کد خبر : 9105
تاریخ انتشار : یکشنبه 15 بهمن 1402 - 11:33

رئیس کمیسیون انرژی مجلس یازدهم در گفت‌وگو با «انرژی پرس»:

دلیلی ندارد نفت خود را با تخفیف به چین یا سایر کشورها بفروشیم/ روسیه به عنوان ابرقدرت در زمان تحریم بیشتر از ما تخفیف می‌دهد

دلیلی ندارد نفت خود را با تخفیف به چین یا سایر کشورها بفروشیم/ روسیه به عنوان ابرقدرت در زمان تحریم بیشتر از ما تخفیف می‌دهد
رئیس کمیسیون انرژی مجلس گفت: چینی ها هم به نفت ما بیشتر از قبل نیاز دارند. آنها مشکلاتی دارند و هم پالایشگاه های آنها و هم پروژه های دیگر چین به نفت ما نیازمند است، پس دلیلی برای تخفیفات زیاد وجود ندارد.

به گزارش اختصاصی انرژی پرس، چندی پیش رویترز درباره‌ی کاهش عرضه نفت ایرانی در چین گزارشی منتشر کرد که دلیل آن تخفیف‌های بالایی بود که چین از  ایران می‌گرفت. با تحریم نفت روس‌ها و تعیین سقف ۶۰ دلار برای آنها، ایران نیز مجبور به دادن تخفیف‌های بالا به چین شد، تخفیفی که مسئولان ایرانی آن را بارها تکذیب کرده‌اند. فریدون حسنوند، رئیس کمیسیون انرژی مجلس یازدهم درخصوص خبر کاهش عرضه نفت به چین و کاهش تخفیفات نفتی به «انرژی پرس» گفت: هر کشوری در انتهای تحریم نسبت به ابتدای تحریم و اواسط آن تجربیاتی به دست می آورد و شرایطش نسبت به قبل تغییر می کند. نیاز دنیا به نفت بیشتر می شود و فراز و نشیب هایی در این میان ایجاد می شود که ایران هم از این قاعده مستثنی نیست.

او ادامه داد: همین کشور روسیه  که در دنیا به عنوان ابرقدرت شناخته می شد، در بحث تحریم خیلی بیشتر از کشور ما به سایر خریداران خود تخفیف می داد. اما جمهوری اسلامی ایران قطعا میزان تخفیفی که در رسانه ها اعلام شده است را برای فروش نفت به چین نداده است.

حسنوند با بیان اینکه اکنون شرایط فروش نفت نسبت به قبل معقول تر است؛ بیان کرد: کمیته ای مسئول میزان تخفیفات نفتی است که همه ملاحظات را در نظر می گیرد و اینگونه نیست که یک نفر درباره میزان تخفیفات نفتی تصمیم گیری کند. این کمیته شرایط کشور و نیاز را در نظر می گیرد، بعد تصمیم می گیرد.

بیشتر بخوانید:  لیست و افرادی که خصوصی مجوز دادید در صحن مجلس خواهم خواند+ فیلم

رئیس کمیسیون انرژی مجالس دهم و یازدهم همچنین تاکید کرد: در گذشته شاید این اتفاق افتاده و تخفافاتی به چین داده شده است، اما اکنون شرایط تغییر کرده و چینی ها هم به نفت ما بیشتر از قبل نیاز دارند. آنها مشکلاتی  دارند و هم پالایشگاه های آنها و هم پروژه های دیگر چین به نفت ما نیازمند است، پس دلیلی برای تخفیفات زیاد وجود ندارد.

نماینده پنج دوره مردم اندیمشک در مجلس تاکید کرد: ایران هم سعی کرده است خیلی منطقی و با رعایت شرایط جهانی و منطقه ای این کار را انجام دهد.

حسنوند در پاسخ به اینکه ایران چگونه به این جمع بندی رسیده است که هم عرضه نفت به چین را کاهش دهد و هم تخفیفات را کم کند؟ گفت: اینطور نیست که قبلا این کار را انجام می داده ایم، اما اکنون این کارگروه خیلی منطقی و دقیق همه درخواست ها و نیازهای خرید نفت که به آن داده می شود را بررسی می کند و بر اساس منطق، نسبت به انها تصمیم می گیرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شهدا دوشنبه , ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۵:۵۰

مجلسی که تو رئیس کمیسیون باشی تکلیف معلونه