کد خبر : 3179
تاریخ انتشار : دوشنبه 20 شهریور 1402 - 21:30

در فاز نهایی پروژه خط لوله انتقال آب کلید خورد:

انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان به مرکز کشور با ۳۷۰۰ کیلومتر لوله‌گذاری

انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان به مرکز کشور با ۳۷۰۰ کیلومتر لوله‌گذاری
در فاز نهایی نخستین خط لوله انتقال آب دریای عمان و خلیج فارس به هفت استان، ۳۷۰۰ کیلومتر لوله گذاری در نظر گرفته شده است که یکی از خطوط آن قرار است آب استان اصفهان را در سالهای آتی تامین کند.

به گزارش انرژی پرس و به نقل از پایگاه خبری وزارت نیرو، طی سال‌های گذشته در بخش آب پروژه‌های زیادی تعریف شده و زمانی که دولت شروع به کار کرد با حجم پروژه‌های نیمه کاره مواجه شده بود. از این مجموعه در شمار طرح‌های مختلف، تعدادی طرح به عنوان طرح‌های اولویت‌دار مشخص شد. طرح‌های انتقال آب نیز در این مجموعه قرار گرفت.
فاز نخست نخستین خط لوله انتقال آب که در سال ۱۳۹۹ با هدف تامین آب مورد نیاز استان‌های کم‌آب شرقی و مرکزی کشور از طریق دریای عمان و خلیج‌فارس اجرا شد، قرار است در گام نهایی، منابع آبی جدید هفت استان هرمزگان، کرمان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، یزد، اصفهان و سیستان و بلوچستان را تامین کند.

برای اجرای این طرح‌ها حدود کیلومتر لوله‌گذاری خواهد شد که آب خلیج‌فارس و دریای عمان را به هفت استان منتقل می‌کند.

فاز نخست نخستین خط لوله انتقال آب در سال ۱۳۹۹ اجرا شد و قرار است سایر طرح‌های انتقال آب نیز به‌تدریج اجرا شده و بخش مهمی از آب مورد نیاز استان‌های کم‌آب شرقی و مرکزی کشور از طریق دریای عمان و خلیج‌فارس تامین شود. این طرح قرار است در گام نهایی، آب هفت استان هرمزگان، کرمان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، یزد، اصفهان و سیستان و بلوچستان را تامین کند.

بر اساس پیش‌بینی‌ها، خط دوم انتقال آب خلیج فارس تا چهار سال آتی در مدار فعالیت قرار می‌گیرد. از سوی دیگر، خط سوم انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی با محوریت “استان اصفهان” در دستور کار دولت قرار گرفته است.

طرح انتقال آب دریای عمان به استان سیستان و بلوچستان در مجلس مصوب و مقرر شده است عملیات اجرایی این طرح بزرگ در بخش دریا و آبگیرها با سرعت به انتها برسد که پیشرفت این پروژه هم اکنون هشت درصد است.

بیشتر بخوانید:  بارش‌های اخیر کمبود آب سیستان و بلوچستان را رفع کرد

بر اساس آخرین گزارش از این پروژه، عملیات اجرایی این خط از غرب بندرعباس آغاز شده و قرار است آب‌شیرین‌کن‌ها در این ناحیه احداث شوند. طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته طی چهار سال آینده میزان تولید آب توسط آب‌شیرین‌کن‌های کشور در جوار دریا شش برابر خواهد شد.
همچنین گفته می شود پنج ابرپروژه انتقال آب دریا برای تامین آب مورد نیاز فعال است، این پروژه‌های بزرگ بخشی از نیازهای آبی مناطقی از کشور را تامین خواهد کرد و توسعه این ابرپروژه‌ها با کمک صنایع انجام می‌شود.

بر اساس آخرین آمار اعلام شده یک خط از دریای عمان برای استان‌های سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی و رضوی احداث می‌شود که این طرح تاکنون ۱۳ درصد پیشرفت  داشته است و ۲۸۰ میلیون مترمکعب شیرین سازی آب برای ۳۰ میلیون نفر در این طرح ایجاد خواهد شد. در مجموع ۱۰۰ هزار میلیارد تومان هزینه پروژه‌های در نظر گرفته شده است.
سیستان و بلوچستان یکی از اصلی‌ترین نقاطی است که مورد توجه وزارت نیرو در بحث آبرسانی قرار گرفته است و در این راستا مجموعه‌هایی از پروژه‌های چند لایه  مطرح شده که در سه بخش کوتاه مدت، میان مدت و بلند‌مدت اجرا خواهد شد.

در راستای این طرح، ۱۱۵ حلقه چاه در برنامه کوتاه مدت، طرح انتقال آب از آبخوان‌های شهری در برنامه میان مدت و طرح انتقال از دریای عمان در برنامه بلند مدت در نظر گرفته شده است و به موازات آن، ایران به دنبال دریافت حق آبه هیرمند نیز می باشد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 4 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۴
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

جانانصاحب چهارشنبه , ۲۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶

فعلا خوردش کنند ملت جنوب تا تکلیف کشور وحاکمیت بحق بیاد….. خوردش می کنند به سرنجام نمیزارند برسه مردم جنوب…..

ناشناس چهارشنبه , ۲۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۲

دولت باید آب شور دریای عمان یا آب شور دریای خزرو بدون صرف هزینه شیرین سازی بیاره تو دریاچه نمکی قم و دریاچه نمکی ارومیه بریزه و چندین دریاچه نمکی در کویرهای ایران ایجاد بکنه طرح ایران رود که دوران شاه مطرح شده بود اگر در ایران اجرایی بشه ایران مهمترین کردیور جهانی میشه البته انگلیس و آمریکا طرح ایرانرود تحریم کردن

سیدعبدالمجید موسویون پنجشنبه , ۲۳ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰

با سلام به نظر من هم بهترین و کم هزینه ترین راه طرح ایران رود هست یعنی به غیر از دریاچه قم و ارومیه ، میشه آب شور دریای عمان و خلیج فارس رو به داخل فلات مرکزی سرازیر کرد چون اونجا به خودی خود پست و کم ارتفاع هست و می‌تونه آب بسیار زیادی رو در خودش جا بده و به دلیل تبخیر زیاد با رطوبتش اطراف خودش رو از لحاظ بارندگی و آبادانی متحول کنه

موسی ریحانی چهارشنبه , ۲۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۴

جوشکارپلی اتیلین درخط انتقال آب شماره تماس من ۰۹۱۵۳۸۵۹۶۲۱جوشکارنیازداشتین بنده درخدمت شماهستم