کد خبر : 1876
تاریخ انتشار : شنبه 14 مرداد 1402 - 18:02

بورس هفته جدید را سبزپوش آغاز کرد

روزهای خوب پالایشی‌ها و پتروشیمی‌ها ادامه دارد

روزهای خوب پالایشی‌ها و پتروشیمی‌ها ادامه دارد
بورس امروز، رشد پرقدرت روز معاملاتی قبل را ادامه داد و شاخص کل، افزایشی دو درصدی را رقم زد. اغلب نمادهای گروه‌های پالایشی، پتروشیمی و شیمیایی نیز با این رشد همسو شدند و معاملات خود را با رشد قیمت به پایان بردند. با این حال نماد شرکت سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشيمي تأمين با نماد تاپیکو، غایب بزرگ معاملات امروز بود.

انرژی پرس_بازار سرمایه در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته موفق شد که رشد قدرتمندی را به ثبت برساند و این روند صعودی در معاملات نخستین روز هفته جاری نیز ادامه پیدا کرد. به طوری که پس از ثبت ارزش معاملات خرد پنج هزار و ۱۷۰ میلیارد تومانی در بازار امروز، شاخص کل بورس با رشدی در حدود دو درصد روی سطح دو میلیون و ۳۳ هزار واحدی ایستاد. شاخص هم‌وزن نیز همسو با نماگر اصلی بازار سرمایه صعودی شد و رشدی ۱.۷ درصدی را رقم زد.

به نظر می‌رسد که بهبود نسبی انتظارات اهالی بازار نسبت به آینده بورس، سهامداران حقیقی را نیز به بازار کشانده است. به طوری که امروز بازار سهام شاهد ورود حدود ۲۵۰ میلیارد تومان پول تازه‌نفس حقیقی بود.
رشد قدرتمند پالایشی‌ها ادامه دارد
نمادهای گروه فرآورده‌های نفتی، امروز هم روندی رو به بالا داشتند و شاخص این گروه در پایان معاملات با رشدی ۳.۸ درصدی همراه شد. همچنین ارزش معاملات نمادهای پالایشی به ۲۹۴ میلیارد تومان رسید و ۳۴ میلیارد تومان پول حقیقی وارد این گروه شد.
در معاملات امروز پالایشی‌ها، تنها نماد تجهیز نیروی زنگان (شزنگ) با افت ۰.۴۱ درصدی مواجه شد و سهامداران باقی ۱۱ نماد این گروه شاهد بازدهی مثبت این نمادها بودند. در میان نمادهای پالایشی، نماد شرکت‌های پالایش نفت اصفهان (شپنا) با ۶.۴۹ درصد، پالایش نفت بندرعباس (شبندر) با ۶.۲۵ درصد و پالایش نفت لاوان (شاوان) با ۴.۹۴ درصد بیشترین رشد قیمت را تجربه کردند.
شپنا علاوه بر بیشترین رشد قیمت، بیشترین ورود پول حقیقی را نیز به نام خود زد. چرا که امروز سهامداران حقیقی بیش از ۲۵ میلیارد تومان پول وارد معاملات این نماد کردند. شپنا همچنین در ۴۰ دقیقه پایانی بازار به صف خرید نشست و از همین روی، انتظار می‌رود که سهامداران این نماد، فردا نیز شاهد رشد قیمت سهام خود باشند.
بیشترین رشد قیمت نمادهای شیمیایی به نماد ساینا رسید
امروز نمادهای گروه شیمیایی نیز هم‌جهت با کلیت بازار، صعودی بودند و شاخص این گروه افزایشی ۱.۲۱ درصدی را به ثبت رساند. ارزش معاملات شیمیایی‌ها در بازار امروز به به حدود ۳۸۰ میلیارد تومان رسید و ۹ میلیارد تومان پول حقیقی به نمادهای این گروه تزریق شد. همچنین بررسی تابلو معاملات نمادهای شیمیایی نشان می‌دهد که در بازار امروز، ۵۰ نماد این گروه شاهد رشد قیمت بودند و ۱۳ نماد متحمل زیان شدند.
در میان نمادهای صعودی، سهام شرکت‌های صنایع بهداشتی ساینا (ساینا)، صنایع شیمیایی کیمیاگران امروز (شکام) و صنعتی دوده فام (شصدف) با رشد به ترتیب، ۶.۴۷ درصد، ۴.۶۲ درصد و ۴.۵ درصدی، بیشترین رشد قیمت را تجربه کردند. از سویی دیگر نیز نمادهای شرکت تولی‌پرس (شتولی) با یک درصد، شمیایی رنگین (شرنگی) با ۰.۳۳ درصد و گروه صنعتی پاکشو (پاکشو) با ۰.۳ درصد افت، بیشترین کاهش قیمت را به نام خود زدند.
در معاملات امروز گروه شیمیایی، بیشترین اقبال سهامداران حقیقی به سهام شرکت گسترش نفت و گاز پارسیان (پارسان) بود که باعث شد بیش از ۵.۲ میلیارد تومان پول حقیقی وارد این نماد شود. در طرف دیگر اما نماد لعابیران (شلعاب) قرار دارد که امروز با خروج پول ۱۰.۱ میلیارد تومانی اشخاص حقیقی مواجه شد.
تاپیکو؛ غایب بزرگ معاملات امروز پتروشیمی‌ها
نمادهای گروه پتروشیمی در بازار امروز عملکرد مثبتی داشتند و بخش عمده نمادهای این گروه رشد قیمت را تجربه کردند. بررسی وضعیت امروز این گروه حاکی از آن است که ۲۴ نماد پتروشیمی شاهد رشد قیمت پایانی بودند و ۶ نماد متحمل افت قیمت شدند.
در این میان، نمادهای پتروشیمی کرمانشاه (کرماشا) با ۶.۳۳ درصد، گروه پتروشیمی سرمایه گذاری ایرانیان (پترول) با ۵.۸۶ درصد و پتروشیمی نوری (نوری) با ۴.۴۶ درصد رشد، بیشترین بازدهی مثبت را ثبت کردند اما از سوی دیگر، نمادهای پتروشیمی فارابی (شفارا)، پتروشیمی داراب (داراب) و پتروشیمی (دهدشت)، بیشترین افت قیمت را معادل به ترتیب ۲.۹۳ درصد، ۱.۲۹ درصد و ۰.۹۸ درصد شاهد بودند.
گفتنی است که نماد پترول بیشترین اقبال را در میان اشخاص حقیقی داشت و ۶.۲ میلیارد تومان وارد معاملات این نماد شد.
یکی از نکات قابل توجه گروه پتروشیمی‌ها در بازار امروز، غیبت نماد شرکت سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تأمین با نماد تاپیکو به علت افشای اطلاعات با اهمیت گروه الف بود. بر اساس این افشا، شرکت نفت ستاره خلیج فارس، از شرکت‌های تحت کنترل تاپیکو، در سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ماه سال ۱۴۰۱ به ازای هر سهم ۹۶۰ تومان سود نقدی تقسیم کرده و به این ترتیب، تاپیکو درآمدی در حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان از این طریق کسب خواهد کرد.
بیشتر بخوانید:  سرخ‌پوشی پتروپالایشی‌ها در بورس امروز / خروج پول حقیقی‌ها از پالایشگاه اصفهان ادامه دارد
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.