کد خبر : 8893
تاریخ انتشار : سه شنبه 10 بهمن 1402 - 12:18

حال و روز سخت شرکت نفت وگاز پارس

حال و روز سخت شرکت نفت وگاز پارس
در روزهای سخت سال و کمبود گاز برای صنایع، پی گیری حال مهم ترین شرکت تولید گاز کشور یک پی گیری "ملی" با دامنه سرنوشت بالا بر زندگی صنعتی و رفاهی کل کشور است.

به گزارش اختصاصی انرژی پرس، مهدی افشارنیک در یادداشتی نوشت: شرکت نفت وگاز حالش چگونه است؟ مهم ترین فاز توسعه ای پارس جنوبی یعنی فاز یازده با سرعتی لاک پشتی پیش میرود و کارفرمای بزرگ این پروژه یعنی نفت وگاز پارس هنوز در خواب خوش افتتاح نیمه کاره این پروژه و شواف هایی است که وزیر و مدیرعامل نفت بر سر آن بیان داشتند.حرفهایی از قبیل اینکه توتال انگشت به دهان ماند و چه…. این در حالی است که در واقع در این پروژه فقط یک سکو جا به جا شده بود و شش چاه، بسیار بالاتر از استاندارهای ثبت شده در پارس جنوبی حفاری شدند. نفتی ها به جای پاسخ در خصوص تاخیرها و خلف وعده های چند باره ای که پارسال در خصوص افتتاح طرح زود هنگام این فاز داشتند از جملات حماسی بهره بردند که بیشتر شبیه عقده گشایی بود تا ثبت یک افتخار ملی.
اوجی و خجسته با سیاسی کردن فاز ۱۱ فضای پروژه و اجرای این کار را صفر و صدی کردند و پیمانکاران ضعیف و ناتوانی، مانند آن شرکتی که در سوم آذرماه ۱۴۰۱عملیات نصب سکو را ناکام گذاشت در پوشش این فضای گلخانه ای ضعفش را قوت نشان داد.
فی الواقع؛پست ها و شرکت های نفتی مانند یک صفحه شطرنج میان وزیر و مدیر عامل نفت است. یکی را اوجی میگذارد، یکی را خجسته. آن دیگری را وزیر میگذارد آن یکی را مدیرعامل … در این فضای گلخانه ای مدیرانی رشد میکنند که خصوصیت اصلی شان در باند بودن و اهل تیم بودن مهم میشود نه تخصص و دانش فنی و مدیریت شان. در این فضا کار و تلاش به حاشیه میرود و سیاسی کاری و باند درست کردن  و زدن و حذف انسان های لایق و توانمند سر خط جریان ها میشود، مانند آنچه این روزها در شرکت نفت وگاز میگذرد. یک فضای کاملا گلخانه ای و مصنوعی که مشخص نیست اجرای پروژه های حیاتی ملی کجای ماجراست. هر روز خبرهای تاسف برانگیز که در شان شرکت بزرگی چون نفت وگاز پارس با آن سابقه و پتانسیل و پرسنل نیست. بیرون میاید.
مثلا در شرکتی که کلی مهندس و متخصص نفتی و گازی مشغول به کار هستند و قطعا آدم های گران قمیتی از نظر تخصصی هستند،مدیر عامل شرکت کسی را مدیر دفتر خود کرده است که مدرک تحصیلی اش دیپلم است و در حکمی که زده است اختیارات گسترده اداری و مالی به او داده است. در واقع مدیرعامل یک فرد تحصیل نکرده را بر خیل زیادی از تحصیل کرده ها و متخصصین مهم و حیاتی کشور مسلط کرده است. بعد شما انتطار داری تعمیرات فاز ۱۳ و ۱۶چند ماهه تمام شود و به زودی برسد؟ یا مدیرعامل پی گیر شرکت حفاری باشد که چرا از سال ۹۹ تاکنون، حفاری های فاز یازده طول کشیده است؟
به نظرتان از این سبک و سیاق مدیریت برمیاید که به فکر مجتمع های پتروشیمی و فولاد و سیمان کشور باشد که زمستان دچار کاهش دریافتی گاز میشوند و بیکاری و ضررهای گسترده ای متحمل میشوند،مدیریت حاکم بر این شرکت استراتژِیک آیا این بخش از صنعت کشور را متوجه است که ذره ذره تولید گاز برایش از نان شب واجب تر باشد؟
زمانی در این شرکت کسی مدیرعامل بود که قبل از مدیرعاملی اینجا، چندین دوره وزیر بود، معاون وزیر بود. مدیرعامل شرکتهای بزرگ نفتی بود و با این سابقه، در نفت وگاز پارس مدیر عامل شده بود، اما اکنون، فضایی در شرکت حاکم شده است که اگر مدیری مدرک تحصیلی اش را خلاف واقع گزارش کند ودر سایت شرکت درج کند نه تنها این رفتارتقبیح نمی شود بلکه تمام قد از او دفاع میکنند و در برابر دستور مستقیم عزل او، مقاومت های مختلف صورت میگیرد.
شواف و شعار سیاسی در نفت که داعیه آن دست اوجی وخجسته است و گویی با هم رقابت هم دارند، وضعیتی در شرکتهای تابعه به وجود آورده است که هر چه گعده ای رفتار کردن و سیاسی ورزی بیشتر باشد، نفر ارتقا می یابد و متخصصین کار بلد هر روز منزوی تر میشوند و فعالیت های توسعه ای و تولیدی جز آن قسمت روتین و همیشگی اش، رونق و پویایی خود را از دست میدهد کاش خجسته و اوجی دست از این سیاسی بازی ها و گلخانه ای کردن فضای شرکتهای تابعه بردارند.کاش اگر مدیرعاملی در قواره ی شرکت های تولیدی و مهم نبود به جای تحلیل در شطرنج سیاسی شان و بالا پایین کردن پارامترهای سیاسی کاری، قاطعانه دخالت کنند و شرکتها را از  حاکمیت کوتاه قدها رهایی بخشند.

