کد خبر : 9946
تاریخ انتشار : شنبه 28 بهمن 1402 - 13:49

روزهای تاریک بورس ادامه دارند؛

پتروشیمی‌های کرمانشاه، غدیر و جم تنها صعودی‌های گروه خود بودند/ تنها دو نماد پالایشی سبزپوش شدند

پتروشیمی‌های کرمانشاه، غدیر و جم تنها صعودی‌های گروه خود بودند/ تنها دو نماد پالایشی سبزپوش شدند
در معاملات بورس امروز، شاخص‌های اصلی بازار به روند نزولی خود ادامه دادند و سهامداران بخش عمده نمادهای پتروپالایشی نیز متحمل افت ارزش دارایی‌های خود شدند.

به گزارش اختصاصی انرژی پرس، بازار سهام در ادامه روند نزولی خود، نخستین روز معاملاتی هفته جاری را نیز سرخ‌پوش آغاز کرد و شاخص‌های بورسی به سقوط خود ادامه دادند. در این میان، صنایع پتروشیمی، پالایشی و شیمیایی نیز همچون اغلب صنایع بازار وضعیت قابل قبولی نداشتند و تنها تعداد انگشت شماری از نمادهای این صنایع در سمت مثبت بازار قرار گرفتند.

شاخص کل بورس تهران معاملات روز ۲۸ بهمن ماه را با افتی ۰.۸۹ درصدی معادل ۱۸ هزار و ۵۱۷ واحد به پایان رساند و روی سطح دو میلیون و ۶۰ هزار واحدی ایستاد. شاخص کل هم‌وزن نیز شرایطی مشابه داشت و کاهش ارتفاعی ۰.۸۶ درصدی را تجربه کرد.

در بازار امروز تنها ۶.۷ میلیارد برگه سهم و حق تقدم بین معامله‌گران دست به دست شد تا ارزش معاملات خرد در سطح سه هزار و ۴۱۵ میلیارد تومانی قرار بگیرد. این در حالیست که در همین شرایط، حقیقی‌های بازار بیش از ۳۲۱ میلیارد تومان از بازار سهام خارج کردند.

کدام نمادهای پتروشیمی رشد قیمت داشتند؟

نگاهی به تابلوی معاملات صنعت پتروشیمی حاکی از آن است که طی معاملات امروز تنها سه نماد این گروه بازدهی مثبت داشتند و ۲۵ نماد منفی خوردند. همچنین نماد پتروشیمی شیراز در بازار امروز تغییر قیمتی نداشت و روی صفر تابلو معامله شد.

سه نماد پتروشیمی کرمانشاه (کرماشا)، پتروشیمی غدیر (شغدیر) و پتروشیمی جم (جم) تنها نمادهای صعودی بازار امروز گروه خود بودند و به ترتیب ۰.۴۵ درصد، ۰.۰۶ درصد و ۰.۰۴ درصد رشد قیمت را رقم زدند. در مقابل اما نماد شرکت‌های پتروشیمی قائد بصیر (شبصیر) با ۳.۲۲ درصد ، پتروشیمی دهدشت (دهدشت) با ۲.۹۳ درصد و پتروشیمی آبادان (شپترو) با ۲.۵۸ درصد کاهش قیمت نیز شاهد بیشترین افت در بین هم‌گروهی‌های خود بودند.

به علاوه، در بازار امروز پروه پتروشیمی، بیشترین خروج پول حقیقی با رقم خالص ۱۱.۳ هزار میلیارد تومانی از سهام پتروشیمی نوری رخ داد. از سوی دیگر اما بیشترین ورود پول در این گروه را شرکت پتروشیمی قائد بصیر با رقم یک میلیارد تومانی تجربه کرد.

تنها دو نماد پالایشی صعودی شدند

روند نزولی نمادهای پالایشی در معاملات نسختین روز هفته نیز ادامه یافت و شاخص صنعت فرآورده‌های نفتی، افتی ۱.۹ درصدی را تجربه کرد. این افت در حالی رخ داد که در روز جاری ارزش معاملات نمادهای این گروه افزایش یافت و ۱۴۳.۵ میلیارد تومان سهام در این گروه جابجا شد. حقیقی‌های بازار نیز به طور خالص حدود ۳۲ میلیارد تومان از معاملات این صنعت خارج کردند.

بیشتر بخوانید:  محمدهاشم نجفی مدیرعامل پتروشیمی جم شد

در تابلوی امروز نمادهای پالایشی تنها نام دو نماد با بازدهی مثبت به چشم می‌خورد و ۱۱ نماد دیگر با افت قیمت معاملات را به پایان بردند. سهام شرکت‌های نفت پاسارگاد (شپاس) با رشد ۴.۶۷ درصدی و تجهیز نیروی زنگان (شزنگ) با افزایش قیمت پایانی ۱.۰۲ درصدی، تنها سبزپوش‌های گروه خود بودند و نمادهای پالایش نفت تهران (شتران) با ۳.۱۴ درصد، سرمایه‌گذاری صنعت نفت (ونفت) با ۲.۴۹ درصد و پالایش نفت اصفهان (شپنا) با ۲.۰۵ درصد، شاهد بیشترین کاهش قیمت در گروه پالایشی بودند.

در معاملات روز جاری، خروج پول حقیقی از سهام پالایش نفت تهران بیش از سایر نمادهای این گروه بود و حقیقی‌ها ۱۲.۶ میلیارد تومان از این نماد خارج کردند. به علاوه، نمادهای پالایش نفت تبریز و تهران نیز با خروج پول به ترتیب ۹.۶ میلیارد تومان و ۷.۹ میلیارد تومانی مواجه شدند. از سوی دیگر اما نمادهای نفت پاسارگاد و پالایش نفت شیراز، تنها نمادهای پالایشی بودند که تزریق پول حقیقی اندکی را شاهد بودند.

روزهای تاریک گروه شیمیایی ادامه دارند

نمادهای صنعت محصولات شیمیایی نیز همچون کلیت بازار در معاملات امروز وضعیت قابل قبولی نداشتند و شاخص این گروه با کاهش ۰.۷۳ درصدی مواجه شد. همچنین ارزش معاملات نمادهای شیمیایی به حدود ۲۶۰ میلیارد تومان رسید و یبش از ۷۳.۳ میلیارد تومان پول حقیقی از این گروه خارج شد.

از میان کل نمادهای این گروه به جز پتروشیمی‌ها، تنها سهام سه شرکت تولید مواد اولیه الیاف مصنوعی (شمواد) با ۱.۵۴ درصد، گلتاش (شگل) با ۱.۰۶ درصد و گروه صنعتی پاکشو (پاکشو) با ۰.۱۶ درصد، شاهد افزایش قیمت پایانی بودند. در طرف مقابل اما ۵۰ نماد شیمیایی با افت قیمت کار خود را در بازار امروز به پایان بردند.

بیشترین کاهش قیمت در معاملات شیمیایی‌ها در بازار امروز به سهام سه شرکت شیمیایی رنگین، صنایع شیمیایی فارس و گسترش سوخت سبز زاگرس رسید؛ جایی که شرنگی ۲.۹ درصد، شفارس ۲.۸۵ درصد و شگستر ۲.۶۳ درصد افت قیمت را متحمل شدند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.