کد خبر : 674
تاریخ انتشار : جمعه 16 تیر 1402 - 17:24

آیا قانون و محیط زیست میانکاله، قربانی پتروشیمی ابر بدهکار بانکی می‌شود؟

آیا قانون و محیط زیست میانکاله، قربانی پتروشیمی ابر بدهکار بانکی می‌شود؟
ساخت پروژه پتروشیمی میانکاله باوجود مخالفت سازمان محیط زیست و دادستان کل کشور همچنان ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار انرژی پرس، عبدالله عبدی، سرمایه‌گذار پتروشیمی میانکاله، که این روزها با خبر حصارکشی، مجددا نامش بر سر زبان‌ها جاری شده، یک‌ ابر بدهکار بانکی است که ۵۸ میلیون یورو از بانک توسعه صادرات وام گرفته و این مبلغ را برنگردانده است. اگرچه پروژه تاکنون متوقف بود اما این پتروشیمی بدون توجه به اخطارهای محیط زیست و حتی دادستانی کل کشور، عملیات اجرایی خود را آغاز کرد.

پتروشیمی‌میانکاله با برگزاری یک نشست مطبوعاتی، عملا اخطارهای محیط زیست و داداستانی را نادیده گرفت. این نشست خبری منجر به دستگیری حر منصوری، فعال محیط زیست مازندران شد که همواره نسبت به ساخت این پتروشیمی انتقاد داشت.
حاشیه‌های صدور مجوز خوراک پتروشیمی میانکاله
شرکت صنایع پتروشیمی امیرآباد مازندران به‌عنوان سرمایه‌گذار پتروشیمی میانکاله شناخته می‌شود. این شرکت در تاریخ ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ تاسیس شد و به فاصله چند ماه، مجوز خوراک دریافت کرد که در تاریخ مجوزهای خوراک وزارت نفت، اتفاقی کم‌نظیر شمرده می‌شود. این پتروشیمی که قرار است پروپیلن تولید کند در سال ۹۹ مجوز خوراک دریافت کرد و کلنگ زنی را آغاز کرد.
سازمان محیط زیست و دادستان علیه پتروشیمی میانکاله
این پروژه که قرار است در قلب یکی از مهمترین مناطق حفاظت‌شده ی محیط زیست ایران راه‌اندازی شود، مصداق بارز تخلف است که سازمان محیط زیست و داداستانی کل کشور نیز به آن اذعان دارند. با پخش خبر احداث این پروژه، در ذخیره‌گاه زیست کره‌ی میانکاله، اعتراضات در رسانه‌ها بالا گرفت و فعالان محیط زیست به شدت مقابل آن ایستادند تا سرانجام در اردیبهشت ۱۴۰۱ دادستانی کل کشور کشور، دستور توقف آن را صادر کرد.
 علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اسفندماه سال گذشته گفته بود: «احداث کارخانه پتروشیمی در این منطقه بدون کسب مجوز از سازمان حفاظت محیط زیست امکان‌پذیر نیست و سازمان تا زمانی که این کارخانه مجوز زیست‌محیطی نگیرد، جلوی احداث آن خواهد ایستاد».
اختلاف‌نظر مدیران محیط زیست درباره‌ی پتروشیمی میانکاله
مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران اما اظهار نظر تازه‌ای که در تضادی آشکار با سازمان حفاظت محیط زیست است گفته: «محلی که برای ساخت پتروشیمی میانکاله در نظر گرفته شده است حدود چهار هزار و ۲۰۰ متر از پناهگاه حیات وحش و تالاب میانکاله فاصله دارد که با تایید نهایی سازمان حفاظت محیط زیست می‌تواند، احداث شود». اما علی سلاجقه همچنان بر سخنان خود پایبند است و طی روزهای اخیر بیان کرد که پروژه‌ای به نام میانکاله وجود ندارد و از لحاظ علمی، اقتصادی و نقشه آمایش استان مازندران این پروژه قابل اجرا نیست.
پتروشیمی بلای جان میانکاله
ذخیره‌گاه زیست‌کره میانکاله در سال ۱۳۵۵ به تأیید یونسکو رسیده است و هرگونه بهره‌برداری از این مناطق باید مطابق استانداردهای سازمان حفاظت محیط زیست باشد و در غیر این صورت از فهرست ذخیره‌گاه‌های زیست‌کره دنیا حذف خواهد شد.تالاب میانکاله که در ۱۲ کیلومتری شمال شهر بهشر قرار دارد و از آن جهت دارای اهمیت بالایی است که محیط طبیعی‌اش در وضعیتی نسبتاً دست‌نخورده باقی‌مانده است.  از آنجا که رد پای یکی از ابربدهکاران بانکی در این پروژه به چشم می‌خورد باید دید دولت تا چه اندازه توانایی ایستادگی در برابر ساخت این پروژه را دارد.
بیشتر بخوانید:  کاهش تزار 60 سانتی متری خزر نتیجه خودداری روسیه از تامین حقابه
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.