 

پتروشیمی ارومیه پیشتاز گروه خود شد 

 در معاملات امروز نمادهای پتروشیمی، قیمت ۱۲ نماد افزایش یافت و ۱۷ نماد شاهد کاهش قیمت بودند. سهام شرکت پتروشیمی ارومیه (شاروم) با رشد ۴.۹۴ درصدی در روز جاری، جای پتروشیمی گلستان در بیشترین بازدهی گروه پتروشیمی را گرفت و شستان با رشد سه درصدی در رده بعد قرار گرفت. پتروشیمی کازرون (کازرو) نیز با رشد ۲.۹۲ درصدی قیمت پایانی سومین نماد با بیشترین رشد قیمت در گروه پتروشیمی لقب گرفت. 

در طرف دیگر بازار اما سهام شرکت‌های پتروشیمی قائد بصیر (شبصیر) با ۱.۸۱ درصد، پتروشیمی آبادان (شپترو) با ۱.۶۱ درصد و صنایع پتروشیمی تخت جمشید (شجم) با ۱.۳۷ درصد کاهش قیمت، بیشترین افت را به سهامداران خود تحمیل کردند. 

به علاوه، بررسی‌ها نشان می‌دهند که بیشترین خروج پول در معاملات امروز پتروشیمی‌ها، مربوط به سهام پتروشیمی نوری بود. چراکه سهامداران حقیقی نوری به طور خالص ۴.۳ میلیارد تومان از این نماد خارج کردند. 

بیشتر بخوانید:  قیمت نفت همچنان در کانال ۸۰ دلاری

خروج پول حقیقی از پالایش نفت اصفهان ادامه یافت 

روند معاملات امروز به نحوی رقم خورد که در صنعت فرآورده‌های نفتی، نماد تجهیز نیروی زنگان (شزنگ) با رشد ۱.۶۳ درصدی، تنها نماد صعودی این گروه بود و ۱۱ نماد دیگر این گروه شاهد افت قیمت خود بودند. البته سهام نفت پارس (شنفت) نیز روی صفر تابلو به معاملات امروز خود پایان داد. 

بیشترین افت قیمت در میان نمادهای این گروه مربوط به سهام شرکت‌های نفت پاسارگاد (شپاس)، پالایش نفت تهران (شتران) و پالایش نفت لاوان (شاوان) بود که به ترتیب کاهش قیمت ۱.۶۲ درصد، ۱.۰۶ درصد و ۱.۰۲ درصدی را ثبت کردند. 

به این ترتیب، شاخص صنعت پالایشی با معاملاتی ۱۴۶ میلیارد تومانی و خروج پول ۳۴ میلیارد تومانی حقیقی‌ها، افتی ۰.۶۲ درصدی را رقم زد. 

گفتنی است که سهام پالایش نفت اصفهان در بازار امروز نیز شاهد بیشترین خروج پول حقیقی به مبلغ حدود ۱۷ میلیارد تومان بود. بازارگردان شپنا نیز در معاملات امروز بیش از ۱۰ میلیون برگه سهم این نماد را خریداری کرد. 

افت قیمت ۴۰ نماد در گروه شیمیایی 

روزهای نزولی صنعت محصولات شیمیایی همچنان ادامه یافت و شاخص این گروه امروز هم افتی ۰.۲۲ درصدی را به ثبت رساند. این در حالیست که ارزش معاملات در این گروه ۲۴۳ میلیارد تومان بود و خالص خروج پول حقیقی از این صنعت نیز به ۱۹ میلیارد تومان رسید. 

در بازار امروز ۱۹ نماد شیمیایی نزولی بودند و ۴۰ نماد منفی خوردند. بیشترین بازدهی مثبت در این گروه به نمادهای دوده صنعتی پارس (شدوص) با ۴.۲۱ درصد، لعابیران (شلعاب) با ۲.۳۵ درصد و پلی اکریل ایران (شپلی) با ۱.۹۴ درصد رشد قیمت رسید. 

از سوی دیگر اما نمادهای صنایع بهداشتی ساینا (ساینا) با ۱.۸۷ درصد، سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران (شیران) با ۱.۸ درصد و صنایع شیمیایی فارس (شفارس) با ۱.۷۲ درصد افت، شاهد شدیدترین کاهش قیمت بودند. 

لازم به ذکر است که سهام شرکت صنایع شیمیایی سینا با وجود اینکه افت قیمت ۰.۲۲ درصدی را تجربه کرد، شاهد بیشترین ورود پول حقیقی به نماد خود بود. طوری که حقیقی‌های بازار بیش از ۲.۷ میلیارد تومان به این نماد تزریق کردند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.