کد خبر : 4895
تاریخ انتشار : یکشنبه 7 آبان 1402 - 12:44

یک کارشناس انرژی بیان کرد:

اقدامات مثبت دولت در بازارسازی نفت نتیجه بخش بود

اقدامات مثبت دولت در بازارسازی نفت نتیجه بخش بود
مهدی هاشم‌زاده بر لزوم بازارسازی نفت تأکید کرد و گفت: هم‌اکنون شاهد هستیم با اقدامات مثبتی که در بازارسازی نفت صورت گرفته، صادرات ایران پیشرفت خوبی داشته و لازم است همین روند ادامه پیدا کند و اگر تحریم‌ها هم برداشته شود می‌توانیم در بازارهای جهانی نقش مهمی را ایفا کنیم.

به گزارش انرژی پرس، بازار نفت ایران، سال‌هاست که فراز و فرودهای بسیاری را تجربه کرده و در این میان، از دست‌اندازهای بزرگی هم به سلامت عبور کرده و توانسته با سختی‌های پیش رو، که در رأس آن‌ها، هیولای مهیب تحریم‌ها ایستاده، همچنان نفت خود را به جهان عرضه کند و در بازارهای جهانی نفت، حضوری فعال داشته باشد.

اگرچه تحریم‌ها، سد بتنی بزرگی بر سر راه توسعه‌ی میادین و صادرات نفت ایران ایجاد کرده اما سیاست‌های دور زدن تحریم‌ها نیز کم مؤثر نبوده‌اند به گونه‌ای که ایران در حال حاضر توانسته در صادرات نفت خود به چین، یک رکورد بزرگ را به ثبت برساند.

به تازگی کپلر، از ثبت رکورد تاریخی صادرات روزانه بیش از ۱.۸ میلیون بشکه نفت ایران به چین در ماه جاری میلادی خبر داد. ایران در ماه اکتبر پس از روسیه بزرگ‌ترین صادرکننده نفت به چین بوده و حتی با اختلاف چشمگیری عربستان را نیز پشت سر گذاشته است.

این جهش در صادرات نفت نشان می‌دهد که سیاست‌های در پیش گرفته شده در مبارزه با تحریم‌ها و گسترش بازارهای نفت مؤثر بوده است تا جایی که ایران در حال حاضر توانسته عربستان سعودی را در صادرات نفت به چین پشت سر بگذارد. متوسط صادرات روزانه نفت ایران به چین در ۱۰ ماهه سال جاری میلادی یک میلیون و ۲۳۵ هزار بشکه بوده که ۸۴ درصد بیشتر از دور مشابه پارسال است.

مهدی هاشم‌زاده، کارشناس انرژی، در گفتگو با انرژی‌ پرس با اشاره به رکورد صادرات نفت ایران به چین گفت: با تمام انتقاداتی که به دولت وجود دارد اما باید گفت درخصوص بازارسازی نفت، اقدامات خوبی انجام داده است.

او ادامه داد: بازارهای نفت ایران نسبت به پنج سال قبل، پیشرفت خوبی داشته‌اند و برای خنثی سازی تحریم‌ها، روش‌های متعددی به کار برده شده که یکی از آن‌ها پالایشگاه‌های فراسرزمینی است که در ونزوئلا، سوریه و آفریقا وجود دارند. تولید در پالایشگاه‌های ونزوئلا در حال حاضر بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ بشکه است که در آینده به ۸۰۰ هزار بشکه می‌رسد که با توجه به رفع تحریم‌های نفتی ونزوئلا، اتفاق خوبی است.

بیشتر بخوانید:  کاهش عرضه نفت اوپک پلاس به آمریکا / چشم‌انداز قیمت نفت به کدام سمت می‌رود؟

هاشم‌زاده افزود: پالایشگاه‌های فراسرزمینی به این دلیل مهم هستند که تجهیزات آماده‌ای دارند و لازم است فقط آن‌ها را به روز کنیم و دیگر لازم نیست برای احداث یک پالایشگاه جدید سرمایه‌گذاری صورت بگیرد.

به گفته‌ی این کارشناس، صادرات نفت ایران به چین به همین میزان باقی خواهد ماند یا ممکن است بالاتر برود و در پالایشگاه‌ها کوچک این کشور، کاهش صادرات وجود نخواهد داشت.

این کارشناس حوزه‌ی انرژی درخصوص بالا رفتن قیمت نفت که متأثر از جنگ اسرائیل و حماس است اظهار کرد: باتوجه به اینکه اتفاقات خاورمیانه، تأثیر مستقیم بر قیمت نفت می‌گذارد، قیمت نفت هم‌اکنون بالا رفته اما به نظر نمی‌رسد ابعاد جنگ، از این که هست گسترده‌تر شود اما اگر اتفاق خاصی بیفتد که عراق یا ایران درگیر جنگ شوند، قیمت نفت بالاتر از آنچه هم‌اکنون است خواهد رفت و این وضعیت باعث بالا رفتن سود صادرکنندگان نفت خواهد شد اما به نظر نمی‌رسد ابعاد جنگ گسترده‌تر شود.

او افزود: حتی اگر ابعاد جنگ هم گسترده شود، تلورانس پالایشگاه‌های فراسرزمینی در دست ایران قرار دارد که اتفاق خوبی است.

هاشم‌زاده در پایان سخنان خود بر لزوم بازارسازی نفت تأکید کرد و گفت: هم‌اکنون شاهد هستیم با اقدامات مثبتی که در بازارسازی نفت صورت گرفته، صادرات ایران پیشرفت خوبی داشته و لازم است همین روند ادامه پیدا کند و اگر تحریم‌ها هم برداشته شود می‌توانیم در بازارهای جهانی نقش مهمی را ایفا کنیم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.