کد خبر : 11501
تاریخ انتشار : پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 12:56

اولین پتروشیمی جهان کجا بود؟/از یونیون کاربید نخستین پتروشیمی جهان تا فاجعه شهر بوپال

اولین پتروشیمی جهان کجا بود؟/از یونیون کاربید نخستین پتروشیمی جهان تا فاجعه شهر بوپال
یونیون کاربید در سال 1920 با نوآوری در تولید گاز اتیلن، پایه‌های صنعت مدرن پتروشیمی جهان را بنا نهاد.

به گزارش اختصاصی انرژی پرس، ۱۰۴ سال قبل شرکت یونیون کاربید در ویرجینیای غربی آمریکا، پایه‌های صنعت بزرگ پتروشیمی را بنا نهاد و نخستین کارخانه پتروشیمی جهان را احداث کرد. این پتروشیمی در سال ۱۹۲۰ در کلندنین ویرجینیای غربی با تولید محصولاتی همانند اتیلن اکسید، گلیکول، الکل‌ها، الفین‌ها و پلی‌اتیلن آغاز به کار کرد. نام این شرکت برگرفته از نام موسس آن یونیون کاربید است.

شرکت یونیون کاربید در ویرجینیا

تولد یونیون کاربید در جنگ جهانی اول

داستان نخستین پتروشیمی جهان از سال ۱۹۱۷ با تاسیس شرکت یونیون کاربید همزمان با جنگ جهانی اول آغاز می‌شود. این شرکت هلیوم، فروزیرکونیوم و کربن فعال را برای ارتش آمریکا فراهم می‌کرد. پس از جنگ جهانی اول، یونیون کاربید تجارت مواد شیمیایی خود را حفظ کرد و وارد حوزه مصرف‌کننده شد و به این ترتیب به یکی از اولین شرکت‌هایی تحقیقاتی در بازار برای کشف نیازهای بالقوه مصرف‌کنندگان و تولید محصولات جدید تبدیل شد. به همین دلیل موفق شد که اولین ضد یخ، Prestone  و اولین باتری‌ها برای رادیوهای قابل حمل با نام تجاری Eveready را تولید کند.

 

احداث شرکت یونیون کاربید

 

سهم یونیون کاربید در نخستین بمب اتم

در جنگ جهانی دوم فعالیت‌های تحقیق و توسعه شرکت یونیون کاربید گسترش بیشتری یافت به نحوی که یونیون کاربید سهم عمده‌ای در توسعه اولین بمب اتمی داشت. او در این جنگ برای دولت آمریکا بوتادین و استایرن را تولید می‌کرد. این شرکت محصولاتی همانند پلاستیک، گازهای صنعتی، فلزات و محصولات کربنی، و محصولات الکترونیکی و پزشکی  نیز تولید می‌کرد.

 

 

اولین پتروشیمی جهان

 

یونیون کاربید و بزرگترین فاجعه صنعتی جهان

نام شرکت یونیون کاربید با فاجعه انسانی بوپال هند همراه است. این شرکت  با سرمایه‌گذاری در هند در سال ۱۹۳۴ کارخانه‌ای را در شهر بوپال هند برای تولید آفت‌کش احداث کرد. متاسفانه در روز سوم دسامبر ۱۹۸۴ در شهر بوپال هند بزرگترین فاجعه صنعتی جهان رقم خورد و ۴۱ تن متیل ایزوسیانات از کارخانه یونیون کاربید به بیرون نشت کرد. گاز سمی به سرعت در مناطق اطراف منتشر شد و نزدیک به ۳۵۰۰ نفر را بی‌درنگ از پا در آورد. براساس آمار ۱۶ هزار نفر نیز طی چند ماه پس از این فاجعه جان باختند؛ تعداد کل آسیب‎دیدگان این فاجعه، رقمی حدود ۶۰۰ هزار نفر برآورد شده‌ است. بسیاری از آنان که در این فاجعه کشته نشدند به بیمارهای بسیاری مبتلا شدند. براساس گزارش‌های منتشر شده پیامدهای این فاجعه حتی تا امروز نیز مشاهده می‌شود. نه تنها بچه‌های قربانیان این حادثه دچار نقص شده‌اند بلکه منابع آبی و غذایی شهر بوپال نیز آلوده شده است. دیوان عالی هند شرکت یونیون کاربید را به پرداخت ۴۷۰ میلیون دلار به دلیل این فاجعه انسانی محکوم کرد.

 

 

یادبود کشته شدگان بوپال هند

 

نوآوری رمز ماندگاری یونیون کاربید

مهم‌ترین ویژگی شرکت یونیون کاربید از سال ۱۹۲۰ تاکنون خلاقیت و نوآوری آن است. به‌طوری‌که این ویژگی بارز یونیون کاربید را به رهبری در صنایع شیمیایی، جهان تبدیل کرده است. نخستین نوآوری و خلاقیت آنها در سال ۱۹۲۰ تولید یک روش اقتصادی برای ساخت اتیلن از گاز طبیعی بود که موجب تولد صنعت پتروشیمی مدرن شد.

 

طرحی قدیمی از شرکت یوینون کاربید

 

درحال حاضر یونیون کاربید یک شرکت شیمیایی و پلیمری با چند هزار کارمند است. این شرکت دارای پیشرفته‌ترین فناوری‌های فرآیند و کاتالیزور صنعت پتروشیمی جهان است و برخی از مقرون‌به‌صرفه‌ترین و مقرون‌به‌صرفه‌ترین تأسیسات تولید در مقیاس بزرگ را در جهان اجرا می‌کند.

 

یونیون کاربید

 

شرکت یونیون کاربید

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.