کد خبر : 1961
تاریخ انتشار : دوشنبه 16 مرداد 1402 - 18:04

تداوم روند مثبت سهام پتروپالایشی‌ها / پمپاژ اخبار مثبت در بورس تهران

تداوم روند مثبت سهام پتروپالایشی‌ها / پمپاژ اخبار مثبت در بورس تهران
بازار سهام پس از استراحت کوتاه روز گذشته در مسیر تثبیت جهت صعودی خود گام برداشت. نماد کرماشا با رشد 5.88 درصدی پیشتاز معاملات بود. از سویی شرکت توکا رنگ فولاد سپاهان با بازدهی 4.47 درصدی بیشترین افت را میان سهام پتروپالایشی تجربه کرد.

به گزارش انرژی پرس، بورس تهران طی جریان دادوستدهای روز میانی هفته، به دنبال افزایش قدرت تقاضا در پایان معاملات روز گذشته، با نمایش قدرتمند خریداران آغاز به کار کرد. شاخص کل در نیمه اول بازار، عمده حرکت مثبت خود را به ثبت رساند. با این حال بازار در نیمه دوم روند متعادلی را پشت سر گذاشت و به نظر می‌رسید نبرد خریداران و فروشندگان برنده‌ای ندارد.

در پایان معاملات بورس امروز به گونه‌ای بسته شد که شاخص کل، توانست به ارتفاع بیفزاید. به طوری که نماگر اصلی تالار شیشه‌ای با رشد ۱۱ هزار و ۱۰۹ واحدی که معادل ۰.۵۴ درصد این شاخص است روبه‌رو شد. بر این اساس شاخص کل در پایان معاملات امروز در سطح دو میلیون و ۵۱ هزار واحدی ایستاد.

پشت حال خوب معاملات امروز بازار سرمایه اخبار مثبتی بود که جریان تقاضا را شارژ می‌کرد. بنا بر رای نمایندگان مجلس، سازمان بورس و اوراق بهادار می‌تواند بخشی از منابع داخلی خود را به شکل سپرده در اختیار صندوق تثبیت بازار سرمایه قرار دهد. همچنین صندوق توسعه ملی نیز مجاز است تا یک درصد از منابع ورودی سالانه خود را در این صندوق تثبیت بازار سرمایه سرمایه‌گذاری کند. از این رو تا حدودی می‌تواند خیال فعالان بازار از سقوط‌های مقطعی شد.

ارزش معاملات خرد شامل سهام و حق تقدم در بازار امروز نسبت به روز با افزایش معناداری همراه بود و به پنج هزار و ۷۷۹ میلیارد تومان رسید. نکته منفی بازار امروز اما از سر گرفته شدن روند خروج پول بود. بر همین اساس بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی در روز جاری حکایت از خروج سرمایه حقیقیها از بازار سهام دارد.

شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان بورس امروز، خبر از خروج ۲۱۶ میلیارد تومانی پول از سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی می‌دهدخروج پول از بازار سهام در روز مثبت نماگرها نشان‌دهنده آن است که برخی از سهامداران رشد فعلی را فرصتی برای خروج تلقی کرده و خارج می‌شوند. از سوی دیگر خریدارانی تازه‌نفس وارد بازار خواهند شد که به رشد بازار کمک خواهد کرد. به طور کلی پس از روندهای اصلاحی، دست به دست شدن اوراق سهام اتفاق مفیدی برای بازار به شمار می‌آید.

نوسانات محدود نمادهای پالایشی

نمادهای گروه فرآورده‌های نفتی، نوسانات محدودی داشتند به طوری که بخش عمده از سهام پالایشی بین یک و منفی یک درصد تابلو معامله شدند. شاخص این گروه با ثبت معاملاتی ۱۸۹ میلیارد تومانی، رشدی ۲.۰۵درصدی را ثبت کرد. خالص خروج پول حقیقی از نمادهای این صنعت نیزنسبت به روز گذشته بیش از سه برابر شد و به ۶۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان رسید. در این میان، بیشترین خروج پول مربوط به سهام شرکت پالایش نفت تهران با نماد شتران بود که سهامداران حقیقی این نماد ۲۲ میلیارد تومان از معاملات آن خارج کردند.

