کد خبر : 3247
تاریخ انتشار : چهارشنبه 22 شهریور 1402 - 12:02

رئیس فراکسیون اقتصاد انرژی در گفت‌وگو با انرژی پرس:

تحریم عامل حوادث مرگبار صنعت نفت/  بخشی از حوادث انسانی اجتناب ناپذیر است

تحریم عامل حوادث مرگبار صنعت نفت/  بخشی از حوادث انسانی اجتناب ناپذیر است
رئیس فراکسیون اقتصاد انرژی مجلس در خصوص وقوع حوادث مرگبار برای کارگران صنعت نفت در حین کار گفت: بخشی از این حوادث به دلیل سهل انگاری و عدم دریافت آموزش‌های لازم به وقوع می‌پیوندد و بخش دیگر به دلیل تحریم به موقع نمی‌توانیم تجهیزات فرسوده را نوسازی کنیم، رخ می‌هد.

به گزارش خبرنگار انرژی پرس، در یک ماه گذشته حوادث مرگبار جان هفت کارگر صنعت نفت ایران را گرفته است. تمامی این حوادث در هنگام عملیات تعمیرات اساسی رخ داده است. فریدون عباسی در گفتگو با انرژی پرس در خصوص ضرورت حفظ ایمنی کارگران در صنایع نفت و گاز، گفت: لازمه کار در هر صنعتی این است که افراد داوطلب، ابتدا آموزش‌های لازم را در خصوص تجهیزات به کار رفته در آن صنعت را اخذ کرده و نکات ایمنی را نیز یاد بگیرند؛ آنها باید بدانند چه خطراتی در آن صنعت وجود دارد و چه موادی مصرف می‌شود؛ اگر این مواد نشت کند، کارکنان چه وظیفه‌ای دارند و باید مقابله کنند یا از محل حادثه دور شوند. لذا سازمان فنی و حرفه‌ای کشور، مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای را در نقاط مختلف کشور راه اندازی کرده است؛ خصوصا اینکه در تلاقی چند استانی جنوبی کشور، مرکزی به نام «آموزش نفت و گاز و پتروشیمی» دایر است؛ این تفکر در کشور وجود دارد که هر کسی که تصمیم به کار کردن در این صنایع را دارد باید گواهینامه از این مراکز را بگیرد که حتی این گواهینامه‌ها قابل ترجمه بوده و به کشورهای دیگر نیز قابل ارائه است..

وی ادامه داد: ما بر حسب نیازی که در توسعه پتروشیمی داریم، نیاز است که سرمایه گذاران و مدیران به بخش ایمنی توجه کنند؛ البته دلیل بخشی از حوادثی که اتفاق می‌افتد مربوط به خود کارکنان است که یا سهل انگاری می‌کنند و یا از دانش کافی برای انجام کار برخوردار نیستند و یک بخش دیگر هم مربوط به معیوب بودن تجهیزات است که بازرسی و ایمنی صنعتی باید طبق دوره‌های زمانی مختلف آنها را بررسی کند؛ اما ما در صنایع مختلف شاهد حوادث مختلفی هستیم که این اتفاقات دستورالعمل‌ها و ایمنی‌های جدید را دیکته می‌کند.

بیشتر بخوانید:  استفاده از هوش مصنوعی چه سودی برای پالایشگاه‌ها دارد؟

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تصریح داشت: سازمان استاندارد و محیط زیست، قیودی را به صنایع دیکته می‌کنند؛ بخش‌های ایمنی و بهداشت، ضروریات کارخانه‌ها است و با توجه به حجم فعالیت کشور در حوزه صنعتی نفت، گاز و پتروشیمی حوادث ما بسیار کم است اما بخشی از این اتفاقات به دلیل فرسوده شدن تجهیزات، اجتناب ناپذیر است؛ چرا که کشور ما در تحریم قرار دارد و به موقع نمی‌توانیم تجهیزات لازم را جایگزین کنیم و تولید آن نیز در کشور زمان‌بر است؛ همانطور که هیچ کشور دیگری نمی‌تواند همه نیازهای خود را در داخل تولید کند.

وی با بیان اینکه بخشی از اتفاقات به دلیل تبعات ناشی از تحریم‌ها است، گفت: ما باید به مسایل راهبردی کشور خصوصا مواردی که با جان انسان‌ها و نیروی کار ارتباط دارد، بپردازیم، بخشی از اتفاقات به دلیل تبعات ناشی از تحریم‌ها است؛ گرچه تحریم فرصت‌های متعددی را برای کشور ایجاد می‌کند و باعث خودکفایی در بسیاری از حوزه‌ها می‌شود. ولی از سوی دیگر چون باعث می‌شود نتوانیم به موقع تجهیزات کشور را نوسازی کنیم و کارخانه‌ها و صنایع را تعطیل نکنیم، مجبور هستیم با همان تجهیزات به کار خود ادامه دهیم و ایمنی بیشتری را به کار ببریم.

عباسی در خصوص ورود کمیسیون انرژی به بحث ایمنی کارگران، گفت: معمولا در کمیسیون، با دعوت از کارشناسان و مدیران مختلف سعی می‌کنیم راهکارهایی را ارائه دهیم که به آنها عمل کنند و در مقابل پاسخگو باشند و مجلس نیز نقش نظارتی خود را انجام می‌دهد؛ چند ماه پیش هیاتی از فراکسیون اقتصاد انرژی که شامل همه کمیسیون‌های تخصصی مجلس است، از مراکز صنعتی و پتروشیمی آبادان، ماهشهر و اهواز بازدید کردند و یکی از نکاتی که مورد تاکید و توجه قرار داشتند ایمنی کارگران صنایع بود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.