کد خبر : 8346
تاریخ انتشار : یکشنبه 1 بهمن 1402 - 21:10

فرمول جدید نرخ خوراک ( میعانات و نفت خام ) چه نکاتی دارد / چرا صدای سهام دار ها در آمد؟

فرمول جدید نرخ خوراک ( میعانات و نفت خام ) چه نکاتی دارد / چرا صدای سهام دار ها در آمد؟
وزارت نفت بعد از ماه ها بلا تکلیفی در نرخ خوراک فرمول جدید را ابلاغ کرد.

به گزارش انرژی پرس، یکی از مهمترین چالش های صنعت پتروشیمی و طبیعتا حتی بازار سرمایه مشخص شدن تکلیف نرخ خوراک پتروشیمی و محاسبه آن توسط دولت برای پتروشیمی ها و پالایشگاه ها بود که سر انجام ان طور که پیداست وزارت نفت طی نامه ای با ابلاغ فرمول جدید سعی کرده به این بلاتکلیفی از نظر خود پایان دهد هر چند این فرمول جدید باعث حمام خون برای سهام های پتروشیمی و پالایشگاهی نیز شد.

فرمول ابلاغی وزارت نفت برای خوراک پالایشگاه ها از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا پایان سال ۱۴۰۴

دستور العمل چیست؟
طبق دستور العمل جدید دو تغییر عمده در قیمت خرید بنزین از پالایشگاه افتاده است. اول اینکه مرجع از سنگاپور به خلیج فارس تغییر پیدا کرده که فوب خلیج فارس حدود ۵ دلار پایین تر است و دوم جریمه با کاهش اکتان خریداری شده نسبت به اکتان ۹۲ بیشتر شده است. ضرایب کاهنده کرک اسپرد برای بنزینهای کم کیفیت با اکتان ۸۷ نیز بزرگتر شده و این دومین عامل افت کرک اسپرد پالایشگاه هاست. از سوی دیگر ضریب کاهنده کرک اسپرد برای گازوبیل های سولفور بالا و کم کیفیت پالایشگاه ها اعمال میشود که عامل افت کرک اسپرد گازوییل پالایشگاه هاست. تاریخ اعمال دستورالعمل از ابتدای فروردین ۱۴۰۲ تا پایان سال ۱۴۰۴ معتبر بوده و پالایشگاهها را مشمول کاهش کرک اسپرد و تعدیل منفی صورتهای مالی قبلی میکند.

دولت انصاف را رعایت کردیم
وزارت نفت مدعی شده این دستورالعمل با توجه به شرایط تحریم ها نوسان قیمتها و روشهای غیر متعارف فروش صادراتی نفت و فرآورده های نفتی و رعایت انصاف دو منافع دو طرف یعنی دولت و شرکت های و تابعه وزارت نفت به عنوان فروشنده خوراک و خریدار فرآورده های نفتی و پالایشگاه ها و شرکتهای پتروشیمی به عنوان خریدار خوراک تهیه شده و از اول سال جاری تا پایان سال ۱۴۰۴ هم معتبر است.

بیشتر بخوانید:  شرکت نفت به تعهداتش درباره تامین خوراک عمل نکرده

کدام شرکت ها تاثیر بیشتری می پذیرند؟
با توجه به دستور العمل ابلاغی هر قدر پالایشگاهی بنزین با اکتان پایین بیشتری تولید کند از دستور العمل منتشر شده تاثیر منفی بیشتری میپذیرد که بر این اساس میتواند بین ۵ تا ۳۰ درصد کاهش سود باشد. با این اوصاف قیمت گذاری به سمت کیفی سازی بنزین و گازوییل و بالا بردن استاندارد محصولات رفته است که همین مهم منجر به کاهش قیمت فروش فرآورده های نفتی و تعدیل منفی گزارشات پالایشگاهیها می شود. بر اساس محاسبات کارشناسان از کاهش قیمت فرآورده ها نسبت به قبل بر اساس داده های در دسترس نوع بنزین تحویلی پالایشگاه ها کمترین تاثیر منفی برای نرخ بنزین شینا و شبریز و بیشترین تاثیر منفی بر شتران و شراز خواهد بود. البته بعد از ابلاغ این مصوبه پالایشی ها دست به شفاف سازی و اعلام اثر آن بر حاشیه سود خود کردند و برای مثال شبندر تاکید کرد که این مهم اثر با اهمیتی بر سود شرکت ندارد.

چه کسی خبر داشت؟
نکته مهم را میتوانه تاریخ نامه ابلاغیه دانست که مربوط به ۲۳ دی ماه است که با توجه به حواشی ۱۷ اردیبهشت ماه سال جاری این شائبه را در ذهن می آورد که دلیل این فاصله زمانی تا ابلاغ نامه چیست و آیا ذینفعانی از این مهم خبر داشتند یا نه؟

دولت بورس را قربانی میکند!
به نظر میرسد دولت برای جلوگیری از تبعات اجتماعی و سیاسی افزایش قیمت بنزین و گازوئیل در جامعه در روشی جایگزین برای درآمدزایی به سراغ قیمت گذاری فراوردهای نفتی رفته است. در واقع دولت برای درآمدزایی بیشتر به سراغ همان اسماعیل همیشگی برای قربانی کردن، رفته است./ اعتبار تابان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

سید یکشنبه , ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۴

مرده شورشو ببرند این مبمون انتر فقط در فکر تصمیمات خلق الساعه برای پرش آسانسوری خودش هست ،به نظرم شعور درست وحسابی ندارد