کد خبر : 6451
تاریخ انتشار : شنبه 18 آذر 1402 - 15:40

اعضای اوپک مخالف گنجاندن سوخت‌های فسیلی در توافق کاپ۲۸ هستند

اعضای اوپک مخالف گنجاندن سوخت‌های فسیلی در توافق کاپ۲۸ هستند
اعضای اوپک بر علیه تلاش‌ها برای گنجاندن «حذف تدریجی» سوخت‌های فسیلی در توافقنامه آب‌وهوای COP28 فشار می‌آورند و بر مبارزه بر سر اینکه آیا این اجلاس برای اولین بار در 30 سال گذشته می‌تواند به آینده نفت و گاز بپردازد یا خیر، تاکید می‌کنند.

به گزارش انرژی پرس، مذاکره کنندگان و ناظران در مذاکرات سالانه آب و هوای سازمان ملل، که به دنبال توافقی برای مقابله با بدترین تأثیرات تغییرات آب و هوایی هستند، گفتند که به نظر می رسد چندین عضو اوپک به درخواست های گروه تولیدکننده نفت برای وتوی هرگونه توافق برای حذف تدریجی سوخت های فسیلی توجه کرده اند.

هیثم الغیس، دبیرکل اوپک در نامه‌ای به تاریخ چهارشنبه از اعضا خواست تا زبان هدف قرار دادن سوخت‌های فسیلی را رد کنند و گفت: «فشار نامناسب و نامتناسب علیه سوخت‌های فسیلی ممکن است به نقطه اوج با عواقب غیرقابل برگشت برسد».

 

الغیس از اظهار نظر در مورد این نامه خودداری کرد اما گفت که اوپک می خواهد تمرکز مذاکرات را بر کاهش انتشار گازهای گلخانه ای به جای انتخاب منابع انرژی حفظ کند.

او گفت: «جهان به سرمایه گذاری های عمده در تمام انرژی ها از جمله هیدروکربن ها نیاز دارد. انتقال انرژی باید عادلانه، منصفانه و فراگیر باشد.»

 

حداقل ۸۰ کشور خواستار یک قرارداد COP28 هستند که خواستار پایان نهایی استفاده از سوخت‌های فسیلی، منبع اصلی انتشار گازهای گلخانه‌ای است، تا در مسیر رسیدن به هدف محدود کردن گرمایش جهانی به ۱.۵ درجه سانتیگراد قرار گیرند.

 

اما آنها برای متقاعد کردن کشورهایی که برای درآمد به نفت و گاز متکی هستند، با مشکل مواجه هستند، که بسیاری از آنها در عوض فناوری هایی مانند جذب کربن را ترویج می کنند، که گران است و هنوز در مقیاس آن ثابت نشده است.

تینا استگ، نماینده آب و هوایی جمهوری جزایر مارشال – یکی از مناطقی که بیشتر تحت تاثیر تغییرات آب و هوایی قرار گرفته است، گفت هرگونه مخالفت با حذف تدریجی سوخت های فسیلی، رفاه جهان را به خطر می اندازد.

 

او در ادامه گفت: “هیچ چیز رفاه و آینده همه مردم روی زمین، از جمله همه شهروندان کشورهای اوپک را بیشتر از سوخت های فسیلی در معرض خطر قرار نمی دهد.”

بیشتر بخوانید:  ۴۰۰ میلیون دلار صرفه جویی در راه اندازی اولین سکوی فاز ۱۱ پارس جنوبی

 

 

“مرحله بحرانی”

پس از یک هفته گفت‌وگوهای فنی، مذاکرات اکنون پیش از پایان برنامه‌ریزی شده نشست در روز سه‌شنبه – آخرین مرحله زمانی که کشورها برای دستیابی به اجماع بر سر جمله‌بندی در مورد سوخت‌های فسیلی دست و پنجه نرم می‌کنند، نظرات وزیران را دارد.

 

آخرین نسخه متن مذاکره شامل طیف وسیعی از گزینه‌ها است – از موافقت با «خروج تدریجی سوخت‌های فسیلی مطابق با بهترین علم موجود»، حذف تدریجی «سوخت‌های فسیلی کاهش‌یافته» تا عدم درج هیچ زبانی در مورد آنها.

 

جنیفر مورگان، وزیر امور خارجه و فرستاده ویژه آلمان برای اقدامات اقلیمی، گفت که استان‌ها اکنون «به مرحله حساس مذاکرات می‌روند».

 

زمان آن فرا رسیده است که همه کشورها به یاد بیاورند که چه چیزی در خطر است و آماده ارسال سیگنال مورد نیاز جهان در این لحظه بحرانی بحران جهانی آب و هوا باشند.

 

در پاسخ به سوالی درباره نامه اوپک، مجید السویدی، مدیر کل COP28 از واژه «سوخت‌های فسیلی» اجتناب کرد، اما گفت که امارات متحده عربی به‌عنوان رئیس اجلاس سران، خواهان توافقی است تا جهان را در مسیر محدود کردن گرمایش جهانی به ۱.۵ درجه سانتیگراد قرار دهد.

 

وائل ابولمغد، نماینده ویژه ریاست جمهوری مصر در COP27، گفت که گزینه های زیادی در متن در مورد سوخت های فسیلی وجود دارد، و افزود که مذاکرات در مورد اقداماتی برای کمک به کشورها برای سازگاری با آب و هوای شدید و سایر تأثیرات تغییرات آب و هوایی به بن بست رسیده است.

 

او گفت: «ما هنوز مشکلات جدی در رابطه با انطباق داریم. ما هنوز در این زمینه خیلی عقب هستیم.»

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.