کد خبر : 8479
تاریخ انتشار : چهارشنبه 4 بهمن 1402 - 15:21

شاخص‌های اصلی بازار سهام صعودی شدند؛

بازگشت تعادل به معاملات پتروپالایشی‌های بورس/ پالایشگاه تبریز، نفت پارس و نفت پاسارگاد بیشترین افت گروه پالایشی را رقم زدند

بازگشت تعادل به معاملات پتروپالایشی‌های بورس/ پالایشگاه تبریز، نفت پارس و نفت پاسارگاد بیشترین افت گروه پالایشی را رقم زدند
در روزی که روند نزولی شاخص‌های اصلی بورسی متوقف شد، بخش عمده نمادهای پالایشی، پتروشیمی و شیمایی نیز با رشد قیمت به استقبال هفته آینده رفتند.

به گزارش اختصاصی انرژی پرس، بازار سهام که در روزهای گذشته روندی رو به پایین را طی کرده بود، با تقویت طرف تقاضا در بازار امروز توانست به افت خود پایان داده و صعودی شود. در این میان، صنایع پتروپالایشی که روزهای گذشته وضعیتی نگران‌کننده داشتند، موفق شدند که در بازار امروز به تعادل برسند.

نماگر اصلی بازار سهام در معاملات امروز سه هزار و ۴۱۹ واحد، معادل ۰.۱۶ درصد به ارتفاع خود افزود و روی پله دو میلیون و ۱۲۳ هزار واحدی به استقبال هفته آینده رفت. به علاوه، شاخص کل هم‌وزن نیز در بازار امروز صعودی شد و رشدی ۰.۵۳ درصدی را تجربه کرد.

بررسی تابلو معاملات نشان می‌دهد که با وجود بهبود شرایط کلی بازار سهام، ارزش معاملات خرد، شامل سهام و حق تقدم در بازار امروز کاهشی محسوس داشته و به سه هزار و ۳۸۳ میلیارد تومان رسیده است. حقیقی‌ها نیز به خروج پول از بازار ادامه دادند تا خالص خروج پول حقیقی به ۱۲۳ میلیارد تومان برسد.

با وجود بهبود فضای معاملات در صنعت پتروشیمی، کفه ترازو در معاملات امروز این گروه همچنان در نمادهای نزولی سنگین‌تر بود؛ طوری که ۱۲ نماد این گروه در سمت مثبت بازار قرار گرفتند و ۱۸ نماد منفی خوردند.

شرکت پتروشیمی ارومیه با نماد شاروم بیشترین رشد قیمت معادل ۲.۲۳ درصد را به خود اختصاص داد و نمادهای گروه سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی خلیج فارس (پترول) با ۲.۱۸ درصد و پتروشیمی بوعلی سینا (بوعلی) با ۱.۶۳ درصد، در رده‌های بعد جای گرفتند.

در مقابل اما سهامداران پتروشیمی فارابی (شفارا) با ۲.۶۵ درصد، پتروشیمی گلستان (شستان) با ۱.۶۷ درصد و پتروشیمی اصفهان (شصفها) با ۰.۸۶ درصد، بیشترین افت قیمت پایانی را متحمل شدند.

گفتنی است که نماد صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فارس) شاهد بیشترین خروج پول حقیقی در معاملات امروز پتروشیمی‌ها به ارزش چهار میلیارد تومان بود. این در حالیست که پتروشیمی بوعلی سینا، با ورود پول حقیقی ۴.۵ میلیارد تومانی، در این زمینه پیشتاز گروه خود بود.

تعادل به بازار پالایشی‌ها بازگشت

صنعت فرآورده‌های نفتی پس آنکه روندی نزولی را در روزهای گذشته تجربه کرد، امروز معاملات قابل قبولی را سپری کرد. با این وجود شاخص این گروه پس از معاملاتی به ارزش ۱۳۲.۳ میلیارد تومان، باز هم نزولی شد و افتی ۰.۲۵ درصدی را شاهد بود. به علاوه، سهامداران حقیقی نمادهای پالایشی حدود ۲.۶ میلیارد تومان پول وارد این صنعت کردند.

بیشتر بخوانید:  سقوط سودآوری دلاری پالایشگاه‌ ها در ۹ ماهه سال ۱۴۰۲

در بازار امروز، پنج نماد پالایشی صعودی بودند، پنج نماد متحمل افت قیمت شدند و یک نماد نیز روی صفر تابلو به معاملات خود پایان داد. سه نماد پالایش نفت لاوان (شاوان) با ۲.۰۲ درصد، سرمایه گذاری صنعت نفت (ونفت) با ۱.۲۱ درصد و تجهیز نیروی زنگان (شزنگ) با ۰.۵۶ درصد رشد قیمت، بیشترین بازدهی مثبت را داشتند و نمادهای پالایش نفت تبریز (شبریز) با ۵.۵۸ درصد، نفت پارس (شنفت) با ۰.۶ درصد و نفت پاسارگاد (شپاس) با ۰.۵۳ درصد افت، بیشترین کاهش قیمت پایانی را به خود اختصاص دادند.

بررسی معاملات حقیقی و حقوقی‌های پالایشی حاکی از آن است که نماد پالایش نفت اصفهان (شپنا) با ورود پول حقیقی ۵.۴ میلیارد تومانی، از این حیث در گروه خود یکه‌تاز بود اما در مقابل، سهام پالایشگاه تبریز با خروج پول ۶.۴ میلیاردی حقیقی‌ها مواجه شد.

خروج پول حقیقی ۴۴ میلیاردی از نماد «پارسان»

در بورس امروز، بخش عمده سهام‌ شرکت‌های شیمیایی صعودی شدند اما شاخص این گروه با افت ۰.۲۴ درصدی معاملات را به پایان برد. به علاوه، ارزش معاملات شیمیایی‌ها در بازار امروز از ۲۹۱ میلیارد تومان گذر کرد. حقیقی‌های بورس اما بیشتر از ۵۶ میلیارد تومان از این صنعت خارج کردند.

در بازار امروز، ۳۲ نماد شیمیایی در سمت مثبت بازار ایستادند و ۳۰ نماد بازدهی منفی داشتند. بیشترین بازدهی مثبت به نماد ملی شیمی کشاورز (شملی) با رشد ۴.۶۸ درصدی قیمت رسید و نمادهای کلر پارس (شکلر) با ۳.۱۱ درصد و صنعتی دوده فام (شصدف) با ۲.۸ درصد نیز به دنبال آن قرار گرفتند.

بیشترین کاهش قیمت اما از آن سه نماد گسترش نفت و گاز پارسیان (پارسان) با ۳.۴۷ درصد، شیمیایی رنگین (شرنگی) با ۲.۹۸ درصد و کود شیمیایی اوره لردگان (شلرد) با ۲.۴۱ درصد افت بود.

همچنین بیشترین خروج پول حقیقی در صنعت شیمیایی نیز به نماد پارسان اختصاص یافت. چرا که حقیقی‌ها ۴۴ میلیارد تومان از معاملات این نماد خارج کردند.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.