کد خبر : 20989
تاریخ انتشار : چهارشنبه 21 شهریور 1403 - 13:31

انفعال بازار سهام نسبت به انتخاب رئیس جدید سازمان بورس؛

بیشترین افت گروه نفتی در پالایشگاه‌های اصفهان و بندرعباس رقم خورد/ پتروشیمی تندگویان ۴ درصد سهام تروشیمی صدف خلیج فارس را خرید

بیشترین افت گروه نفتی در پالایشگاه‌های اصفهان و بندرعباس رقم خورد/ پتروشیمی تندگویان ۴ درصد سهام تروشیمی صدف خلیج فارس را خرید
بازار سهام به انتخاب حجت‌الله صیدی به عنوان رئیس جدید سازمان بورس واکنش چندانی نشان نداد و روند نوسانی شاخص‌های اصلی بورس ادامه پیدا کرد.

به گزارش اختصاصی انرژی‌پرس، بورس تهران، بر خلاف انتظارات، واکنش چندانی به سکاندار جدید سازمان بورس نشان نداد و معاملات بازار سهام در اولین روز ریاست حجت‌الله صیدی به نوسان خود ادامه داد. طوری که بار دیگر، شاخص کل بورس افتی اندک را تجربه کرد و شاخص هم‌وزن صعودی شد. نمادهای پتروپالایشی نیز تغییر چندانی را نسبت به روز گذشته تجربه نکردند.

نماگر اصلی بازار سرمایه، در آخرین روز معاملاتی هفته شاهد افتی چهار هزار و ۲۰۱ واحدی، معادل ۰.۲ درصد بود و روی پله دو میلیون و ۸۴ هزار واحدی به کار خود پایان داد. شاخص کل هم‌وزن اما وضعیت بهتری داشت و ۰.۷۳ درصد به ارتفاع خود افزود.

افزون بر آن، بورسی‌ها در بازار امروز ۷.۸ میلیارد برگه سهم و حق تقدم خرید و فروش کردند تا ارزش معاملات خرد رقم دو هزار و ۷۷۲ میلیارد تومانی را ثبت کند. حقیقی‌های بازار اما استقبال خوبی از معاملات نشان دادند و به طور خالص، ۱۵۹ میلیارد تومان در بازار تزریق کردند.

علت توقف نماد پترول چه بود؟

تابلوی شیشه‌ای بازار سرمایه نشان می‌دهد که در گروه محصولات پتروشیمی، امروز هم مثل روز گذشته، عمده نمادها سرخ‌پوش بودند. در معاملات روز جاری، ۱۱ نماد این گروه صعودی شدند و ۱۷ نماد با کاهش قیمت به استقبال معاملات هفته آتی رفتند.

بیشترین رشد قیمت در میان نمادهای صعودی، به شرکت‌های صنایع پتروشیمی تخت جمشید (شجم) با ۲.۷ درصد، پتروشیمی آبادان (شپترو) با ۲.۳ درصد و پتروشیمی اصفهان (شصفها) با ۱.۹ درصد رسید. در طرف دیگر بازار اما نماد شرکت‌های پتروشیمی ممسنی (ممسنی) با ۲.۹۶ درصد، صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فارس) با ۱.۷۷ درصد و پتروشیمی پردیس (شپدیس) با ۱.۵۳ درصد، متحمل بیشترین کاهش قیمت شدند.

بیشتر بخوانید:  سقوط ارزش معاملات خرد بورس به کانال دو هزار میلیارد تومانی/ پیشتازی نفت پاسارگاد در گروه پالایشی

بررسی‌ها نشان می‌دهند که در بازار امروز پتروشیمی‌ها، بیشترین ورود پول حقیقی به مبلغ ۳.۶ میلیارد تومان به نماد پتروشیمی شازند (شاراک) رسید اما بیشترین خروج پول، مربوط به پتروشیمی پردیس با ۱۵.۳ میلیارد تومان بود.

لازم به ذکر است که در بازار امروز نماد شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی خلیج فارس با نماد (پترول) به دلیل افشای اطلاعات با اهمیت گروه الف، متوقف شد. موضوع این اطلاعیه‌، فروش چهار درصد از سهام شرکت پتروشیمی صدف خلیج فارس به قیمت ۴۲۰ میلیارد تومان به پتروشیمی تندگویان بود.

تزریق پول حقیقی به نماد پالایشگاه اصفهان ادامه دارد

در صنعت فرآورده‌های نفتی بازار بار دیگر وضعیتی متعادل داشت؛ طوری که در هر دو سوی سبزپوش و سرخ‌پوش بازار، پنج نماد پالایشی قرار گرفتند و به این ترتیب، شاخص این صنعت با کاهش ۰.۶۳ درصدی مواجه شد. همچنین ارزش معاملات این صنعت ۱۱۷.۶ میلیارد تومان بود و خالص خروج پول حقیقی از آن به حدود ۱۸ میلیارد تومان رسید.

نمادهای سرمایه‌گذاری صنعت نفت (ونفت) با ۲.۱۱ درصد، نفت پارس (شنفت) با ۰.۹۴ درصد و نفت بهران (شبهران) با ۰.۸۱ درصد، بیشترین بازدهی مثبت را به نام خود زدند و سهام سه شرکت پالایش نفت بندرعباس (شبندر) با ۱.۶ درصد، پالایش نفت اصفهان (شپنا) با ۰.۴۷ درصد و پالایش نفت لاوان (شاوان) با ۰.۵ درصد افت قیمت نیز، شدیدترین حرکت را در سمت منفی بازار پالایشی‌ها تجربه کردند.

به علاوه در بازار امروز، بیشترین خروج پول حقیقی در میان نمادهای پالایشی با رقم ۲.۱ میلیارد تومانی، به سهام پالایش نفت تبریز با نماد شبریز رسید. از سوی دیگر اما سهامداران حقیقی پالایش نفت اصفهان، ۱۰ میلیارد تومان پول تازه نفس به نماد شپنا تزریق کردند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.