کد خبر : 27646
تاریخ انتشار : شنبه 22 دی 1403 - 12:37

چین بزرگترین صادرکننده خودرو در جهان در سال ۲۰۲۴

چین بزرگترین صادرکننده خودرو در جهان در سال ۲۰۲۴
تخمین زده می‌شود که صادرات خودروی چین در سال جاری پس از حفظ صادرات برای دومین سال در سال ۲۰۲۴ کاهش چشمگیری داشته باشد، بدون اینکه رشدی برای صادرات خودروهای الکتریکی پیش‌بینی شود.

به گزارش انرژی پرس، با توجه به داده‌های انجمن خودروهای سواری چین، این کشور با افزایش ۲۵ درصدی صادرات خودرو به ۴.۸ میلیون دستگاه، احتمالاً برای دومین سال متوالی در سال ۲۰۲۴ با وجود تعرفه‌های اضافی، به عنوان بزرگترین صادرکننده خودرو در جهان بالاتر از ژاپن قرار گرفت. طبق گزارش انجمن خودروسازان ژاپن، صادرات خودرو ژاپن در ۱۱ ماهه اول سال ۲۰۲۴ با ۴.۳ درصد کاهش به ۳.۸۲ میلیون دستگاه رسید.

اما کوی دونگشو، دبیرکل انجمن خودروهای سواری چین گفت که رشد صادرات تا ۱۰ درصد در سال جاری کاهش یافته و انتظار می‌رود کاهش محموله‌ها به روسیه بر فشار تعرفه‌ها در اروپا بیفزاید و پیش‌بینی می‌شود صادرات خودروهای برقی رشد صفر داشته باشد. صادرات خودروهای برقی و پلاگین هیبریدی که به عنوان خودروهای انرژی نو شناخته می‌شوند، در سال گذشته با ۲۴.۳ درصد رشد به ۱.۲۹ میلیون رسید.

انجمن خودروهای مسافری چین اعلام کرد که روسیه، مکزیک و امارات متحده عربی سه بازار برتر خودروهای ساخت چین در ۱۱ ماهه اول سال ۲۰۲۴ بودند، در حالی که صادرات به تایلند، استرالیا و بریتانیا کاهش یافت.

چارلز لستر، تحلیلگر تحقیقاتی اظهار کرد در حالی که تعرفه‌های اتحادیه اروپا فروش خودروهای برقی چینی را در کوتاه مدت محدود می‌کند، ایجاد تأسیسات تولید در اروپا، به خودروسازان چینی کمک می‌کند تا سهم بازار را در طولانی‌مدت بدست آورند. در بازار داخلی چین، بزرگترین فروش خودرو در جهان، سرعت رشد خود را در سال ۲۰۲۴ حفظ کرد، زیرا فروش خودروهای برقی و پلاگین هیبریدی در بحبوحه جنگ بی‌رحمانه قیمت‌ها و با مبادلات یارانه‌ای برای خودروهای سبزتر که تقاضا را افزایش می‌دهد به رکورد بالایی رسید.

بیشتر بخوانید:  افزایش صادرات خودروی ژاپن به روسیه

رشد فوق‌العاده در چین در یک چشم‌انداز جهانی خودروهای برقی که تا حد زیادی متوقف شده است، نوید خوبی برای رهبران محلی مانند بی‌وای‌دی، جیلی و شیائومی بود و به روند مناسب صنعت در بازار رقابتی سرعت بخشید. همچنین به نفع تسلا بود که فروش آن در چین در سال ۲۰۲۴ به بالاترین حد خود رسید و کاهش کلی در فروش جهانی غول خودروهای الکتریکی ایالات‌متحده را جبران کرد.

کارشناسان تخمین زدند که رشد فروش خودروهای برقی و پلاگین هیبریدی در سال ۲۰۲۵ می‌تواند ضعیف‌ترین رشد از سال ۲۰۲۱ باشد. صنعت خودروسازی چین علیرغم رشد فروش، طی سال‌ها شاهد بدتر شدن سودآوری بوده است. حاشیه سود فروش ۴.۴ درصد در ۱۱ ماهه اول سال ۲۰۲۴ بوده است. این انجمن اعلام کرد که این در مقایسه با ۵ درصد در سال ۲۰۲۳ و ۶.۲ درصد در سال ۲۰۲۰ است.

داده‌ها نشان می‌دهد که فروش خودروهای سواری برای چهارمین سال متوالی رشد در سال ۲۰۲۴ با ۵.۳ درصد افزایش به ۲۳.۱ میلیون دستگاه رسیده است. علیرغم رشد فروش، صنعت خودروسازی چین طی سال‌ها شاهد بدتر شدن سودآوری بوده است. حاشیه سود فروش ۴.۴ درصد در ۱۱ ماهه اول سال ۲۰۲۴ بوده است. این انجمن اعلام کرد که این در مقایسه با ۵ درصد در سال ۲۰۲۳ و ۶.۲ درصد در سال ۲۰۲۰ است.

رویترز گزارش کرد که تامین کنندگان و فروشندگان نیز از جنگ قیمتی طولانی رنج بردند که آنها را مجبور به کاهش بیشتر قیمت قطعات یا ارائه تخفیف‌های بیشتر کرد.

منبع: ایسنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.