بیشتر بخوانید:  ترکش‌های جنگ غزه در بورس تهران/ سهام «شلرد» تعلیق شد

در معاملات امروز پالایشی‌ها،پنج ۵ نماد صعودی بودند و هشت نماد منفی خوردند. نماد پالایش نفت اصفهان (شپنا) با رشد ۰.۷۴ درصدی خود بیشترین رشد را میان نمادهای پالایش نصیب سهامداران خود کرد.

پس از آن نیز نمادهای نفت پاسارگاد (شپاس) و پالایش نفت بندرعباس(شبندر) با رشد به ترتیب ۰.۷۰ درصد و ۰.۳۱ درصدی، بیشترین رشد قیمت را در این گروه تجربه کردند.

از سویی دیگر نیز نمادهای پالایش نفت تبریز (شبریز) با ۰.۱۷ درصد، پالایش نفت لاوان (شاوان) با ۰.۷۱ درصد و تجهیز نیروی ‌زنگان‌ (شزنگ) با ۱.۸۸ درصد افت قیمت، کمترین بازدهی را داشتند.

وزن سنگینتر نمادهای منفی گروه شیمیایی

سهامداران نمادهای گروه شیمیایی در معاملات امروز رشد کمتری را نسبت به معاملات روز یکشنبه تجربه کردند. با این حال روند صعودی شاخص گروه شیمیایی ادامه یافت و با رشد ۰.۵۳ درصدی همراه شد. ارزش معاملات این گروه در بازار امروز به ۳۳۵ میلیارد تومان رسید و ۵۹.۵ میلیارد تومان پول حقیقی از این صنعت خارج شد.

با وجود رشد شاخص گروه پتروشیمی، تعداد نمادهای منفی این صنعت در معاملات امروز بیشتر از نمادهای مثبت بود؛ به طوری که ۲۰ نماد رشد قیمت و ۴۶ نماد، افت قیمت را تجربه کردند.

در میان نمادهای صعودی، نماد گروه پاکسان (شپاکسا) با ۲.۴۲ درصد، شرکت شیمیایی رنگین (شرنگی) با ۲.۳۳ درصد و شرکت نفت و گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو) با ۲.۱۶ درصد رشد، بیشترین بازدهی را داشتند. در طرف دیگر اما نمادهای توکا رنگ فولاد سپاهان (شتوکا)، صنایع ‌شیمیایی ‌سینا (شسینا) و ملی شیمی کشاورز (شملی) با افت به ترتیب ۴.۷۴ درصد، ۴.۶۱ درصد و ۳.۲۶ درصدی، متحمل بیشترین کاهش قیمت بودند.

شرکت پاکسان که در سال مالی ۱۴۰۱، به زیان ۲۱۶ میلیارد تومانی نشسته بود، در دو فصل ابتدایی سال مالی جدید عملکرد خوبی را تا پایان بهار از خود بجای گذاشته بود. اما در تیرماه، شرکت نتوانست مقدار تولید و فروش خود را افزایش دهد و با کاهش درآمد روبه‌رو شد.

«کرماشا» پیشتاز گروه پتروشیمی

وضعیت نمادهای پتروشیمی بر خلاف گروه شیمیایی با تعادل بیشتری همراه بود؛ به نحوی که ۱۳ نماد این صنعت افزایش قیمت داشتند و ۱۵ نماد نزولی بودند. از سوی دیگر اما وزن رشد نمادهای صعودی بیشتر از میانگین افت نماد‌های منفی گروه بود.

شرکت صنایع پتروشیمی کرمانشاه (کرماشا) با ۵.۸۸ درصد بیشترین بازدهی را میان نمادهای گروه پتروشیمی نصیب سهامداران خود کرد. در ادامه پتروشیمی فارابی (شفارا) با ۲.۹۵ درصد و صنایع پتروشیمی دهدشت (دهدشت) با ۲.۲۴ درصد رشد نیز دیگر نمادهای صعودی گروه پتروشیمی بودند. با این حال، صنایع پتروشیمی تخت جمشید (شجم) با ۲.۲۴ درصد، پتروشیمی کازرون (کازرو) با ۱.۴۸ درصد و تولیدات پتروشیمی قائد بصیر(شبصیر) با ۱ درصد کاهش نیز بیشترین افت قیمت را شاهد بودند.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.