کد خبر : 10737
تاریخ انتشار : شنبه 12 اسفند 1402 - 12:43

رقابت ایران و قطر در ظرفیت تولید گاز

رقابت ایران و قطر در ظرفیت تولید گاز
یک کارشناس انرژی گفت: ظرفیت تولید گاز قطر به ۱۴۲ میلیون تن در سال می‌رسد که ۸۵ درصد بالاتر از ظرفیت تولید فعلی است.

به گزارش انرژی پرس، محمود خاقانی، در ارزیابی برداشت گاز از پارس جنوبی در مقایسه ایران و قطر اظهار داشت: قطر رسما اعلام کرده ذخیره گاز گنبد شمالی ۲۴۰ تریلیون فوت مکعب بیشتر است، همچنین عنوان کرده ذخایر گاز به ۲ هزار  تریلیون افزایش پیدا می‌کند و پروژه جدید تبدیل گاز طبیعی به ال‌ان‌جی را آغاز و تا ۲۰۲۹ صادر می‌کند. درواقع ظرفیت تولید این کشور به ۱۴۲ میلیون تن در سال می‌رسد که ۸۵ درصد بالاتر از ظرفیت تولید فعلی و این برای قطری‌ها پیشرفت قابل توجهی است.

وی افزود: قطر یک قرارداد بلندمدت جدید برای فروش گاز طبیعی با هند امضا کرده و با سینوپک، توتال فرانسه، شل و انی ایتالیا همچنین قرارداد امضا کرده است. مفهوم این قراردادها این است که مصرف‌کننده نهایی که این شرکت‌ها هستند در این ظرفیت تولید جدید گاز طبیعی مایع سرمایه گذاری کرده و خودشان هم تکنولوژی را وارد می‌کنند، اصولا پروژه‌های گاز طبیعی به این شکل است که مصرف‌کننده نهایی با کشور میزبان همکاری و در میدان گازی برای تولید سرمایه‌گذاری می‌کند.

این کارشناس حوزه انرژی گفت: ما تاکنون یک سیاست اشتباهی را در ایران دنبال کردیم، یکی از این موارد سیاست فروش گاز طبیعی به پاکستان است که سرمایه‌گذاری بزرگی کرده، خط لوله را احداث کردیم و به مرز پاکستان بردیم و بعد از سال‌ها قرار شده تامین بودجه و خط لوله را در خاک خود احداث کند بدون اینکه در میدان گازی پارس جنوبی سرمایه گذاری کرده و یا تکنولوژی آروده باشد. این در حالی است که اخیرا نمایندگان طالبان و ترکمنستان هم خط لوله تاپی را افتتاح کردند و جالب اینکه پاکستان، هند و چین در میدان گازی ترکمنستان که تامین کننده گاز این خط است سرمایه‌گذاری کرده‌اند، اکنون باید ببینیم سیاست جدید ایران چگونه است؟ آیا ایران در قبال پارس جنوبی سیاست جدیدتری اتخاذ خواهد کرد؟

بیشتر بخوانید:  تحقق برنامه‌های افزایش تولید در شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران

به گزارش ایلنا، قطر روز یکشنبه هفته جاری از طرح جدید خود برای افزایش برداشت از میدان گازی مشترک با ایران رونمایی کرد.

سعد شریده الکعبی، وزیر انرژی قطر در یک کنفرانس خبری گفت: «مطالعات اخیر نشان داده است که ذخیره گازی میدان گنبد شمالی ۲۴۰ تریلیون فوت مکعب بیش از برآوردهای قبلی است و بر همین اساس، ذخایر گاز قطر از ۱۷۶۰ به بیش از ۲۰۰۰ تریلیون فوت مکعب افزایش یافته است. نتایج این مطالعات ما را قادر می‌سازد تا توسعه یک پروژه جدید گاز طبیعی مایع (LNG) را از بخش غربی میدان گنبد شمالی با ظرفیت تولید حدود ۱۶ میلیون تن در سال کلید بزنیم.»

منبع: ایلنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.