بیشتر بخوانید:  توافق برای سرمایه گذاری ترکیه در میادین گاز ایران
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 9 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : ۸
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مصطفی چهارشنبه , ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۸:۳۰

ای کاش مسئولین شرکت نفت و گاز پارس یه گوشه نظری هم به نیروهای پیمانکارچارت سکو داشتن ببینن نیروهای پیمانکار با چه زحمتی شبانه روز تلاش میکنن که تولیدپایداربمونه تو این فصل سرد کمبود گاز نداشته باشیم با کمترین حقوق داریم تلاش میکنیم ولی هیچ جا دیده نشدیم حقوقمون حتی خرج زندگی درسطح متوسط هم جوابگو نیست.

ر.یاری چهارشنبه , ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۸:۴۲

با سلام ،وقتی که متخصصین امثال آقای دکتر تورج دهقانی که میتواند تحولی عظیمی در گاز ونفت ایجاد کند ،به لطف مدیریت های غلط خانه نشین شده است ،باید هم عرصه گاز جولانگاه شعارهای بی محتوای سیاسی برای وزیر ومعاونش باشد

یاسر چهارشنبه , ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۸

این فرد ناشناخته است.
آیا منظور شما جناب آقای دکتر رضا دهقان معاون طرح‌های توسعه‌ای شرکت نفت داماد آقای ناطق نوری هست؟
ایشان از مدیران استثنایی و لایق می‌باشند.

ساقی ساردویی نسب چهارشنبه , ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۶

رحمت بر شیر پاکی که نویسنده خورده است! پس به جز ما دل کسان دیگری هم هست که بسوزد

نفتی چهارشنبه , ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۳

همینکه امثال شما با اون سابقه اظهر من الشمستون دارید زبون باز کردید و ژست وطن دوستی گرفتید یعنی خیلی از جاهاتون نیازمند پماد سوختگی است.
واقعا بهترین زمان خودش رو نفت و گاز پارس سپری کرده و به کوری چشم امثال شما بیشتر از این هم پیشرفت میکنه

عبدوالله چهارشنبه , ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۴

داداش
چرا نیمه کار بودن حفاری فازهای ۱۳، ۱۴ و ۲۴-۲۲ را بهش اضافی نکردی
پیمانکاران حفاری خصولتی حفاری همه را به گروگان گرفتند
این مدیرعامل عرضه نداره
فقط به درد در مسجد موقع عزا می‌خوره
بخاری ازش در نیومد
همه‌اش در حال قم‌گردی و شهید چرخانی و بسیجی بازی هستس
البته با پایان بهمن ورش می‌دارند
یکی بیاد که جیگر کار داشته باشه
این مدیرعامل تو دانشگاه نفت با خجسته مهر هم خوابگاهی بود
همش در حال زد و بند و زیرآب زدن این استاد و اون استاد بود
هر استادی که نمره به متجلی و خجسته و رفیق‌هاش نمی‌داد جلوی دفتر رییس دانشگاه نفت تحصن می‌کردند
حالا استاد بخت برگشته نمره‌اشون را می‌داد که حل بود
اگر نمره نمی‌داد بیچاره‌اش می‌کردند
این‌ها منظور اوجی، علیرضا ضیغمی، پسرش روح‌الله ضیغمی و توسلی‌پور و شاه‌میرزایی و سردار نقدی و متجلی و خجسته مهر و …
همشون پایداری چی هستند
عرضه کار ندارند
فقط اهل چاپیدن بیت‌المال و پوشیدن یقه سفید و سلام گفتن به لهجه غلیظ زبان عربی هستند
اهل کار نیستند
تخصصی ندارند
نه بهره‌برداری می‌فهمند
و
نه پروژه

امیرحسین پنجشنبه , ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۰:۱۷

واقعا الان کدام شرکت نفتی هست که به این عارضه دچار نیست. همه شرکت‌های تخصصی در رده مدیریتی شدند جولانگاه آقا زاده ها و باندبازها. خدا خودش به داد آینده این کشور برسد..

امیر جمعه , ۱۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۰

برادر من شما چرا این بحث ملی را در حد صنفی پایین میآوری ، میخواهی از آب گل آلود ماهی بگیری ، بزار شفاف سازی صورت بگیره ، بگذارید واقعیاتی از بدبختی نفت گفته بشه تا صاحب منصبی به این فجایع پاسخ بده ، به والله نگارنده هدفش تصحیح امور است است بیاییم ما هم به شرایط موجود انتقاد کنیم تا واقعیات از پشت تاریکی ها نمایان شود . این شرایط و این گزارش گوشه کوچکی از فاجعه در نفت و گاز پارس است