کد خبر : 5234
تاریخ انتشار : دوشنبه 15 آبان 1402 - 15:49

عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌وگو با انرژی پرس:

تولید نفت هم مثل گاز افزایش نداشته است/ مخازن جدید گازی به بهره برداری نرسیده که مشکل ناترازی حل شود

تولید نفت هم مثل گاز افزایش نداشته است/   مخازن جدید گازی به بهره برداری نرسیده که مشکل ناترازی حل شود
فریدون عباسی دوانی گفت: قطعا ذخیره‌سازی گاز در فصل گرم سال نمی‌تواند باعث رفع ناترازی گاز در فصل سرما شود، درخصوص نفت هم نمی‌توانیم مدعی شویم که تولید نفتمان افزایش داشته است.

به گزارش انرژی پرس، دولتمردان سال گذشته عدم ذخیره‌سازی گاز در دولت پیشین رو دلیل بحران ناترازی گاز در زمستان ۴۰۱ اعلام کردند و از حل مشکل ناترازی با طرح‌های ذخیره‌سازی گاز دولت سیزدهم خبر داده‌اند. اما فریدون عباسی دوانی، عضو کمیسیون انرژی مجلس معتقد است مشکل ناترازی گاز با این طرح‌ها حل نخواهد شد. عباسی در واکنش به ادعای دولت مبنی بر اینکه در سال جاری ناترازی گاز نداریم، به انرژی پرس، گفت: باید بررسی کنیم تولید گاز ما در سال جاری تا چه حد افزایش داشته و مصرف ما تا چه میزان است. اگر این موارد با هم همخوانی نداشته باشد، که ندارد قطعا ناترازی خواهیم داشت.

او افزود: به نظر نمی‌رسد در طول یک سال گذشته تا کنون مسئولان امر توانسته باشند مخازن جدیدی کشف کرده و آنها را به بهره برداری و استخراج رسانده باشند که حالا چنین ادعایی را مطرح می‌کنند.

عباسی دوانی توضیح داد: ممکن است مخازن و منابع جدیدی کشف شده داشته باشد، اما آیا سرمایه‌گذار داشته‌ایم که برای این امر سرمایه‌گذاری کنند؟ قطعا خیر. بنابراین تاکید می‌کنم این امر هنوز محقق نشده است و شرکت های داخلی حتی به صورت کنسرسیوم هم تشکیل نشده‌اند تا بتوانند در بالادستی گاز کار کنند.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس یازدهم با تاکید بر اینکه در مورد نفت هم همینطور است، اظهار کرد: درخصوص نفت هم نمی‌توانیم مدعی شویم که تولید نفتمان افزایش داشته است.

نماینده مردم کازرون در مجلس یازدهم به عمده عوامل افزایش مصرف گاز در کشور اشاره کرد و افزود: از طرفی مجوزهایی که به کارگاه‌ها و کارخانه‌ها داده می‌شود، مصرف را افزایش می‌دهد. همچنین مطمئنا خانه سازی در کشور افزایش می‌یابد و بسیاری از خانه‌ها به روش های سنتی و قبلی ساخته می‌شوند و استانداردهای لازم برای عایق کاری ساختمان‌ها به درستی انجام نمی‌شوند.

بیشتر بخوانید:  صنعت گاز چه میزان ارزآوری دارد؟

عباسی دوانی اضافه کرد: بنابراین با توجه به جمیع جهات بعید می‌دانم برای زمستان سال جاری، ناترازی گاز نداشته باشیم.

نماینده مردم کازرون در مجلس در ادامه بیان کرد: تنها راه جبران این ناترازی گاز کنترل مصارف خانگی است. باید کار فرهنگی در این باره انجام شود و مردم مصارف گاز را خودشان کاهش دهند تا تولید کشور خدشه دار نشود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس در پاسخ به اینکه دولت رفع مشکل ناترازی گاز در سال جاری را از طریق ذخیره سازی گاز در فصل گرم سال عنوان کرده است، گفت: ذخیره سازی گاز امر جدیدی نیست و همیشه از این راهکار استفاده کرده ایم. معمولا گاز را در فصل گرم سال در مخازنی ذخیره می‌کنیم تا در شرایط مناسب از آن استفاده کنیم.

او ادامه داد: از آنجایی که گاز زیاد داریم و لوله های ما بیش از میزان مشخص و محدودی امکان صادرات ندارند، مجبور هستیم این گاز مازاد را در فصل گرم سال ذخیره کنیم.

عباسی تاکید کرد: حتی کشورهای مجاور ما نیز در فصل تابستان و گرما به اندازه زمستان نیاز به گاز ندارند که بخواهیم گاز مازاد را به کشورهای همسایه صادر کنیم. بنابراین باید این گاز را برای افزایش فشار به چاه های نفت تزریق کنیم یا در مخازن گازی آنها را ذخیره سازی کنیم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس اضافه کرد: اما به نظر نمی‌رسد ذخیره سازی گاز در تابستان به طور کلی ناترازی گاز کشور در زمستان را برطرف کند.

عباسی دوانی همچنین با تاکید بر اینکه ذخیره سازی گاز به طور قطع راهکار مناسب رفع ناترازی گاز کشور نیست، افزود: یقینا ذخیره سازی گاز در کشور انجام می‌شود، اما نمی‌تواند مانع از رفع ناترازی شود و این ناترازی همچنان استمرار خواهد داشت.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.