کد خبر : 1845
تاریخ انتشار : جمعه 13 مرداد 1402 - 16:28

تاکید دوباره عربستان و کویت بر بهره‌برداری انحصاری از میدان گازی آرش

تاکید دوباره عربستان و کویت بر بهره‌برداری انحصاری از میدان گازی آرش
عربستان و کویت بار دیگر در خصوص بهره‌برداری انحصاری این دو کشور از میدان گازی آرش تاکید کرده و از ایران برای تعیین دوباره مرز‌های آبی دعوت به مذاکره کردند.

به گزارش انرژی پرس و به نقل از رویترز، عربستان سعودی و کویت، روز پنجشنبه ۱۲ مرداد، در بیانیه‌ای مشترک بار دیگر در خصوص “بهره‌برداری انحصاری” از میدان گازی آرش تاکید کردند.

 همچنین این دو کشور از ایران خواستند تا به منظور تعیین مجدد مرزهای آبی با آن‌هاوارد مذاکره شود.

در این بیانیه عربستان سعودی و کویت تاکید کرده‌اند که “با هم” و به‌عنوان “ یک طرف” وارد مذاکره با با ایران خواهند شد.

از طرفی، ایران بارها تاکید کرده است که از میدان گازی آرش سهم دارد و توافق‌نامه‌ای که کویت و عربستان سعودی سال گذشته برای توسعه میدان گازی آرش امضا کردند، غیرقانونی است.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز به منظور گفت و گو از همتای کویتی خود، شیخ سالم عبدالله الجابر الصباح برای سفر به تهران دعوت کرده است.

بیشتر بخوانید:  تهران به بیانیه مشترک صادره از سوی عربستان و کویت درباره میدان آرش واکنش نشان داد

در روزهای اخیر حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رییس پیشین کمیسیون امنیت ملی مجلس در یک گفت‌وگو اعلام کرده بود که “ دیپلماسی عمومی ایران در تاکید بر تنش‌زدایی در روابط با کشورهای عربی، منجر به گستاخی برخی کشورها از جمله کویت شده و این کشور گستاخانه تلاش دارد به منبع مشترکی که امکان حقوقی بهره‌برداری از آن برایش فراهم نیست، دستبرد بزند”.

میدان گازی آرش که کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس آن را «الدوره» می‌نامند، توسط یک شرکت ژاپنی در سال ۱۹۶۷ در شمال خلیج‌ فارس کشف شد و کویت از سال ۱۹۷۵ میلادی در حال بهره‌برداری از این میدان گازی است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 4 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۴
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

پیمان ابراهیمی شنبه , ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۶

بایدجزاولویتهای کشورقراربگیره

محمدرضا یکشنبه , ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۱

بابا این که مشکلش حل شده این شروع به حفاری در منطقه خودش بکنه

سعید‌آریایی سه شنبه , ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۴:۲۰

کویت‌وعربستان‌بدانند‌که‌ایران‌طی‌۴۵سال‌گذشته‌سخت‌ترین‌شرایط‌را‌پشت‌سر‌گذاشتن‌اما‌ازحقوق‌ملی‌مردم‌خود‌حتی‌به‌اندازه‌یک‌ارزن‌هم‌با‌قلدرم‌قلدرم‌درآوردن‌قدرت‌های‌بزرگ‌جهانی‌گذشت‌نکردند‌
توصییه‌برادرانه‌ما‌ایرانی‌ها‌این‌هست‌که‌با‌ضرب‌المثل‌اصیل‌فارسی‌بزرگ‌مردان‌تاریخ‌ایران
گره‌ای‌که‌با‌دست‌باز‌می‌شود‌چرا‌بادندان‌باز‌شود
حالا‌هردوکشور‌هواستون‌را‌خوب‌جمع‌کنید‌واز‌رفعت‌وبزرگواری‌ایران‌درقبال‌همسایگان‌سو‌استفاده‌نکنید‌چون‌زمانی‌که‌حرف‌حق‌وحقوق‌درمیان‌باشد‌تمام‌کشورهای‌عربی‌وآمریکا‌وغرب‌هم‌پشت‌سرتان‌باشد‌‌آن‌موقع‌ایران‌با‌هیچ‌کشوری‌تعارف‌ندارد‌وآن‌موقع‌دیگر‌پشیمانی‌برایتان‌سودی‌ندارد‌پس‌سر‌عقل‌بیایید‌ودرحقوق‌سرزمینی‌ایران‌تجاوز‌نکنید‌که‌خیلی‌برایتان‌گران‌تمام‌می‌شود‌فقط‌کافیست‌به‌دفاع‌ازحقوق‌کشورمان‌طی‌۴۵سال‌گذشته‌یک‌نگاه‌عمیق‌داشته‌باشید‌وبدانید‌که‌درسایه‌تحریم‌نمی‌توان‌از‌کشورمقتدر‌ایران‌واز‌آب‌گل‌آلود‌ماهی‌بگیرید‌
این‌فقط‌یک‌توصیه‌برادرانه‌بود‌وایران‌درحقوق‌هیچ‌کشوری‌تجاوز‌نکرده‌ونمی‌گذارد‌زره‌ای‌حقوقش‌پایمال‌شود‌وگول‌شیطنت‌های‌دشمنان‌ایران‌را‌نخورید‌که‌دود‌آن‌فردا‌به‌چشم‌خودتان‌خواهد‌رفت

احمد سه شنبه , ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۶

خب چه فرقی میکنه اگه میدان ارش دست ایران باشه بازهم پولش حرج عربامیشه.