کد خبر : 9727
تاریخ انتشار : چهارشنبه 25 بهمن 1402 - 12:17

دبیر کل انجمن صنفی صنعت پتروشیمی:

برای تولید بنزین از متانول ۳۰ درصد تخفیف خوراک داده می‌شود+فیلم

برای تولید بنزین از متانول ۳۰ درصد تخفیف خوراک داده می‌شود+فیلم
احمد مهدوی ابهری، دبیر کل انجمن صنفی صنعت پتروشیمی، در افتتاحیه همایش بین‌المللی پتروکم با بیان اینکه نگاه پتروشیمی هم به بالادست و هم به پایین دست است اظهار کرد: امروز این همایشی که می بینید برای زنجیره گسترش است و هلدینگ خلیج فارس این حرکت را آغاز کرده است؛ این هلدینگ در حال آماده‌سازی زیرساخت است.

به گزارش اختصاصی انرژی پرس، احمد مهدوی ابهری گفت: مردم ما باید این را بدانند که امروز صنعت پتروشیمی، نجات دهنده و به اوج رساننده‌ی اقتصاد ایران است. من در نمایشگاهی که حضرت آقا از آن بازدید کردند خدمت ایشان عرض کردم که اگر چند برنامه­ی پنج ساله­ی پتروشیمی به خوبی حمایت شود، کشور از ارز نفت بی­نیاز خواهد شد. در این پنج سال و ۱۰ ماه، ۷۶ میلیارد دلار صادرات داشتیم. سال گذشته ۳۳ درصد صادرات غیر نفتی، از آن پتروشیمی بوده است.

 

او ادامه داد: باید یک واژه به شرکت­های دانش­بنیان اضافه کنم و آن شرکت­های دانش بنیان و دانش­های نوین است. ما باید به سمت های تکنولوژی برویم و در حال حاضر این بستر باید آماده شود، باید به سمتی برویم که ثروت کشور و مردم به این صنعت وارد شود و تولید ثروت بیشتری کنیم چرا که پتروشیمی این قابلیت را دارد، فلذا اگر می­گوییم بالادستی، برای خوراک پایدار است.

دبیر کل انجمن صنفی صنعت پتروشیمی با اشاره به اینکه در زنجیره نباید افراط و تفریط کنیم گفت: باید زیرساخت زنجیره آماده شود و این زیرساخت به غیر از مکان و مکان­یابی، باید پروژه­هایی که بخش خصوصی می­تواند روی آن­ها سرمایه­گذاری کند تعریف شود. هلدینگ خلیج فارس و پترول، این فعالیت­ها را انجام می­دهند اما این به معنا نیست که ما بالادستی را تنبیه کنیم و بگوییم که می­خواهیم پایین دستی را گسترش دهیم.

بیشتر بخوانید:  همه کاتالیست‌های مورد نیاز پتروشیمی تا پایان دولت سیزدهم داخلی‌سازی می‌شود

مهدوی با بیان اینکه باید پایین دستی را تشویق کنیم بیان کرد: ما میزان بالایی از متانول را تولید می­کنیم. کسی که می­خواهد از متانول بنزین تولید کند باید بتواند ۳۰ درصد تخفیف خوراک بگیرد.

به گفته­ی مهدوی، سه راه برای خوراک پایدار بیشتر وجود ندارد، او در این خصوص بیان کرد: یکی از این راه­ها، سرمایه­گذاری بلندمدت در میادین است که در حال حاضر ۹ هلدینگ آماده­ی این سرمایه­گذاری هستند و با این اتفاق نه تنها تراز گازی کشور مثبت میشود که دیگر خود ما هم نگران خوراک نیستیم.

او ادامه داد: در حال حاضر گله­ی ما از برنامه­ی هفتم و بودجه این است که در ماده­ی ۴۴ و ماده­ی ۹۹ که ما باید در برنامه­ی هفتم پیشرفت به رشد ۸ درصد و به صادرات سالانه­ی ۲۳ درصد برسیم اما می­بینیم که بزرگترین صادرکنندگان ما تنبیه شدند.

مهدوی با بیان اینکه مجلس باید ریل­گذاری کند و دولت کارشناس مسائل است گفت: مجلس باید بگوید که ما قرار است در ۱۰ سال آینده به ۱۸۵ میلیون تولید برسیم و این را از دولت مطالبه کند. واضح است که برای رسیدن به این رقم باید به سراغ زنجیره و خوراک برویم.

وی در پایان سخنان خود اظهار کرد: نگاه صنعت پتروشیمی این است که بالادست و پایین دست باید به طور متوازن توسعه پیدا کنند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.