کد خبر : 6072
تاریخ انتشار : سه شنبه 7 آذر 1402 - 17:42

تداوم رشد لاکپشتی بورس/ پتروپالایشی‌ها به مدار صعودی بازگشتند

تداوم رشد لاکپشتی بورس/ پتروپالایشی‌ها به مدار صعودی بازگشتند
نمادهای سه صنعت پالایشی، پتروشیمی و شیمیایی بر خلاف روز گذشته همسو با رشد 0.29 درصدی شاخص کل حرکت کرده و صعودی شدند.

به گزارش انرژی پرس، معاملات بورس تهران در چهارمین روز هفته با تداوم روند صعودی دو روز گذشته دنبال شد و بخش عمده نمادهای بازار کار خود در مدار صعودی به پایان رساندند. بر خلاف روز گذشته، این سه گروه پتروشیمی و شیمیایی و پالایشی نیز وضعیت قابل قبولی داشتند و شاخص این صنایع صعودی شد.

شاخص کل بورس در بازار امروز رشدی ۰.۲۹ درصدی معادل پنج هزار و ۵۲۹ واحد را ثبت کرد و در سطح دو میلیون و ۳۱ هزار واحدی، معادلات را به پایان برد. شاخص کل هم‌وزن به صعود خود ادامه داد و رشدی ۰.۱۸ درصدی را رقم زد.

به علاوه، طی معامله ۷.۲ میلیارد برگه سهم و حق تقدم، ارزش معاملات خرد در بازار امروز به سه هزار و ۸۴۵ میلیارد تومان رسید. اشخاص حقیقی نیز نزدیک به ۲۶۵ میلیارد تومان از بازار خارج کردند.

خروج پول از پتروشیمی نوری ادامه داد

کفه ترازو در معاملات امروز گروه پتروشیمی، در نمادهای صعودی سنگین‌تر بود؛ طوری که ۱۵ نماد این گروه در سمت مثبت بازار قرار گرفتند و ۱۴ نماد منفی خوردند.

شرکت تولیدات پتروشیمی قائد بصیر با نماد شبصیر بیشترین رشد قیمت معادل ۱.۲۱ درصد را به خود اختصاص داد و نمادهای پتروشیمی زاگرس (زاگرس) با ۱.۱۵ درصد و پتروشیمی آبادان (شپترو) با ۱.۰۸ درصد، در رده‌های بعد جای گرفتند.

در مقابل اما سهامداران پتروشیمی گلستان (شستان) با ۲.۹۹ درصد، پتروشیمی تخت جمشید (شجم) با ۱.۸۶ درصد و پتروشیمی فارابی (شفارا) با ۱.۷۲ درصد، بیشترین افت قیمت پایانی را متحمل شدند.

همچنین نماد پتروشیمی نوری بار دیگر شاهد بیشترین خروج پول حقیقی در معاملات امروز پتروشیمی‌ها به ارزش ۵.۹ میلیارد تومان بود.

کدام نمادهای پالایشی منفی خوردند؟

نمادهای گروه پالایشی پس از افتی که روز گذشته ثبت کردند، در بازار امروز قدرتمندتر ظاهر شدند و در مدار صعود قرار گرفتند. به طوری که پس از ثبت معاملاتی به ارزش حدود ۸۱ میلیارد تومان، شاخص این گروه رشدی ۰.۲۴ درصدی را ثبت کرد. حقیقی‌ها نیز بیش از ۳۰ میلیارد تومان پول وارد نمادهای این گروه کردند.

بیشتر بخوانید:  درجا زدن شگویا در سال 1401 / پتروشیمی تندگویان از رالی شیمیایی‌ها جا ماند

در معاملات امروز پالایشی‌ها، تنها سه نماد نفت پاسارگاد (شپاس)، پالایش نفت لاوان (شاوان) و پالایش نفت شیراز (شراز) با افت به ترتیب ۰.۷ درصد، ۰.۲۵ درصد و ۰.۰۷ درصدی مواجه شدند و ۸ نماد این گروه صعودی بودند. در این میان نماد شرکت‌های تجهیز نیروی زنگان (شزنگ)، با ۱.۲۲ درصد، پالایش نفت اصفهان (شپنا) با ۰.۳۶ درصد و پالایش نفت بندرعباس (شبندر) با ۰.۳۱ درصد شاهد بیشترین رشد قیمت در گروه خود بودند.

مثل اغلب روزهای گذشته، نماد شپنا امروز هم بیشترین خروج پول حقیقی معادل ۱۲.۱ میلیارد تومان را شاهد بود. از سوی دیگر اما سهام دو شرکت نفت ایرانول و نفت پارس شاهد ورود پول اشخاص حقیقی بودند.

استقبال حقیقی‌ها از «شکربن»

در بورس امروز سهام‌ شرکت‌های شیمیایی نیز همسو با کلیت بازار صعودی بودند و شاخص این گروه با رشد ۰.۳۶ درصدی معاملات را به پایان برد. به علاوه، ارزش معاملات شیمیایی‌ها در بازار امروز معادل ۲۶۷ میلیارد تومان ثبت شد. حقیقی‌های بورس نیز ۷۸ میلیارد تومان از این صنعت خارج کردند. همچنین در بازار امروز، ۳۰ نماد شیمیایی بازدهی مثبت و ۳۱ نماد بازدهی منفی داشتند؛ چهار نماد نیز روی صفر تابلو معامله شدند.

بیشترین بازدهی مثبت به نماد پدیده شیمی قرن (قرن) با رشد ۴.۰۶ درصدی قیمت رسید و نمادهای تولید مواد اولیه الیاف مصنوعی (شمواد) با ۱.۷۵ درصد به همراه کود شیمیایی اوره لردگان (شلرد) با ۱.۵۹ درصد نیز به دنبال آن قرار گرفتند.

بیشترین کاهش قیمت اما از آن سه نماد توکا رنگ فولاد سپاهان (شتوکا) با ۲.۸۶ درصد، کود صنایع بهداشتی ساینا (ساینا) با ۲.۳۹ درصد و کف (شکف) با ۱.۹۸درصد افت بود.

همچنین بیشترین خروج پول حقیقی در صنعت شیمیایی به سهام کربن ایران که در بورس تهران با نماد شکربن معامله می‌شود اختصاص یافت. به نحوی که حقیقی‌ها ۸.۲ میلیارد تومان از این نماد خارج کردند. در طرف دیگر نیز شرکت دوده صنعتی پارس (شدوص) با ورود پول ۱.۳ میلیارد تومانی از این لحاظ پیشتاز بود.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.