کد خبر : 5428
تاریخ انتشار : یکشنبه 21 آبان 1402 - 14:58

قیمت بنزین در ایران و کشورهای همسایه

قیمت بنزین در ایران و کشورهای همسایه
در روزهایی افزایش قیمت بنزین به یکی از داغ‌ترین سوژه‌های شبکه‌های اجتماعی تبدیل شده است، نگاهی به قیمت بنزین در ایران و کشورهای همسایه داشته‌ایم.

به گزارش انرژی پرس، ایران در میان همسایه‌های خود تنها کشوری است که بنزین دو نرخی است. قیمت بنزین سهمیه‌ای ۱۵۰۰ تومان و آزاد ۳ هزار تومان است.

گفتنی است قیمت‌ها براساس تومان و نرخ دلار نیز ۵۰ هزار تومان محاسبه شده است. 

نکته قابل توجه اینجاست دربحث قیمت بنزین، نباید نرخ تورم و میزان دستمزد کارگران در کشورهای دیگر را فراموش شد. در بسیاری از این کشورها نرخ تورم پایین‌تر از ایران است اما میزان دستمزد بالاتر است. 

ترکمنستان ۲۱۵۰۰ تومان

افغانستان  ۵۰۴۰۰ تومان

پاکستان     ۵۰۰۰۰ تومان 

عمان         ۳۱۰۰۰ تومان

بیشتر بخوانید:  تنفیذ قرارداد ساخت و نصب عرشه سكوی میدان گازی بلال

امارات       ۴۰۳۰۰ تومان

عربستان     ۳۱۰۰۰ تومان

کویت         ۱۷۰۰۰ تومان

عراق          ۲۸۵۰۰ تومان

ترکیه          ۶۰۵۰۰ تومان

ارمنستان    ۳۸۵۰۰ تومان

آذربایجان    ۲۹۵۰۰ تومان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 14 در انتظار بررسی : 9 انتشار یافته : ۵
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مرتضی سه شنبه , ۲۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۴

