کد خبر : 1874
تاریخ انتشار : شنبه 14 مرداد 1402 - 16:02

مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران خبر داد:

انتقال روزانه یک میلیارد متر مکعب گاز به سراسر خطوط کشور

انتقال روزانه یک میلیارد متر مکعب گاز به سراسر خطوط کشور
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اشاره به ظرفیت این شرکت برای انتقال روزانه یک میلیارد متر مکعب گاز به مناطق مختلف کشور، از انجام نیمی از تعمیرات اساسی خطوط و ایستگاه های گاز خبر داد.

به گزارش انرژی پرس و به نقل از ایرنا، غلامعباس حسینی مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران امروز (شنبه ۱۴ مردادماه) در جمع اهالی رسانه با اشاره به ظرفیت این شرکت برای انتقال روزانه یک میلیارد متر مکعب گاز به مناطق مختلف کشور، افزود: از ۲۰ پالایشگاه (شامل پالایشگاه پارس جنوبی و پالایشگاه‌های فجر جم، پارسیان ۱ و ۲، بیدبلند، ایلام، شهید هاشمی‌نژاد، سرخون و قشم) و دو پایانه واردات گاز از ترکمنستان و ۱۶ پایانه جنوب کشور و هشت اِن‌جی‌اِل، گاز را دریافت می‌کند.

حسینی ظرفیت انتقال گاز روزانه به مناطق مختلف کشور را یک میلیارد متر مکعب و در مجموع سالیانه ۲۷۴ میلیارد متر مکعب برشمرد و اضافه کرد:  این شرکت ۳۸ هزار کیلومتر خط انتقال گاز، ۳۳۳ توربو کمپرسور، ۹۱ ایستگاه تقویت فشار و ۶۱ مرکز بهره‌برداری و تعمیرات در اختیار دارد و گاز را پس از فشارافزایی به مبادی مدنظر برای مصارف صنعتی، خانگی و پتروشیمی تحویل می‌دهد.

وی در خصوص تعمیرات خطوط و ایستگاه‌ها توضیح داد: سال گذشته ۱۸۵ مورد اوِرهال (تعمیرات اساسی) تأسیسات تقویت فشار تا آبان انجام شد و با آمادگی کامل وارد فصل زمستان شدیم و در سال جدید نیز تاکنون ۵۰ درصد از تعمیرات انجام شده است و علاوه بر آن ۳۵ کمپرسور اورهال شده است.

حسینی ادامه داد: از ابتدای امسال تا دهم مرداد، ۹۸ میلیارد متر مکعب گاز به مبادی مصرف منتقل شده که در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته، چهار میلیارد متر مکعب افزایش داشته است.

مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران درباره همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: تاکنون ۷۵۰ قلم از کالاهای اساسی تقویت فشار توسط شرکت‌های دانش‌بنیان تولید شده و در حال استفاده از آنها هستیم. ۴۵۰ قطعه هم در حال تولید است.

بیشتر بخوانید:  کمبود گاز کشور، چاه‌های نفت را هم به خطر می‌اندازد

وی در خصوص ساخت قطعات توربین‌ها و سایر مواد مصرفی خاطرنشان کرد: در حال استفاده از دو توربین ساخت داخل هستیم و فیلترهای هوا و فیلترهای گاز و روغن‌های مصرفی توربوکمپرسورها نیز در داخل ساخته می‌شوند.

حسینی ضمن با اشاره به محدودیت زمان انجام تعمیرات تاکید کرد: روزانه هشت تا ۹ میلیون متر مکعب تزریق گاز به چاه‌های نفت و آن هم فقط در تابستان‌ها انجام می شود و در سراسر کشور، ۳۸ هزار کیلومتر خط لوله گاز از بیابان‌ها و مناطق صعب‌العبور عبور می‌کند و با توجه به ضرورت گازرسانی به نیروگاه ها، نمی‌توانیم در تابستان زمان را از دست بدهیم.

وی با تاکید بر فعالیت شبانه روزی همکارانش در بخش تعمیراتخطوط گاز، تصریح کرد: در یک ماه ۸۰۰ مورد تعمیرات روی خطوط گازی انجام داده‌ایم. همکارانم در سرما از ایستگاه‌ها نگهداری می‌کنند و در زمستان سال گذشته که گاز وارداتی از ترکمنستان قطع شد، گاز را از غرب کشور تقویت کردیم و به شرق کشور رساندیم.

مدیر عامل شرکت انتقال گاز ایران در پایان نسبت به اهمیت مدیریت مصرف گاز هشدار داد و گفت: مصرف گاز در کشور ما ۳.۵ برابر کشورهای دیگر است که بخشی از آن به بحث ساختمان و فرهنگ استفاده از گاز برمی‌گردد. در واقع هر یک درجه کاهش استفاده از وسایل گازی، صرفه‌جویی ۲۰ میلیون متر مکعبی گاز را به همراه خواهد داشت که معادل یک فاز پارس جنوبی است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.