کد خبر : 4251
تاریخ انتشار : شنبه 22 مهر 1402 - 9:54

ایده‌های نوآورانه در زمینه طراحی و ساخت لوله‌های CRA

ایده‌های نوآورانه در زمینه طراحی و ساخت لوله‌های CRA
طی انتشار فراخوان مشترک معاونت علمی ریاست‌جمهوری و شرکت ملی نفت ایران ایده‌های نوآورانه در زمینه طراحی و ساخت لوله‌های CRA مورد نیاز صنعت نفت و گاز حمایت می‌شوند.

به گزارش انرژی پرس معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری و شرکت ملی نفت ایران به منظور ارتقای تاب‌آوری ملی و رقابت‌پذیری بین‌المللی و کاهش ارزبری و همچنین بهره‌مندی از ظرفیت زیست‌بوم فناوری و نوآوری، چالشی با عنوان «طراحی، ساخت و بهره‌برداری لوله‌های CRA چاه‌های نفت و گاز» را مطرح کردند و از طرح‌های فناورانه و نوآورانه در این زمینه حمایت می‌کنند.

لوله آلیاژ مقاوم در برابر خوردگی (CRA) از جمله تجهیزات پرمصرف صنعت نفت است که همواره از طریق واردات تامین شده است و از سوی دیگر تکمیل چاه‌های نفت و گاز ترش نیازمند ادوات ضدخوردگی است و مهمترین آنها لوله‌های مورد نیاز برای تکمیل چاه با آلیاژ مخصوص موسوم به CRA است. هزینه‌های گزاف تأمین لوله‌های مذکور از خارج از کشور و نیز زمان‌بندی تحویل بسیار طولانی (بین ۱۲ تا ۱۵ ماه) از زمان انعقاد قرارداد تا تحویل کالا و طرح‌های توسعه‌ای آتی میادین نفتی و گازی موجب‌شده است تا به ساخت این لوله‌ها در داخل کشور توجه شود.

هدف از برگزاری این چالش ارائه طرح‌های فناورانه، نوآورانه و بدیع در زمینه «طراحی، ساخت و بهره‌برداری ‌طراحی، ساخت و بهره‌برداری لوله‌های CRA چاه‌های نفت و گاز» با توجه به استانداردها، معیارها و رویکردهای پیشنهادی ذکر شده در راهنمای چالش به منظور بومی‌سازی، تست مکرر و استفاده عملیاتی در میادین نفتی و گازی کشور است.

بیشتر بخوانید:  قرارداد پتروشیمی ایلام با سازمان انرژی اتمی برای ساخت تجهیزات + فیلم

در این فراخوان از نخبگان، صاحبان ایده و شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور کشور دعوت می‌شود، طرح‌های فناورانه و نوآورانه خود در این زمینه را از طریق سایت innoten.ir ارسال کنند.

راهکارها و طرح‌های ارائه شده در این فراخوان باید کاملاً شفاف و روشن باشند، منبع واردات مواد اولیه و یا تجهیزات مورد نیاز پیش‌بینی شود و کلیه پیشنهادها مبتنی بر استانداردهای مورد قبول (API۵) باشند و با ملاحظات فنی ارائه شده در راهنما مغایرتی نداشته باشد. امکان بازدید و ارزیابی در هر مرحله از ساخت، قابلیت تجاری‌سازی طرح‌ها، زمان ۳ ساله برای ساخت از دیگر شرایط پذیرش ایده‌ها در این فراخوان است.

به نقل از ستاد نانو، حمایت‌های معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان در این طرح نیز شامل مواردی چون ارائه مجوز تولید بار اول اقلام فناورانه به‌منظور انعقاد قرارداد با کارفرما بدون انجام تشریفات قانون و مقررات برگزاری مناقصات، حمایت از هزینه‌های تحقیق و توسعه با ارائه اعتبار مالیاتی،‌ اعطای تسهیلات کم‌بهره برای تحقیق و توسعه و تولید محصول از محل تبصره ۱۸ بند الف قانون بودجه ۱۴۰۰ تا سقف ۱۰۰ میلیارد تومان، تأمین بخشی از زیرساخت‌های مورد نیاز برای اجرای طرح و معرفی سرمایه‌گذاران هوشمند و مرتبط جهت سرمایه‌گذاری در طرح می‌شود.

 

منبع: ایسنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 3 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۳
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

محمد موحدی یکشنبه , ۲۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۱

سلام با تشکر از انتشار خبر مسرت بخش تلاش در جهت تولید لوله های CRA ، لازم به ذکر است استانداردی بنام API 5 وجود ندارد، اگر منظور API 5L است، این استاندارد در مورد لوله های انتقال نفت و گاز با جنس فولاد کربنی است و ارتباطی به CRA PIPE ندارد.
و اگر متن خبر منظور از استاندارد اشاره به استاندارد API 5CT است، این استاندارد اخیر مربوط به لوله جداره و مغزی چاه های نفت و گاز ( Casing and Tubing ) است ، و شامل لوله انتقال نفت و گاز (Line pipe for Transmision) نمی باشد.

محمد موحدی یکشنبه , ۲۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۷

اما سه استاندارد API  زیر بنظر بیشتر مربوط به موضوع خبر باشد.

*API 5CRA specification  (ISO 13680) “Petroleum and Natural Gas Industries – Corrosion-Resistant Alloy Seamless Tubes for use as Casing, Tubing, and Coupling Stock

*API 5LD CRA Clad Or Lined Steel Pipe

*API 5LC Lined Steel Pipes for CRA Clad Pipes

The inner lined pipe and the outer base pipe can form a bimetal composite pipe. The base pipe plays role of pressure-bearing and rigid support of the pipeline, and the lining pipe is transportation of gas or liquid with strong corrosion medium (such as Cl-, CO2, H2S, etc.).

عزت اله زندی یکشنبه , ۲۳ مهر ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۱

بادرود بهتراست طراحی بی حاصل انجام ندهید وهزینه برسرکشور وملت نگذارید درصورت‌ نیاز از غلاف پلی اتیلن باقطر مناسب استفاده کنید ونگاه به شرکت بین المللی بیاندازی ومطالعه دقیق تری انجام دهد من مهندس تاسیسات وبیشتر پروژه ها ی شما همچون فاضلاب بیشتر برای نابودی ایران است در خط سبقت دور برگردان احمدی نژاد باانتخاب مگه طراحی من است هر کس طراحی خلاف علوم انجام دهد عامل بیگانه است