کد خبر : 4472
تاریخ انتشار : چهارشنبه 26 مهر 1402 - 13:54

شاخص کل با افت 0.38 درصدی مواجه شد؛

ترکش‌های جنگ غزه در بورس تهران/ سهام «شلرد» تعلیق شد

ترکش‌های جنگ غزه در بورس تهران/ سهام «شلرد» تعلیق شد
بورس امروز تحت تاثیر اوج گیری تنش و تشدید جنگ در غزه به روند صعودی خود پایان داد و بخش عمده نمادهای بازار با افت قیمت به استقبال معاملات هفته آینده رفتند.

به گزارش انرژی پرس، بازار سهام که در روزهای اخیر به واسطه حمایت‌های حقوقی و اخبار مثبت پیرامون بازار در روندی صعودی قرار گرفته بود، در روز جاری به دلیل سیگنال‌های نگران‌کننده از جنگ حماس و رژیم صهیونیستی، نزولی شد. نماگر اصلی بازار سهام در پایان معاملات امروز حدود هفت هزار و ۷۰۰ واحد معادل ۰.۳۸ درصد کاهش یافت و معاملات هفته چهارم مهر ماه را در سطح دو میلیون و ۲۳ هزار واحدی به پایان رساند. افت بورس امروز در نمادهای کوچک‌تر بازار شدیدتر بود و این موضوع سبب کاهش ۱.۰۱ درصدی شاخص کل هم‌وزن در پایان معاملات بود.

به علاوه، ارزش معاملات خرد شامل سهام و حق تقدم سهام در بازار امروز به سه هزار و ۷۱۵ میلیارد تومان رسید و خالص خروج پول حقیقی با افزایشی قابل توجه نسبت به روزهای گذشته به ۷۱۱ میلیارد تومان رسید.

به نظر می‌رسد که مهم‌ترین عامل افت بورس امروز، اوج گیری تنش و تشدید جنگ در غزه باشد. شب گذشته بیمارستان المعمدانی در غزه هدف حملات رژیم صهیونیستی قرار گرفت و و منجر به کشته شدن دست کم ۵۰۰ نفر شد؛ این اتفاق تلخ سایه جنگ بر سر بازار سهام ایران را تاریک‌تر کرد و عقب‌نشینی بورس را در پی داشت.

«فارس» به مجمع می‌رود

بر خلاف روزهای اخیر، صنعت پتروشیمی در بورس امروز وضعیت قابل قبولی نداشت و بخش عمده نمادهای این گروه در روندی نزولی قرار گرفتند. در بازار امروز، تنها دو نماد پتروشیمی فارابی (شفارا) با ۲.۶۸ درصد و پتروشیمی اصفهان (شصفها) با ۱.۹۹ درصد رشد قیمت، طعم صعود را چشیدند و ۲۶ نماد منفی خوردند. چهار نماد پتروشیمی خارک (شخارک)، پتروشیمی آبادان (شکبیر)، پتروشیمی فسا (فسا) و پتروشیمی ممسنی (ممسنی) نیز بدون تغییر قیمت به کار خود پایان دادند.

در میان نمادهای نزولی، سهام شرکت‌های پتروشیمی ارومیه (شاروم) با ۶.۰۱ درصد، پتروشیمی گلستان (شستان) با ۴.۹ درصد و پتروشیمی آبادان (شپترو) با ۲.۹۲ درصد افت، متحمل شدیدترین کاهش قیمت شدند.

نماد پتروشیمی اصفهان علاوه بر اینکه از معدود نمادهای صعودی بورس امروز بود، بیشترین ورود پول حقیقی به مبلغ ۳.۹ میلیارد تومان را نیز شاهد بود. از سوی دیگر اما سهامداران حقیقی پتروشیمی پردیس، حدود ۱۰.۴ میلیارد تومان از نماد شپدیس خارج کردند.

گفتنی است که در پایان بازار امروز، نماد معاملاتی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس برای برگزاری مجمع عادی سالیانه به منظور تصویب صورت‌های مالی متوقف شد و «فارس» در روز معاملاتی آینده غایب خواهد بود.

تنها یک نماد پالایشی صعودی شد

بیشتر بخوانید:  شاخص کل در آستانه بازپس‌گیری ابرکانال ۲ میلیونی/ تداوم رشد آرام پالایشی‌ها و پتروشیمی‌ها

شاخص صنعت فرآورده‌های نفتی همسو با کلیت بازار نزولی شد و افتی ۰.۴۱ درصدی را در معاملات امروز تجربه کرد. این افت در حالی رخ داد که در روز جاری بیش از ۱۴۸ میلیارد تومان سهام در این گروه جابجا شد و حقیقی‌های بازار نیز حدود ۹۰ میلیارد تومان از معاملات این صنعت خارج کردند.

