همزمان با عبور دو نفتکش چینی حامل ۴ میلیون بشکه نفت از تنگه هرمز، اظهارات خوشبینانه مقامهای آمریکایی درباره مذاکرات با تهران، امیدها به پایان جنگ ایران و آمریکا-اسرائیل را افزایش داد؛ بازاری که ماهها زیر فشار بحران انرژی و اختلال صادرات نفت خلیج فارس بود، حالا چشم به نتیجه مذاکرات دوخته است.
در میانه یکی از پیچیدهترین بحرانهای همزمان ژئوپلیتیک و انرژی در سالهای اخیر، تصمیم واشنگتن برای تمدید معافیت خرید نفت روسیه، به نمادی از یک تناقض راهبردی بزرگ تبدیل شده است؛ تناقضی که ریشه آن نه در تغییر مواضع سیاسی، بلکه در واقعیتهای سخت بازار جهانی انرژی نهفته است.
تصمیم آمریکا برای پایان دادن به معافیت مربوط به نفت روسیه نیز بدون هماهنگی گسترده با متحدان اروپایی اتخاذ شده؛ اقدامی که به گفته ناظران، شکاف میان واشنگتن و اروپا را بیش از پیش عمیق کرده است.
در حالی که تنشهای نظامی با ایران وارد هفتههای حساس شده، ترامپ بهطور کمسابقهای اعتراف کرده که قیمت نفت و بنزین ممکن است تا زمان انتخابات میاندورهای آمریکا همچنان بالا باقی بماند؛ موضوعی که میتواند تبعات سیاسی جدی برای او داشته باشد.
جنگ آمریکا و اسرائیل علیه ایران که به مسدود شدن مسیر حیاتی تنگه هرمز انجامید و قیمت نفت را از محدوده حدود ۷۰ دلار پیش از بحران، در مقاطعی تا ۱۲۰ دلار بالا برد و همچنان آن را در سطحی بالاتر از ۱۰۰ دلار نگه داشته است. دولت دونالد ترامپ تلاش کرد با مجموعهای از اقدامات فوری و کمسابقه، از شدت التهاب بازار بکاهد، اما این تلاشها تاکنون نتوانستهاند ثبات را به بازار بازگردانند.
با تداوم تجاوز آمریکا-اسراییل به ایران و ایجاد بحران جدی انرژی در جهان با بسته ماندن تنگه هرمز؛ ترامپ برای بازگشایی این تنگه استراتژیک از کشورها درخواست کمک کرد که گزارشها نشان میدهد این درخواست مورد موافقت بسیاری از کشورها قرار نگرفته است.
لاریجانی در توئیتی نوشت: اگر تهدید ترامپ دربارهٔ برق ایران عملی شود، کل منطقه دچار خاموشی میشود.
ترامپ به اهالی ویسکانسین قول داد که به جنگهای ابدی پایان دهد و قیمت بنزین را کاهش دهد.
اسکورت نظامی تمامی کشتیها در عمل امکانپذیر نخواهد بود.
شورای ملی سلطه انرژی سال گذشته با هدف ارائه مشاوره به رئیسجمهور آمریکا در زمینههای مرتبط با نفت و انرژی تشکیل شد.
مقامهای رسمی امارات تاکنون واکنش یا تأیید رسمی درباره این ادعا منتشر نکردهاند و جزئیات بیشتری درباره زمان یا نحوه اجرای چنین تصمیمی نیز اعلام نشده است.
ترامپ به رویترز گفت که قصد ندارد از ذخایر استراتژیک نفت آمریکا استفاده کند؛ بزرگترین ذخیره اضطراری نفت جهان که در شبکهای از غارهای نمکی زیرزمینی در ایالتهای لوئیزیانا و تگزاس نگهداری میشود.