متاسفانه شرایط اقتصادی برای مردم دشوار شده و این موضوع امنیت مردم و حاکمیت را تهدید می¬کند.
از طرفی اگر قیمت بنزین و دیگر حاملهای انرژی بالا رود ، مردم متحمل فشار اقتصادی میشوند، اما از سوی دیگر، اگر قیمت گذاری به همین روش کنونی بماند، آسیب و زیان آن برای مردم و کشور بسیار بیشتر است (به دلایل زیر). راه حل:
این منابع متعلق به همه مردم است، پیشنهاد میکنم برای اینکه مردم در صرفه جویی منابع مشارکت بیشتری کنند: ۱- دولت صرفه جویی را از بودجه خود و نهادهای حاکمیتی شروع کند. ۲- بخشی از درآمد صادراتی آنها با مشارکت بخش خصوصی با قیمت جهانی، مستقیما به مردم برسد و بخشی دیگر بصورت شفاف در بودجه دولتی، صرف رفاه و پیشرفت کشور گردد.
به همین خاطر با سهمیه بندی (ارائه سهمیه به هر کد ملی ) و اصلاح تدریجی و پلکانی شدن قیمت بنزین و دیگر حاملهای انرژی در بازار بهینه‌سازی و خرید و فروش سهمیه توسط مردم موافقم. اگر درست و حساب شده اجرا شود، این نتایج را در پی دارد: ۱- کاهش کسری بودجه دولت که منشا اصلی تورم است ۲- به کاهش ترافیک خیابانها و آلودگی شدید هوا و در نتیجه، بحران عظیم خشکسالی و مرگ و میر فراوان ناشی از آن منجر میشود ۳-اصلاح قیمت باعث بهینه سازی مصرف انرژی و سرمایه گزاری و اشتغال بیشتر و افزایش سطح دستمزدها می گردد ۴- به عدالت اجتماعی بیشتر می¬انجامد
در صورتی که فقط سهمیه دریافت شده از دولت قابل فروش باشد، میتوان از دلالی هم جلوگیری کرد.
در زمینه دیگر حاملهای انرژی و کالاها هم سهمیه قابل مبادله به مردم داده شود . اینکار همچنین باعث اصلاح الگوی مصرف میگردد و مردم نتیجه برنامه ریزی و صرفه جویی را بطور مستقیم دریافت کنند.
باید همه به دولت کمک کنیم شرایط و علت این کار را برای مردم توضیح دهد، و این اصلاحات را با کمک کارشناسان با تجربه و یک برنامه جامع به سرانجام برساند، پیش از آنکه دیرتر شود و از روی انفعال و اجبار بخواهد کاری انجام دهد. اگر در این اصلاحات تاخیر کنیم، در اثر به هدر روی منابع و قاچاق، شرکتها، تامین کنندگان و منابع کشور ورشکسته شده و دچار قحطی خواهیم شد.
البته در کنار اصلاح و بروز بودن قیمت انرژی و سوخت، بهتر است سیاستهای تکمیلی دیگری مانند کوپن یا کارت مواد غذایی و سهمیه حمل و نقل عمومی و حذف قیمت گذاری دستوری انجام گیرد.
بهترین ماشیهای دنیا هم توی خیابونهای پر ترافیک و حرج و مرج ایران ( با این فرهنگ رانندگی) مصرفشون بالا هست و حدود ۲ برابر میزان اعلامی کارخونه هست
درسته که ماشیای داخلی بی کیفیت هستن ولی علت اصلی مصرف بالای سوخت و آلودگی شدید هوا و در نتیجه خشکسالی و مرگ و میر ناشی از آلودگی
همین ترافیک شدیده و مصرف غیر بهینه سوخت و انرژیه ( بنزین، گاز و برق و…)
اما مصرف بنزین خودرو پراید و تیبا در ترافیک سنگین بین ۸ تا ۹ لیتر است
مصرف خودرو هیوندای I20 و رنو کپچر بعنوان خودروهای کم مصرف خارجی در همین شرایط ترافیک شدید خیابانها ( و نه خیابانهای پاریس و کیفیت بنزین آنجا) نیز ۸-۹ میباشد، اگر چه خودروهای سمند و پژو بیشتر است. پس علت چیز دیگری است
علت اصلی مصرف بالا ، ترافیک سنگین خیابانها و علت ترافیک…..
حتی اگر همه خودروهای مملکت هم برقی بودن باز هم این مشکلات حل نمیشدن، چونکه برخلاف تصور خیلیا برق لازم برای شارژ خودرو خیلی خیلی بالاتر از تصور عامه هست و این میزان برق برای این همه استفاده غیر بهینه از خودرو اونقدر زیاد هست که خیلی بیشتر از الان کمبود برق و همینطور آلودگی ناشی از سوخت نیروگاهها خواهیم داشت.
همه این مشکلات بخاطر اینه که با سیاست گذاری غلط اقتصادی و انرژی و و قیمت دستوری انرژی ، مردم انگیزه ای برای مصرف بهینه ندارن ، یعنی نفع اقتصادی براشون نداره، برعکس،صاحبان خودرو انگیزه بالا برای مصرف بیشتر دارند

علی دوشنبه , ۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۰

سلام چرا درآمد ایران را نسبت به کشور های همسایه نمیزارید

احمد سلیمی چهارشنبه , ۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۱:۴۳

خوب بی سواد بیچاره حقوق اونا هم تبدیل به بی ارزش ترین پول دنیا یعنی ریال ایران بکن متوجه میشی کجا بنزین گرونتر هست!!!!
دینار کوبت تقریبا ۲۰۰ هزار تومان معادل ۲۰۰۰۰۰۰ ریال ایرانه اونوقت بنزین اونجا ۱۷۰۰۰ تومان هست یعیعنی اگر کسی اونجا ماهی ۲۰۰۰ دینار حقوق بگیرد کف حقوق به پول بی ارزش ما میشه ۴۰۰میلیون تومان اصلا یعنی لنزین برای کم درآمد ترین قشر اونا تقریبا مجانی هست

کلنل چهارشنبه , ۲۲ فروردین ۱۴۰۳ - ۹:۲۶

با انصاف و با شرف. چرا از در آمد و حقوق کشورهای همسایه چیزی نمی نرسید واقعا نمی دوند. یا خودتان به …

وللاودزرد شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰:۱۶

شما یارانه های کشورای همسایه رو هم بگید در کنار قیمت بنزین .
هیچ ربطی ب این‌نداره قیمت بنزین در کشورای همسایه چون بالاس .پس اینجا هم بره بالا