در بازار امروز تنها یک نماد پالایشی شاهد افزایش قیمت بود و ۱۲ نماد دیگر با افت قیمت معاملات را به پایان بردند. پالایش نفت شیراز با رشد ۰.۰۷ درصدی، تنها سبزپوش گروه خود بود و نمادهای نفت ایرانول (شرانل) با ۱.۳۱ درصد، تجهیز نیروی زنگان (شزنگ) با ۱.۰۲ درصد و سرمایه‌گذاری صنعت نفت (ونفت) با ۰.۹۴ درصد، بیشترین کاهش قیمت در گروه پالایشی را به ثبت رساندند.

در معاملات روز جاری، خروج پول حقیقی از سهام پالایش نفت اصفهان باز هم ادامه یافت و تشدید شد. امروز حقیقی‌ها بیش از ۳۹ میلیارد تومان از این نماد خارج کردند که بیشترین رقم در گروه پالایشی بود. به علاوه، نمادهای پالایش نفت تهران (شتران) و پالایش نفت بندرعباس (شبندر) نیز با خروج پول به ترتیب ۲۵.۲ میلیارد تومان و ۱۳ میلیارد تومانی مواجه شدند.

تعلیق «شلرد» برای بررسی وضعیت شفافیت اطلاعاتی

بخش عمده نمادهای صنعت محصولات شیمیایی نیز در بازار امروز در سوی قرمز بازار قرار گرفتند و همین موضوع باعث شد که شاخص این گروه با کاهش ۰.۲ درصدی همراه شود. به علاوه، ارزش معاملات نمادهای شیمیایی به ۲۰۸ میلیارد تومان کاهش یافت و سهامداران حقیقی بیش از ۷۸ میلیارد تومان پول از این گروه خارج کردند.

از میان کل نمادهای این گروه تنها سهام هفت شرکت شاهد افزایش قیمت پایانی بودند و ۵۱ نماد شیمیایی منفی خوردند. بیشترین بازدهی مثبت گروه شیمیایی در بازار امروز به سه نماد سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران (شیران)، لعابیران (شلعاب) و مجمع پتروصنعت گامرون تعلق یافت که به ترتیب، ۲.۹۱ درصد، ۱.۹۸ درصد و ۰.۲۵ درصد رشد قیمت را رقم زدند.

در طرف دیگر اما سه نماد صنایع شیمیایی سینا (شسینا)، توکا زنگ فولاد سپاهان (شتوکا) و صنایع بهداشتی ساینا (ساینا) قرار داشتند که با کاهش قیمت به ترتیب ۶.۱ درصد، ۴.۵۴ درصد و ۳.۸ درصدی، شاهد بیشترین افت در قیمت پایانی بودند.

یکی از نکات معاملات امروز نمادهای شیمیایی، تعلیق نماد شرکت کود شیمیایی اوره لردگان (شلرد) با اعلام ناظر بازار بود. بر این اساس، با توجه به نیاز به بررسی وضعیت شفافیت اطلاعاتی ناشر، نماد شلرد  حداکثر تا تاریخ نهم آبان ماه تعلیق شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رضا احمدی پنجشنبه , ۲۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۸

مشکل بورس ایران نه جنگ اوکراین با روسیه و نه جنگ اسرائیل با فلسطین و نه مصوبه ی افزایش نرخ خوراک پتروشیمی ها و نه عرضه نشدن خودرو، سیمان و فولاد در بورس و نه کاهش قیمت دلار و نه چیز دیگریست. مشکل بورس ایران فقط و فقط عشقی بی کفایت، نالایق، ناتوان، بی سواد و دزد هست که با رانت خواران هم کاسه و هم آخور شده و سر گرم بخور بخور هست و با سوء مدیریت خودش بورس را نابود کرده و ضرر و زیان ۸۰ درصدی را به سهامداران حقیقی وارد کرده .
عشقی بی کفایت اواخر اردیبهشت ماه با رانت خواران تبانی کرد و اون رانت اتفاق افتاد و شاخص کل بورس از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار واحد به یک میلیون و ۹۰۰ هزار واحد سقوط کرد . عشقی بعد از چند روز پس از اون رانت صورت گرفته حضور پیدا کرد و گفتند که سهامداران نگران نباشند که این یک اصلاح کوچک هست !!!!!!
وقتی رئیس سازمان بورس فرق بین سقوط را با اصلاح نمی فهمد، آیا انتظار دارید که بورس بهتر از این باشد که هست ؟؟!!!!!!!!!!!