کد خبر : 11904
تاریخ انتشار : شنبه 25 فروردین 1403 - 13:02

عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌وگو با «انرژی پرس»:

با چالش بنزین مواجهیم/ پالایشگاه سازی صندوق توسعه ملی

با چالش بنزین مواجهیم/ پالایشگاه سازی صندوق توسعه ملی
عضو کمیسیون انرژی مجلس با تاکید بر اینکه ورود صندوق توسعه ملی به صنعت نفت موازی‌کاری با نفت نیست، گفت: معتقدم صندوق توسعه ملی می‌تواند به اقداماتی مثل پالایشگاه سازی نیز کمک کند.

به گزارش اختصاصی انرژی پرس، هفته گذشته خبر تصویب ورود صندوق توسعه ملی به صنعت نفت منتشر شد. بسیاری از کارشناسان بر این باورند که باز شدن پای صندوق ملی به نفت، اشتباه بزرگی برای این صنعت است و به ضرر کشور تمام می‌شود. رمضان‌علی سنگدوینی، عضو کمیسیون انرژی مجلس یازدهم، در گفت‌وگو با «انرژی پرس» ورود صندوق توسعه ملی به نفت را نه تنها موازی کاری با شرکت نفت ندانست، بلکه آن را امری مثبت قلمداد کرد و گفت: نمی توانید منابع صنعت نفت را پراکنده کنید و به وزارت خانه ها و دستگاه های دیگر واگذار کنید بعد بگویید نیاز خود را از آنجا برداشت کنید. برای توسعه صنعت نفت باید متمرکز عمل کنیم و این امر نیازمند سرمایه است.

او ادامه داد: از طرفی هم همه می دانیم که کشور با چالش بنزین مواجه است چرا که صنعت نفت اقدامات توسعه ای که باید در میادین، برداشت ها و پالایشگاه ها در همه ابعاد انجام می داد را انجام نداده است.

سنگدوینی همچنین افزود: بنابراین منابع نفت باید به سمت توسعه و بهره برداری پیش برود و این امر به تنهایی میسر نیست. به همین دلیل ورود صندوق توسعه ملی به این حوزه تا حدی می تواند کمک کننده باشد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس توضیح داد: البته صندوق توسعه ملی، صندوق خوبی است؛ اما باید به طور صحیح و دقیق روی آن نظارت شود. ما دستگاه های نظارتی مثل مجلس، قوه قضاییه و سازمان بازرسی کشور را داریم که به سادگی می توانند روی این صندوق نظارت کنند تا چالش جدیدی ایجاد نشود.

نماینده مجلس یازدهم و منتخب مجلس دوازدهم همچنین اظهار کرد: ورود صندوق توسعه ملی برای توسعه نفت در همه بخش ها لازم و ضروری است و این اقدام را به هیچ وجه موازی کاری با شرکت نفت نمی دانم.

بیشتر بخوانید:  چین نفت را گران کرد

سنگدوینی با تاکید بر اینکه صندوق توسعه ملی بهترین گزینه برای ورود به این حوزه است، تصریح کرد: اساس صادرات کشور ما نفت است و اگر این صنعت را توسعه ندهیم شرایط اقتصادی سختی بر کشور حاکم می شود. پس عقل حکم می کند از هر فرصتی برای تقویت این حوزه استفاده کنیم و دست رد بر سینه نه صندوق توسعه ملی و نه سرمایه گذاری خارجی و نه هیچ ابزار کمک کننده دیگری نزنیم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس اظهار کرد: وزارت نفت منابعش را استخراج می کند و نفت و گازش را می فروشد و گاز صادر می کند و درآمد زایی و ارزآوردی می کند، اما کمتر در مسیر توسعه مثل ساخت پالایشگاه سازی ورود می کند. بنابراین معتقدم صندوق توسعه ملی می تواند به اقداماتی مثل پالایشگاه سازی نیز کمک کند.

او تاکید کرد: همه پول حاصل از فروش نفت و گاز و بنزین و گازوئیل و فراورده های نفتی وارد خزانه می شود، در حالی که باید نفت توسعه یابد. اما بعضا دیده شده که در پرداخت حقوق پرسنل و کارمندان خود نیز با چالش مواجه است. بنابراین معتقدم که باید به این حوزه کمک کرد.

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس یازدهم و منتخب مجلس دوازدهم اضافه کرد: اگر می خواهیم نفت در توسعه پایدار بماند، نباید ورود صندوق توسعه ملی به صنعت نفت را موازی کاری بدانیم و جلوی آن را بگیریم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.