کد خبر : 8817
تاریخ انتشار : دوشنبه 9 بهمن 1402 - 14:12

بورس تهران نزولی شد؛

افزایش فشار فروش در صنایع پتروپالایشی بورس/ پالایشگاه‌های شاوان، اصفهان و تبریز بیشترین افت قیمت را تجربه کردند

افزایش فشار فروش در صنایع پتروپالایشی بورس/ پالایشگاه‌های شاوان، اصفهان و تبریز بیشترین افت قیمت را تجربه کردند
با عقب‌نشینی شاخص‌های اصلی بورس امروز، بخش عمده نمادهای پالایشی، پتروشیمی و شیمیایی بورس نیز در سمت منفی بازار به کار خود پایان داد.

به گزارش اختصاصی انرژی پرس، بورس تهران که از ابتدای هفته جاری، در روندی نزولی قرار داشت، طی معاملات امروز سرخ‌پوش شد. موضوعی که به نظر می‌رسد که علت اصلی آن افزایش تنش‌ها در خاورمیانه و نگرانی سهامداران از آینده باشد.

شاخص کل بورس امروز عقب‌گردی هفت هزار و ۷۳۳ واحدی معادل ۰.۳۶ درصد را به ثبت رساند تا روی سطح دو میلیون و ۱۲۰ هزار واحدی به معاملات سومین روز هفته پایان دهد. از سوی دیگر، شاخص کل هم‌وزن نیز طی معاملات امروز افتی ۰.۲۴ درصدی را رقم زد.

اهالی بازار سرمایه طی معاملات روز جاری ۸.۳ میلیارد برگه سهم و حق تقدم خرید و فروش کردند تا ارزش معاملات خرد در بازار امروز به بیش از چهار هزار و ۴۸۴ میلیارد تومان برسد. علاوه بر آن، حقیقی‌های بازار نیز به خروج پول خود از معاملات ادامه دادند و خالص خروج پول از بازار امروز از ۳۵۸ میلیارد تومان عبور کرد.

کدام نمادهای پتروشیمی بیشترین رشد قیمت را داشتند؟

معاملات صنعت پتروشیمی همچون کلیت بازار با افزایش فشار فروش مواجه شد و بخش عمده نمادهای این گروه در روندی نزولی قرار گرفتند.

در بازار امروز هشت نماد پتروشیمی شاهد رشد قیمت پایانی بودند و ۲۱ نماد نیز منفی خوردند. در این بین، دو نماد نیز بدون تغییر در قیمت پایانی، به استقبال معاملات روز آتی رفتند.

سه نماد پتروشیمی فارابی (شفارا) با ۲.۱۲ درصد، پتروشیمی شیراز (شیراز) با ۰.۸ درصد و پتروشیمی غدیر (شغدیر) با ۰.۶۸ درصد بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند و نمادهای پتروشیمی تخت جمشید (شجم) با ۳.۶۷ درصد، پتروشیمی گلستان (شستان) با ۱.۳۹ درصد و پتروشیمی ارومیه (شاروم) با ۱.۳۸ درصد، شاهد بیشترین افت بودند.

گفتنی است بررسی معاملات پتروشیمی‌ها نشان می‌دهد که سهام شرکت گروه سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی خلیج فارس که با نماد پترول معامله می‌شود، در بازار امروز بیشترین خروج پول حقیقی را در میان هم‌گروهی‌های خود رقم زده است؛ طوری که حقیقی‌های این نماد، حدود ۹ میلیارد تومان از این نماد خارج کردند. این در حالیست پتروشیمی شیراز، بیشترین ورود پول حقیقی به مبلغ ۱۲.۵ میلیارد تومان را در بازار امروز پتروشیمی‌ها تجربه کرد.

خروج پول حقیقی از پالایشگاه اصفهان ادامه دارد

نمادهای پالایشی که روز گذشته معاملاتی متعادل را تجربه کردند، در بازار امروز نیز به شاهد افتی قابل توجه بودند. به نحوی که تنها دو نماد نفت پاسارگاد (شپاس) و تجهیز نیروی زنگان (شزنگ) با رشد ۲.۲۸ درصد و ۱.۳۲ درصدی، توانستند بازدهی مثبت از خود به‌جا بگذارند.

بیشتر بخوانید:  بهبود نسبی پتروشیمی‌های بورس با نامه وزارت نفت به شرکت ملی گاز

در مقابل اما هشت نماد پالایشی در بورس امروز سرخ‌پوش شدند و در بین آنها، سهام شرکت‌های پالایش نفت شاوان (لاوان) با ۱.۴۸ درصد، پالایش نفت اصفهان (شپنا) با ۱.۲۵ درصد و پالایش نفت تبریز (شبریز) با ۰.۶۳ درصد، بیشترین کاهش قیمت را تجربه کردند.

به این ترتیب، شاخص گروه فرآورده‌های نفتی در پایان بازار امروز با کاهش ۰.۴۵ درصدی مواجه شد. ارزش معاملات این صنعت نیز به وجود افزایش به ۸۰.۳ میلیارد تومان، همچنان در سطح قابل قبولی قرار ندارد. به علاوه، سهامداران حقیقی  گروه پالایشی طی بازار امروز حدود ۱۵ میلیارد تومان از نمادهای این گروه خارج کردند.

بررسی‌ها نشان می‌دهند که سهام شپنا در بازار امروز نیز شاهد بیشترین خروج پول حقیقی در میان نمادهای گروه پالایشی‌ها بود. به طوری که خالص خروج پول حقیقی از این نماد، از ۱۲ میلیارد تومان عبور کرد. از سوی دیگر، بیشترین ورود پول نیز با مبلغ ۱.۵ میلیارد تومانی به سهام شبریز اختصاص یافت.

استقبال ۴۴ میلیارد تومانی حقیقی‌ها از «شگستر»

عملکرد صنعت محصولات شیمیایی نیز همانند بیشتر صنایع در بازار امروز تعریفی نداشت. این گروه شیمیایی در پایان معاملات امروز با افت ۰.۱۱ درصدی همراه شد. همچنین ارزش معاملات نمادهای شیمیایی به ۳۳۶.۵ میلیارد تومان رسید و سهامداران حقیقی به طور خالص حدود ۱۷ میلیارد تومان پول در این گروه تزریق کردند.

امروز تنها ۱۷ نماد شیمیایی بازدهی مثبت داشتند و ۴۱ نماد در سمت منفی بازار قرار گرفتند. در بین نمادهای صعودی، بیشترین بازدهی مربوط به سهام شرکت‌های شیمیایی رنگین (شرنگی) با ۲.۹ درصد، گسترش سوخت سبز زاگرس (شگستر) با ۲.۸۹ درصد و معدنی املاح ایران (شاملا) با ۲.۲۲ درصد بود.

در مقابل، بررسی تابلو شیمیایی‌ها نشان می‌دهد که نمادهای صنایع بهداشتی ساینا (ساینا) با ۴.۲۸ درصد، صنایع شیمیایی فارس (شفارس) با ۳.۸۴ درصد و صنایع شیمیایی سینا (شسینا) با ۲.۴۸ درصد افت نیز بیشترین کاهش قیمت را متحمل شدند.

همچنین بررسی معاملات شیمیایی‌ها نشان دهنده آن است که سهام شگستر, علاوه بر رشد قیمت در بازار امروز، با استقبال ۴۴ میلیارد تومانی اشخاص حقیقی، بیشترین ورود پول در گروه شیمیایی را نیز به نام خود زد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.