کد خبر : 1106
تاریخ انتشار : جمعه 23 تیر 1402 - 13:49

دولت عراق برای پرداخت بدهی گازی، روزانه ۲۵۰ هزار بشکه نفت خام به ایران ارسال می‌کند

دولت عراق برای پرداخت بدهی گازی، روزانه  ۲۵۰ هزار بشکه نفت خام به ایران ارسال می‌کند
مقامات عراقی از قرارداد برای مبادله نفت در برابر گاز با ایران برای کاهش بحران برق در عراق خبر داده‌اند.

به گزارش انرژی پرس به نقل از آسوشیتدپرس، این اظهارات در حالی بیان می شود که دولت بغداد در تلاش برای حفظ تعادل بین دو متحد اصلی خود، واشنگتن و تهران است. توافق قبلی که در آن عراق گاز از ایران می‌خرید و برای آن دلار می‌پرداخ۳ت، به تعویق افتاد زیرا واشنگتن از تصویب معافیت‌های تحریمی خودداری کرد. این به نوبه خود باعث شد که ایران عرضه گاز را قطع کند و باعث کمبود شدید برق در عراق شود.
پس از دهه ها کمبود برق به دلیل جنگ، فساد و سوء مدیریت، عراق نفت خیز به شدت به گاز وارداتی ایران برای تامین نیازهای برق خود متکی شده است. کمبودهای ماه‌های اخیر تا حدی به دلیل محدودیت‌های ایالات متحده در انتقال وجوه به ایران است.
واردات از ایران به ویژه در طول ماه‌های سوزان تابستان که عراقی‌ها مجبورند هزینه ژنراتورهای دیزل خصوصی را بپردازند یا از دمای بیش از ۵۰ درجه سانتی‌گراد (۱۲۲ درجه فارنهایت) رنج می‌برند، حیاتی است.
واشنگتن برای اینکه عراق بتواند نیازهای انرژی خود را برآورده کند، برخی معافیت ها را برای تحریم ایران به دلیل برنامه هسته ای مورد مناقشه تهران اعطا کرده است.
روز سه‌شنبه، محمد شیعه السودانی، نخست‌وزیر عراق، توافق مبادله کالایی با ایران را اعلام کرد، اما هشدار داد که واشنگتن هنوز معافیتی برای بغداد برای پرداخت ۱۱ میلیارد دلاری که در حال حاضر به تهران بدهکار است اعطا نکرده است و این پول در حساب‌های ایران در این ایالت محبوس شده است. مالک بانک تجارت عراق است.
در نتیجه، او گفت که ایران صادرات گاز خود را از ابتدای جولای کاهش داده است و عرضه بغداد بیش از ۵۰ درصد کاهش یافته است. پس از توافق مبادله ای، السودانی گفت که «تامین گاز ایران از سر گرفته شده است» و «به همان مقادیر قبلی باز خواهد گشت».
به گفته یک مقام ارشد سیاسی نزدیک به دولت السودانی، بر اساس توافق مبادله ای عراق روزانه ۲۵۰ هزار بشکه نفت خام به ایران ارسال می کند. این مقام به شرط ناشناس ماندن با آسوشیتدپرس صحبت کرد تا درباره این توافق صحبت کند.
این مقام گفت تحریم‌های ایالات متحده نقض نمی‌شوند، زیرا این تحریم‌ها در مورد تراکنش‌های مالی – و نه معاملات پایاپای اعمال می‌شود. او گفت که با این حال، عراق به طور رسمی از این ترتیبات به واشنگتن اطلاع نداده است.
یک مقام وزارت امور خارجه به AP گفت که آژانس هیچ نظری در مورد معامله مبادله ای ندارد و واشنگتن مرتباً با بغداد درباره تحریم های ایران پیگیری می کند. این مقام به شرط ناشناس ماندن صحبت کرد.
خبر معامله پایاپای چند روز پس از آن منتشر شد که عراق از امضای قرارداد عظیم ۲۷ میلیارد دلاری انرژی با غول فرانسوی TotalEnergies خبر داد که پروژه‌های تولید برق محلی را تقویت می‌کند. تحلیلگران می گویند این توافق به کشورهای غربی امیدوار کرد که عراق را از نیاز به واردات گاز ایران دور کند.
السودانی روز سه‌شنبه این خوش‌بینی را تقویت کرد و گفت که این پروژه‌ها “پس از تکمیل ظرف دو تا سه سال به نیاز به واردات پایان خواهند داد.”

بیشتر بخوانید:  پروژه راه توسعه؛ از دور زدن ایران تا منافع نفتی چین/ پکن و آنکارا در پروژه رقیب ایران
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.