کد خبر : 39699
تاریخ انتشار : پنجشنبه 6 شهریور 1404 - 14:32

نخستین محموله LNG تحریم‌شده روسیه به چین رسید؛ آیا تحریم‌های غرب شکست خورد؟

نخستین محموله LNG تحریم‌شده روسیه به چین رسید؛ آیا تحریم‌های غرب شکست خورد؟
یک تانکر حامل نخستین محموله LNG تحریم‌شده روسیه از پروژه Arctic LNG 2 روز پنج‌شنبه در جنوب چین پهلو گرفت. این تحویل، که می‌تواند آزمونی برای واکنش غرب به تحریم‌ها باشد، بار دیگر مسیر معامله انرژی روسیه با شرق را زیر ذره‌بین جهانی برده است.

به گزارش «انرژی پرس» و به نقل از رویترز، یک کشتی تانکر حامل گاز طبیعی مایع (LNG) از پروژه Arctic LNG 2 روسیه، که تحت تحریم‌های غربی قرار دارد، روز پنج‌شنبه در ترمینال واردات LNG در جنوب چین پهلو گرفت. داده‌های ردیابی کشتی‌ها توسط شرکت‌های Kpler و LSEG نشان می‌دهد این محموله پیش‌تر در ژوئن در تاسیسات ذخیره‌سازی روسیه بارگیری شده بود.

اگر محموله LNG تخلیه شود، این نخستین محموله دریافتی از پروژه Arctic LNG 2 خواهد بود. این پروژه به دلیل جنگ روسیه علیه اوکراین، هدف تحریم‌های غربی قرار گرفته است.

تانکر Arctic Mulan پیش از این، از فوریه تا آوریل، در سواحل مصر در حالت انتظار بود و سپس در اوایل ماه مه از کانال سوئز، دریای سرخ و تنگه باب‌المندب عبور کرد. این کشتی پس از حرکت به شرق از جنوب شرق آسیا، در تاریخ ۳ ژوئن به واحد ذخیره‌سازی شناور (FSU) Koryak در شبه‌جزیره کامچاتکای روسیه رسید و پس از بارگیری، به جنوب حرکت کرد و در نهایت در ۲۸ اوت در ترمینال Beihai LNG در استان گوانگشی چین پهلو گرفت.

عملیات تخلیه هنوز تایید نشده است، اما تحلیلگران Kpler معتقدند این نخستین تحویل LNG از پروژه Arctic LNG 2 از زمان آغاز بارگیری‌ها در اوت ۲۰۲۴ است. زمان رسیدن محموله ممکن است با سفر آینده رئیس‌جمهور روسیه، ولادیمیر پوتین، به چین همزمان شده باشد، هرچند خریدار محموله هنوز مشخص نیست. پوتین هفته آینده در یک رژه نظامی در پکن حضور خواهد داشت تا تسلیم رسمی ژاپن در جنگ جهانی دوم را جشن بگیرد.

بیشتر بخوانید:  چین، بزرگترین واردکننده گاز (ال‌ان‌جی) جهان می‌شود

تانکر Arctic Mulan نیز تحت تحریم‌های آمریکا قرار دارد؛ این تحریم‌ها مالکان و مدیران چندین کشتی LNG را هدف قرار داده و با هدف محدود کردن درآمدهای نفت و گاز روسیه اعمال شده است. بر اساس پایگاه داده حمل‌ونقل Equasis، شرکت Skyhart Management Services در هند، مدیر تجاری این کشتی است و مالک ثبت‌شده آن Zinnia International Co معرفی شده است.

تحلیلگر انرژی Rystad Energy ، Jan-Eric Fahnrich می‌گوید سفر این تانکر به چین بیشتر به‌عنوان آزمونی برای واکنش واشنگتن نسبت به تحریم‌ها بوده است، چرا که تقاضای آنی چین برای LNG تقریبا صفر است. او افزود: «واکنش رئیس‌جمهور آمریکا مشخص خواهد کرد که این محموله یک مورد است یا مسیر برای محموله‌های دیگر که هم‌اکنون به سمت شرق از مسیر دریای شمال در حرکتند، باز می‌شود.»

پروژه Arctic LNG 2، که ۶۰٪ آن متعلق به شرکت روسی Novatek است، قرار بود یکی از بزرگ‌ترین تاسیسات LNG روسیه شود و ظرفیت تولید سالانه ۱۹.۸ میلیون تن داشته باشد. با این حال، چشم‌انداز این پروژه تحت تاثیر تحریم‌ها قرار گرفته است، اگرچه طی سال گذشته چند محموله روی تانکرهای تحریم‌شده بارگیری شده بود. سال گذشته، هشت محموله از Arctic LNG 2 بارگیری شد که چهار مورد از آن‌ها در FSU Koryak تخلیه شد. امسال نیز تاکنون پنج محموله بارگیری شده و تانکرهای تحریم‌شده مسیر شرق از طریق دریای شمال را طی می‌کنند؛ دو مورد در شمال روسیه و سه مورد دیگر نزدیک FSU Koryak هستند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 2 در انتظار بررسی : 2 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.